دستور تهیه نان کاکولی؛ نان سنتی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ارانیوز، نان کاکولی شهرکرد یکی از نان های سنتی و خوشمزه چهار محال بختیاری است که عطر و طعمی خاص و متفاوت دارد.

دستور تهیه نان کاکولی؛ نان سنتی چهارمحال و بختیاری

نان کاکولی (به انگلیسی: Kakooli Bread) نان خوشمزه و سنتی استان چهار محال بختیاری و شهر کرد است که معمولا برای افطار ماه رمضان طبخ می گردد.

نان کاکولی شهرکرد

مواد لازم:

طرز تهیه

برای تهیه نان کاکولی خوشمزه شهر کرد، گردو را ریز خردکنید. تابه ای را روی حرارت ملایم بگذارید و کمی روغن مایع و زردچوبه در آن بریزید و هم بزنید تا بوی خامی آن گرفته گردد. زعفران دم نموده و شیر را اضافه کنید و صبر کنید شیر گرم گردد. تخم مرغ را در ظرفی جداگانه بریزید.

روغن مایع را به همراه خمیر مایه فوری، شکر، کشمش، گردو، رازیانه، زیره و سیاه دانه به تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست گردد، سپس مخلوط شیر را به تخم مرغ اضافه نمایید و هم بزنید.

آرد و نمک را الک کنید و کم کم به شیر اضافه کنید و ورز بدهید تا خمیری نرم و لطیف درست گردد که به دست نچسبد. اضافه کردن آرد را در این مرحله متوقف کنید.

روی خمیر را بپوشانید و به مدت 1 ساعت در دمای محیط قرار دهید تا حجمش 2 برابر گردد. خمیر را کمی ورز دهید تا هوای اضافه اش گرفته گردد. از خمیر چانه های 150 گری جدا کنید و هر چانه را با وردنه نازک باز کنید.

فر را با دامای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید تا کاملا گرم گردد. مواد رومال نان را با چنگال هم بزنید یکدست گردد و سپس با نوک انگشت روی خمیر طرح بیندازید و با قلم مو مواد رومال را رویش بکشید.

کف سینی فر را را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر ها را در سینی بچینید و در طبقه وسط فر به مدت نیم ساعت قرار دهید تا بپزد. بعد از پخت، نان ها را روی پارچه نخی بگذارید تا کاملا خنک شوند.

نان کاکولی بختیاری

مواد لازم:

طرز تهیه

مایه خمیر را به همراه 1 قاشق شکر و شیر ولرم مخلوط نموده و در ظرف را بگذارید 10 دقیقه بماند و پف کند. خمیر ماسه، روغن، شکر و شیر را مخلوط کنید. آرد را تا جایی اضافه کنید که خمیر به دست نچسبد. روی خمیر را بپوشانید و به مدت نیم ساعت در جایی گرم قرار دهید تا پف کند.

فر را با دمای 175 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم گردد. سینی فر را چرب کنید. دستانتان را چرب کنید و خمیر را ورز بدهید تا هوایش خارج گردد. چانه هایی به مقدار مشت از خمیر بردارید و کف سینی با نوک انگشتان پهن کنید تا به مقدار دایره هایی به قطر 12 - 15 سانتیمتر گردد.

مواد رومال را با برس روی خمیر ها بزنید و رویشان کنجد و سیاه دانه بپاشید و به مدت نیم ساعت در فر بگذارید بپزد. بعد از پخت نان ها را کناری بگذارید خنک گردد. نان کاکولی را می توانید در ظرف دربسته به مدت یک هفته در یخچال و سه ماه در فریزر نگهداری کنید.

منبع: وب گاه بیتوته

منبع: فرارو
انتشار: 24 تیر 1402 بروزرسانی: 24 تیر 1402 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1970

به "دستور تهیه نان کاکولی؛ نان سنتی چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور تهیه نان کاکولی؛ نان سنتی چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید