رایزنی مناطق آزاد با کشورهای عضو اکو

به گزارش ارانیوز، خبرنگاران : معاون مالی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد از گسترش همکاری مناطق آزاد و ویژه مالی ایران با کشورهای اکو اطلاع داد.

رایزنی مناطق آزاد با کشورهای عضو اکو

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا؛ احمد جمالی در رابطه با میزان همکاری های مناطق آزاد و کشورهای اکو به اجلاس پیش روی روسای مناطق آزاد و ویژه کشورهای عضو اکو و مناطق آزاد ایران که در هفتم ژانویه به میزبانی ایران برگزار می گردد، اشاره نمود و گفت: آنچه ما در این اجلاس آن را دنبال می کنیم گفتگو و افزایش میزان همکاری های بین کشورهای عضو است که محور اصلی آن بر پایه سرمایه گذاری، تجارت و زنجیره فراوری واقع شده است. این در حال است که دبیرخانه اکو موضوع زنجیره فراوری و شبکه سازی بین مناطق آزاد کشورهای عضو را مورد تاکید قرار داده و در اجلاس پیش رو این موضوع مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در رابطه با چرایی اهمیت همکاری با کشورهای عضو اکو اظهار کرد: به هر صورت با توجه به گسترش مناطق آزاد و فعالیت های آنها در حوزه های تجارت، سرمایه گذاری و توریسم و همچنین زنجیره تامینی که بین مناطق آزاد به ایران وجود دارد می تواند فرصت مناسبی برای مناطق آزاد باشد.

وی ادامه داد: جمعیت کشورهای عضو اکو به حدود 500 میلیون نفر می رسد که این می تواند ظرفیت ویژه ای را برای تبادل همکاری ایجاد کند. از سویی گزارش های رسمی نشان دهنده مبادلات تجاری 5.8 میلیارد دلاری ایران و کشورهای عضو در هشت ماه گذشته بوده است که با افزایش همکاری ها مناطق آزاد می توانند نقش مناسبی در این تبادلات داشته باشند.

جمالی درباره میزان همکاری فعلی مناطق آزاد و کشورهای عضو اکو نیز گفت: تا به امروز عمده همکاری ها در سطح ملی بوده و موافقت نامه های حمل و نقل، انرژی، سرمایه گذاری در سطح ملی رخ داده و این حوزه کمتر مورد توجه بوده است، در عین حال با توجه به خلاء شبکه سازی بین مناطق آزاد کشورهای عضو و یا نبود زنجیره فراوری، این همکاری وجود نداشته است، اما امیدواریم بتوان با گفتگو این شکاف را پر کرد و ارتباط ایجاد شده کمکی در راستای توسعه باشد.

به گزارش ایسنا، اخیرا گمرک ایران اعلام نمود که تجارت خارجی ایران و مجموعه کشورهای عضو سازمان همکاری های مالی اکو طی هشت ماهه سال جاری به بیش از پنج میلیارد و 762 میلیون و 935 هزار دلار معادل 10 میلیون و 911 هزارو 727 تن کالا بوده است.

همچنین سهم صادرات ایران به کشورهای عضو اکو بالغ بر دو میلیارد و 945 میلیون و 623 هزار و 49 دلار وبرابر با هفت میلیون و 430 هزار و 423 تن کالاست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 5 بهمن 1399 بروزرسانی: 5 بهمن 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1094

به "رایزنی مناطق آزاد با کشورهای عضو اکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی مناطق آزاد با کشورهای عضو اکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید