دومین محموله واکسن روسی به ایران ارسال شد

به گزارش ارانیوز، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اظهار داشت که دومین محوله واکسن روسی موسوم به اسپوتنیک وی امروز آدینه با یک پرواز اختصاصی به تهران ارسال شد.

دومین محموله واکسن روسی به ایران ارسال شد

جلالی در مصاحبه با ایرنا اضافه کرد: محموله دوم واکسن کرونای روسی اسپوتنیک-وی طبق وعده مقامات بهداشتی روسی پنجشنبه شب تحویل سفارت ایران و امروز آدینه با یک پرواز اختصاصی به تهران ارسال شد.

وی گفت: طبق برنامه محموله سوم نیز 30 اسفند ارسال می گردد و محموله های بعدی به همین روال هر دو هفته یکبار تا رسیدن به دو میلیون دوز کامل ادامه خواهد یافت.

جلالی گفت: در سفر هیات وزارت بهداشت ایران در هفته جاری مصاحبه های خوبی بین مقام های وزارت بهداشت ایران و روسیه انجام گرفت که می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور در عرصه بهداشت و درمان باشد.

جلالی توضیح داد: ایران اهمیت ویژه ای برای همکاری های بهداشتی و درمانی با روسیه قائل است و به همین دلیل هیاتی در چنین سطح اعزام نموده است که این را نقطه عطف می دانیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران درباره توافق تهران و مسکو در زمینه فراوری مشترک واکسن اسپوتنیک وی در ایران گفت: بسیار زودتر از آنچه تصور می شد، ایران و روسیه در زمینه فراوری مشترک واکسن به توافق رسیدند و بزودی فراوری واکسن اسپوتنیک در ایران شروع می گردد.

جلالی اضافه کرد: با شروع فراوری واکسن در کشورمان، جمهوری اسلامی ایران می تواند بعنوان هاب منطقه ای، علاوه بر واکسیناسیون شهروندان ایرانی، احتیاج کشور های همسایه را نیز رفع کند.

جلالی خاطر نشان کرد: نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و روسیه روز چهارشنبه توافقنامه همکاری های گسترده در زمینه بهداشت، درمان و سلامت امضا کردند که در آن امکان فراوری مشترک واکسن هم پیش بینی شده است.

دکتر محمدرضا شانه ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو و دکتر بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران و جمعی از مقامات بهداشتی کشورمان طی چهار روز حضور در روسیه با هیات بهداشتی روسیه ملاقات و در همین حال معاونان وزیر بهداشت ایران و روسیه برنامه جامع همکاری های بهداشتی و درمانی برای دو سال آینده را امضاء کردند.

یکی از مهمترین محور های این تفاهم نامه، توسعه همکاری های دو کشور در زمینه فراوری مشترک واکسن و دارو های حیاتی با استفاده از ظرفیت های علمی و تکنولوژیکی دو کشور در زمینه واکسن و داروسازی است.

معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو روز چهارشنبه در خاتمه سفر خود به مسکو گفت: همه ابهامات در خصوص فراوری واکسن کرونا در جریان سفر ما به کشور روسیه رفع شد و در خصوص فراوری مشترک واکسن کرونا با طرف روسی مصاحبه هایی صورت گرفت.

محمدرضا شانه ساز با اشاره به ملاقات خود با قائم مقام وزیر بهداشت روسیه و برنامه های دیگر سفر خود به این کشور گفت: از نظر تبادل تجربیات و بازدید از شرکت فراوری واکسن کرونا در روسیه سفر خوبی بود و اطلاعات خوبی گرفتیم و همه ابهامات رفع شد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به صورت متقابل طرف روسی اطلاعات بسیار خوبی را راجع به توانمندی های شرکت های داروسازی و واکسن سازی ایران کسب کردند. باتوجه به صحبت هایی که شد و مقدماتی که توسط سفیر کشورمان در روسیه صورت گرفته است و توضیحات فنی که همکارانمان در گروه ایرانی در تماس با طرف های روسی بدست آوردند فکر می کنم همه ابهامات در خصوص فراوری واکسن کرونا رفع شده باشد.

وی اضافه کرد: امیدواریم کار فراوری واکسن در ایران به سرعت انجام گردد و ما به عنوان هاب منطقه ای برای تامین احتیاج های خود به واکسن و بعد برای صادرات به دیگر کشور های منطقه اقدام کنیم.

شانه ساز در خصوص امکان فراوری واکسن کرونا در ایران با مشارکت روسیه خاطر نشان کرد: البته برای اینکه رقم دقیق اعلام گردد احتیاج به مقدمات بیشتری وجود دارد، اما آنچه که الان صحبت آن مطرح است فراوری حداقل 10 میلیون دوز واکسن کرونا در سال در ایران است.

وی به مذاکرات شرکت های ایرانی با طرف روسی در خصوص فراوری واسکن کرونا اشاره نمود و در همین حال گفت که صحبت های محتاطانه ای مطرح است. در ایران سایت هایی وجود دارند که خود به فراوری واکسن می پردازند. باید طوری مدیریت کنیم که همه فراوریکنندگان واکسن منفعت ببرند و در عمل برد برد باشد.

الکساندرا درونووا قائم مقام وزارت بهداشت روسیه نیز در مصاحبه با ایرنا در خصوص ملاقات امروز خود با معاون وزیر بهداشت ایران گفت: مذاکرات سودمندی بود و مسائل مختلف و جزییات همکاری های خود را آنالیز کردیم.

منبع: فرارو
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1184

به "دومین محموله واکسن روسی به ایران ارسال شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین محموله واکسن روسی به ایران ارسال شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید