سالگرد تشکیل ناتو زیر سایه اختلافات متحدان بزرگ

به گزارش ارانیوز، ناتو در شرایطی طی روزهای آینده هفتادمین سالگرد تشکیل این سازمان را جشن خواهد گرفت که این مراسم می تواند به محلی برای منازعات سیاسی رهبران کشورهای عضو این ائتلاف نظامی تبدیل گردد.

سالگرد تشکیل ناتو زیر سایه اختلافات متحدان بزرگ

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مراسم هفتادمین سالگرد شکل گیری ناتو طی روزهای آینده در شرایطی برگزار خواهد شد که اختلافات سیاسی رهبران عضو این سازمان نظامی، مراسم جشن سالگرد را تحت الشعاع قرار داده است.

رهبران کشورهای عضو ناتو روز سه شنبه در مراسم ویژه جشن سالگرد تشکیل ناتو شرکت خواهند کرد. مهمترین موضوع این نشست، گفتگو درباره نحوه افزایش هزینه های نظامی و راهکارهای مقابله با روسیه خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها کشورهای اروپایی را به عدم پایبندی به تعهدات خود برای افزایش هزینه های نظامی متهم نموده است.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه نیز ضمن انتقاد شدید از منحرف شدن ناتو از جهت راهبردی خود گفته است که این سازمان نظامی دچار مرگ مغزی شده است. این اظهارات ماکرون با مخالفت شدید سایر رهبران ناتو به خصوص آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روبرو شده است.

نشست رهبران ناتو در شرایطی برگزار می گردد که بریتانیا در آستانه انتخابات سراسری در ماه دسامبر واقع شده است. دوستی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس با ترامپ موجب نقدها و حملات شدید از سوی احزاب مخالف شده است.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو امیدوار است که در این نشست بتواند رهبران کشورهای عضو را بر سر اجرای تصمیمات اتخاذ شده قبلی به یک اجماع کامل نزدیک کند.

نشست سال گذشته ناتو در بروکسل به خاطر نقدها ترامپ از مرکل با تنش های خاصی روبرو شد.

دبیر کل ناتو روز آدینه در اظهاراتی درباره هزینه های نظامی ناتو گفت: هزینه های نظامی کشورهای عضو ناتو غیر از آمریکا، طی 4 سال متوالی افزایش داسته و سال آینده به 130 میلیارد دلار خواهد رسید.

یک مقام دولت ترامپ نیز پیش بینی نموده است که از 29 عضو ناتو 18 کشور خواهند توانست تا سال 2024 میلادی به هدف مشخص شده مبنی بر اختصاص 2 درصد فراوری ناخالص داخلی به هزینه های نظامی دست یابند.

استولتنبرگ بر این باور است که ترامپ درباره این مساله حق دارد که اروپا و کانادا باید هزینه های نظامی خود را افزایش دهند چرا که ما با چالش های جدیدی روبرو هستیم و فضای امنیتی ما نسبت به گذشته خطرناک تر شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 257

به "سالگرد تشکیل ناتو زیر سایه اختلافات متحدان بزرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالگرد تشکیل ناتو زیر سایه اختلافات متحدان بزرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید