ساخت هواپیماهای مخصوص برای سفرهای طولانی مدت

به گزارش ارانیوز، هواپیماهای مناسب برای سفرهای طولانی مدت

این که بخواهید مدتی طولانی با بیشترین محافظت ها در یک جا بنشینید، بخوابید، مجله بخوانید، غذا بخورید، … و بسیاری از کارهای دیگر را انجام دهید اما فقط در حالت نشسته، بگذارید بی پیرایه بگوییم؛ واقعا سخت و کسل کننده است اما تا همین چند وقت پیش چاره ای نبود اما امروز می توان در سفرهای طولانی مدت از هواپیماهایی استفاده کرد که مناسب سفرهای بلند مدت و دور برد باشند. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر هواپیماهای مناسب برای سفرهای طولانی مدت را مورد آنالیز قرار دهیم.

ساخت هواپیماهای مخصوص برای سفرهای طولانی مدت

یکی از عمده مسائل مسافران در سفرهای طولانی مدت این است که آخر چگونه می توان در جایگاه هایی که انعطافی محدود دارند، به خواب رفت یا راحت بود آن هم برای مدت زمانی طولانی! اگر خودتان تجربه پرواز در این شرایط را داشته باشید مطمئنا این حس را درک خواهید کرد اگر هم که تا به حال تجربه ننموده اید، پیشنهاد می کنم تا از تصور خلاقتون بهره ببرید! با این که مشکل در گذشته همانطر که در مقدمه اشاره شد، چاره ای جز راحت تر کردن شرایط جایگاه ها نداشته ولی امروزه هواپیماهایی به بازار هوایی آمده اند که این مشکل را حل نموده اند.

در هواپیماهای مناسب برای سفرهای طولانی مدت، کپسول از همان اتاقک های مخصوص خواب برای بر طرف ساختن این مشکل طراحی شده است. به تازگی بعضی از شرکت های هواپیمایی بسیار بزرگ در جهان، برای بهبود شرایط اقامت و حضور مسافران پروازهای طولانی مدت در هواپیما، گزینه جایگاه های تخت خواب شو و یا کپسول های خواب را پیشنهاد می دهند.

در هواپیماهای پهن پیکر و تازهی که امروزه طراحی می گردد، کابین های هواپیماها به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند حجم بالایی از مسافران را در جایگاه های متناسب با کابین و در کلاس های پروازی مختلف پذیرا باشند. همه هواپیماها به گونه ای هستند که فضای بالای سر مسافر بلا استثنا خالی می ماند.

برای همین هم طراحان هواپیمایی به این فکر فرو رفتند که چگونه این فضا را به برترین نحو ممکن به کار بگیرند و به این نتیجه رسیدند که اگر همه جایگاه های هواپیما به صورت هتل های کپسولی یا قطار به صورت کوپه ای باشد، می توان کابین هواپیما را به عنوان محل اسکان مسافران در طول سفر تبدیل به مکان راحت تر علی الخصوص در سفرهای طولانی مدت نمود.

پس از این که این طرح را بهبود دادند، این را حتی کابین به هتل های کپسولی هواپیمایی معروف شدند. در واقع هتل های کپسولی هواپیما، مکان هایی هستند که فقط برای خواب و استراحت مسافران ساخته می شوند. هر کپسول این هتل در میزان های استاندارد یک نفر در حالت دراز کش تعبیه شده است.

در حال حاضر همانطور که گفتیم این ایده را تنها شرکت های هواپیمایی بزرگ اجرا می نمایند اما بر اساس پیش بینی کارشناسان و دست اندرکاران صنعت هواپیمایی به زودی یعنی در سال 2030 میلادی، تعداد مسافران این پروازها بی شک از مرز 4 میلیارد نفر مسافر خواهد گذشت و این در حالی اشت که در سال 2016، سالی که این ایده شکوفا شد، تعداد مسافران در این بخش نصف این عدد در سال 2030 بوده است!

بی شک زمانی که زمان بگذرد و همینطور که به سمت پیشرفت در سفرهای هوایی رهنمون شویم، با پدیده افزایش تعداد مسافران روبرو خواهیم شد و این خود مسائلی همچون؛ فضای کم هواپیماها برای مسافران بی شک مسائل بزرگی را هم برای ترافیک هوایی و هم شرکت های هواپیمایی و از آن ها مهم تر مسافران به وجود خواهد آورد. انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی پیش بینی نموده است که تعداد مسافران هواپیمایی در سال 2030 از مرز 4 میلیارد نفری که در بالاتر ذکر کردیم نیز خواهد گذشت.

وقتی فرودگاه های تازه احداث می شوند بی شک پروازهای بین مسیرهای طولانی افزایش پیدا می نماید و زمان مسافرت ها طولانی تر خواهد شد و بنابر این باید چاره ای اندیشید تا از فضای موجود به برترین شکل ممکن استفاده گردد. البته این نکته لازم به ذکر است که استفاده از اتاق های کپسولی در پروازهای بلند مدت عجیب و قریب نیست و در پروازهای طولانی مدت معمولا خدمه پرواز در چنین محفظه هایی استراحت می نمایند.

به طور مثال در هواپیمای بوئینگ 787 تعداد زیادی کپسول در یک کابین مجزا برای استراحت خدمه هواپیما تدارک دیده شده است و در کنار کابین خلبان واقع شده است اما، در حال حاضر این ایده بهبود پیدا نموده و به قسمت مسافران نیز تسری پیدا نموده است. در نمایشگاه هوایی هامبورگ، شرکت هواپیما سازی ایرباس که در حال حاضر بزرگ ترین شرکت فراوری نماینده هواپیماهای مسافرتی و رقیب شرکت هواپیماسازی بوئینگ، از تصمیم خود برای درست کردن کپسول های استراحت مخصوص مسافران برای استراحت و خواب، به تمامی شرکت نمایندگان و جهان اطلاع داد.

برای این کار شرکت هواپیمایی بوئینگ گفته است که با شرکت فراوری نماینده قطعات و تجهیزات هواپیما یعنی شرکت Zodiac برای فراوری کردن اتاقک های مخصوص کپسولی به جای جایگاه های معمول پروازها مخصوصا اکونومی کلاس، همکاری خواهد داشت.

همان طور که گفته شد این کپسول ها محل استراحت و خواب راحتی برای مسافران در سفرهای طولانی مدت خواهد بود. در حال حاضر این کابین ها برای پروازهای اکونومی کلاس در نظر گرفته شده اند، جایگاه پروازهای بیزینس کلاس به حد کافی برای خواب راحت هستند.

پیش بینی می گردد که در سال 2020 که از این کپسول ها رونمایی گردد. با ورود این کپسول ها به هواپیما، در پروازهای طولانی مدت مسافران می توانند که با هواپیمایی همچون ایرباس A330 برای استراحت داخل کپسول بخوابند. در حال حاضر کابین مخصوص A330 برای قرارگیری 150 کپسول در زیر کابین اصلی مسافران طراحی و ساخته شده است.

ایرباس در سال های قبل ایده داشتن جایگاه های افقی برای مسافران در پروازهای طولانی مدت را به کار ببندد اما تا به حال هیچ کدام از این ایده ها به مرحله عمل نرسیده بودند. پیش بینی شده می گردد که فضای خالی در هواپیما معمولاً برای قرارگیری چمدان ها در گذشته استفاده می شده است. در این راستا یکی از شرکت هایی که پیش قدم بوده است، شرکت هواپیمایی لوفت هانزا است که از سال 2007 قصد داشت که در داخل کابین به جای جایگاه از تخت خواب های سه طبقه استفاده نماید.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1670

به "ساخت هواپیماهای مخصوص برای سفرهای طولانی مدت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت هواپیماهای مخصوص برای سفرهای طولانی مدت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید