دستور العمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی منتشر شد

به گزارش ارانیوز، متن کامل دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور، منتشر شد.

دستور العمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی منتشر شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تسنیم، در پی تصویب و ابلاغ دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر؛ مشمول قانون نظام صنفی کشور، متن کامل این دستور العمل در پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر شد.

این دستور العمل که به امضای وزرای کشور و صنعت، معدن و تجارت و همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رسیده است، در سوم مهرماه امسال ابلاغ شده است.

لازم به ذکر است؛ براساس تصویب نامه هیئت وزیران در جلسه 19 اردیبهشت سال 95، پروانه کسب در امور مربوط به آژانس های حمل و نقل عمومی بار و مسافر درون شهری برابر قوانین و ضوابط اتحادیه های صنفی انجام می شود و نظارت بر چگونگی فعالیت آنها در درون شهرها توسط شهرداری صورت می گیرد. و دستور العمل نظارت شهرداری ها توسط وزارتخانه های کشور و صنعت، معدن و تجارت تهیه و ابلاغ می شود.

لازم به ذکر است؛ متن کامل این دستورالعمل به توضیح ذیل است؛

دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مشمول قانون نظام صنفی کشور

ماده 1- تعاریف:

الف- ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر:کلیه اشخاص حقوقی ارائه دهنده خدمات برخط جابه جایی و حمل ونقل مسافر درون شهری و حومه عضو اتحادیه صنفی کشوری کسب وکارمربوطه که بعضی از عملیات آن ها با استفاده از اپلیکیشن یا سایت انجام شود؛ اعم از اینکه وسیله نقلیه، تحت مالکیت خود شخص باشد یا طی قرارداد با شخص ثالث همکاری نمایند.

ب- اتحادیه: اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی یا سایر اتحادیه های مرتبط موضوع قانون نظام صنفی.

ج- نظارت: پایش فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند حمل و نقل مسافر توسط شهرداری جهت حصول اطمینان از اجرای قوانین و مقررات حمل و نقل و نظام صنفی به وسیله اجرای مفاد این دستورالعمل.

د- سامانه مشترک اطلاعات سفرها (سماس): سامانه ای متعلق به وزارت کشور جهت ثبت بر خط اطلاعات ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر و نیز وسایل نقلیه، رانندگان و داده های سفر.

ه- قرارداد: سند همکاری که بین ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر و شهرداری هر شهر منعقد میشود

و- ناوگان پرتردد: وسیله نقلیه ای که بر اساس اطلاعات مندرج در سماس مجموعا پیمایش بیش از 1950 کیلومتر در ماه در مجموع ارایه دهنده گان خدمات هوشمند مسافر داشته باشد.

ز- داده سفر: اطلاعات سفر شامل شماره پلاک وسیله نقلیه، زمان ابتدا و انتهای سفر، طول پیمایش سفر و کرایه سفر و شناسه یکتای سفر

ماده 2- وزارت کشور موظف است حداکثر ظرف مدت شش ماه سماس را راه اندازی و دسترسی های لازم را در اختیار مراجع و ذینفعان قانونی قرار دهد. شهرداری ها، نیروی انتظامی، دبیرخانه هیات عالی نظارت (موضوع ماده 54 قانون نظام صنفی) و اتاق اصناف ایران و اتحادیه های صنفی موظفند همکاری لازم با وزارت کشور را داشته باشند.

تبصره 1: کلیه ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ راه اندازی سماس (که بطور رسمی توسط وزارت کشور به وسیله رسانه های عمومی اعلام می شود) نسبت به ورود و تکمیل اطلاعات وسایل نقلیه و رانندگان (موضوع مواد 4 و 5 این دستورالعمل) تحت پوشش خود به انضمام معینات شرکت، آدرس و تلفن دفتر مرکزی و دفاتر و یا شعب استانی آنها در سماس اقدام نمایند. شهرداری اطلاعات وارد شده را مطابق ضوابط مواد 4 و 5 این دستورالعمل آنالیز و موارد مغایرت را ظرف یک هفته اعلام می کند. تا زمان راه اندازی سامانه مزبور ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند اطلاعات وسایل نقلیه، رانندگان و داده های سفر را در قالب لوح فشرده هفتگی به وزارت کشور تحویل نمایند.

تبصره 2: ارائه دهندگان خدمات هوشمند سفر موظف اند به صورت روزانه/هفتگی، داده سفر هر سفر را در سماس ثبت نمایند و همچنین موظفند به منظور فراهم نمودن امکان اعتبارسنجی داده های ابراز شده در سامانه سماس امکان دسترسی وزارت کشور را به صورت هفتگی اطلاعات هر سفر شامل شماره پلاک وسیله نقلیه، زمان و مختصات مکان مبداء و مقصد، مقدار پیمایش، و هزینه سفر با امکان صحت سنجی و گزارش گیری هریک از موارد ایجاد نمایند.

تبصره 3: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که به اطلاعات سماس دسترسی دارند ملزم به حفظ محرمانگی و عدم افشای اطلاعات آن می باشند و حق استفاده تجاری از این اطلاعات را ندارند. تخلف از این تبصره موجد مسئولیت برای اقدام نماینده و قابل پیگیری به وسیله مراجع قضائی می باشد.

تبصره 4 : ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند ضوابط امنیت اطلاعات کاربران اعم از راننده و مسافر را مطابق دستورالعمل های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رعایت و سیاست خود در قبال حریم خصوصی و نحوه استفاده از داده های رانندگان و مسافران را به اطلاع کاربران رسانده و تأیید لازم را از آن ها دریافت نمایند. دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران (مسافران و رانندگان) با هدف ممانعت از استفاده همزمان کاربران از سایر نرم افزارها ممنوع است.

تبصره5: ارایه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظف اند حداقل یکبار در هر شبانه روز/هفته فهرست رانندگان و خودروهای غیر مجاز (خودروها و رانندگانی که فاقد ضوابط مقرر در بندهای 1 ، 2 ، 3 و 4 ماده (4) و تبصره آن و بند(5) ماده (5) دستورالعمل شده اند) را از سامانه سماس دریافت و از بکارگیری آنها خودداری نمایند .

تبصره6: مسئولیت انطباق اطلاعات وارد شده با اسناد راننده و وسیله نقلیه بر عهده ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر می باشد.

ماده 3- ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر ملزمند قبل از آغاز یا ادامه فعالیت در هر شهر، مدارک لازم شامل درخواست فعالیت، آدرس دفتر، نماینده رسمی، یک نسخه از قرارداد امضا شده از سوی شرکت براساس مدل قرار داد کشوری پیوست و تصویر ضمانت نامه قرارداد را در سامانه سماس بارگذاری و همزمان نسخه اصل را با پست سفارشی برای شهرداری مربوطه ارسال نمایند و در غیر این صورت امکان آغاز یا ادامه فعالیت در آن شهر نخواهند داشت. شهرداری موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه نسبت به امضا و ابلاغ قرارداد اقدام نماید. در صورت عدم امضای قرارداد توسط شهرداری مربوطه در مهلت مقرر، فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر در آن شهر بلامانع است.

تبصره 1: تا زمان راه اندازی سماس، تصویر مدارک مربوطه تحویل دفتر حمل و نقل وزارت کشور خواهد شد.

تبصره 2: شهرداری ها مکلف اند کلیه درآمد حاصل از این توافق (موضوع ماده 6 قرارداد پیوست)را صرفاً در توسعه حمل و نقل عمومی و برطرف آلودگی هوا هزینه نمایند.

ماده 4- شرایط وسیله نقلیه:

کلیه وسائل نقلیه برای ارائه خدمت باید دارای الزاماتی به توضیح زیر بوده و اطلاعات آنها (شامل نوع، برند، مدل، رنگ، شماره پلاک و VIN خودرو) در سماس توسط ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر ثبت شده باشد.

رعایت سن فرسودگی مطابق ضوابط خودروهای شخصیتبصره: برای ناوگان پر تردد در کلان شهرها رعایت سن فرسودگی مشابه ضوابط خودروهای حمل و نقل عمومی خواهد بود به صورتی که یکسال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای 15 سال، و دو سال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای 13 سال و سه سال پس از تصویب این دستورالعمل خودروهای بالای 10 سال از این ناوگان حذف گردند.دارا بودن گواهی معاینه فنی خودرو معتبرتبصره: گواهی معاینه فنی برای ناوگان پر تردد مطابق با وسایل نقلیه عمومی خواهد بود.دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث معتبر تبصره: ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند ظرف مدت شش ماه از تصویب این آیین نامه با همکاری شرکتهای بیمه، بیمه نامه ای با میزان پوشش مشابه آژانسها طراحی و اجرا نمایند.

4- همخوانی شماره پلاک وسیله نقلیه و استان محل فعالیت.

5- همخوانی وسیله نقلیه با معینات ثبت شده در سماس و نیز اسناد قانونی آن.

تبصره: ثبت نام و بکارگیری ناوگان حمل و نقل عمومی (پلاک ت) خطی و ویژه منوط به رعایت ضوابط اعلامی از سوی شهرداری (سازمان تاکسیرانی) هر شهر است.

ماده 5- شرایط راننده:

کلیه رانندگان باید دارای شرایط عمومی به توضیح زیر بوده و اطلاعات آن ها (شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس، شماره تلفن همراه، شماره پلاک و VIN خودرو) توسط ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر در سماس ثبت شده باشد.تابعیت جمهوری اسلامی ایران و یا پروانه کار برای اتباع خارجی.دارا بودن گواهی عدم سوء پیشینه موثر کیفری معتبر یا دارا بودن استعلام صلاحیت از اداره اماکن.دارا بودن گواهینامه رانندگی متناسب با نوع وسیله نقلیه.عدم اعتیادتبصره: ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر مکلفند با ایجاد سازوکار داخلی، عدم اعتیاد رانندگان را احراز کرده و بلافاصله اقدام به حذف رانندگان دارای اعتیاد نمایند.در جهت حفظ ایمنی سفر درون شهری، هر راننده حداکثر 12 ساعت امکان سرویس دهی در هر شبانه روز را خواهد داشت.

ماده 6- شرایط سفر:

الف) هزینه سفرها

نرخ کرایه خدمات هوشمند مسافر می تواند بصورت ثابت یا پویا براساس شاخص هایی هم چون شدت ترافیک، میزان عرضه (تعداد رانندگان در حالت خدمت)، تقاضای بازار، جغرافیای خدمت (محدوده ترافیک شهر)، طول و مدت سفر، نوع وسیله نقلیه و عواملی از این قبیل توسط ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر معین شود.

تبصره: در مواردی که هزینه سفر در شرایط خاص از سقف تعرفه تاکسی های تلفنی هر شهر مصوب در شورای شهر بالاتر معین شود، این رقم قبل از انجام سفر به وسیله اپلیکیشن به مسافر اعلام می شود.

ب) سایر ملاحظات سفر

1- ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر متعهد می گردند چنانچه به دلیل نقص و مسائل در سامانه های سرویس دهنده، خسارتی به راننده یا مسافر وارد شود، بلافاصله نسبت به جبران ضرر و زیان پیش آمده اقدام کرده و در اسرع وقت نسبت به برطرف مشکل اقدام نمایند.

3- ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر متعهد می گردند با ایجاد مرکز تماس و پاسخگویی و اطلاع رسانی به وسیله اپلیکیشن و کانال های ارتباطی متناسب به طور مقتضی نسبت به برطرف مسائل و شکایات اعلامی از سوی رانندگان و شهروندان اقدام نماید.

ماده 7- نحوه نظارت

وزارت کشور با همکاری شهرداری ها با پایش برخط اطلاعات مربوطه در سماس و نیز بازرسی میدانی نسبت به نظارت بر فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر و نیز رانندگان و وسایل نقلیه تحت پوشش آنها، به توضیح ذیل اقدام می کند:

در صورتی که شهرداری مغایرتی را میان اطلاعات ثبت شده راننده یا وسیله نقلیه در سماس با ضوابط این دستورالعمل ملاحظه نماید مورد مغایرت را به اطلاع ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر می رساند تا نسبت به برطرف مغایرت ها اقدام نماید. در صورت عدم برطرف موارد مغایرت ظرف دو هفته یا شکایت افراد مطابق با ماده 8 اقدام می کند.

ماده 8- مراجع رسیدگی نماینده و آئین دادرسی:

در صورتی که تخلفات ارائه دهنده خدمات هوشمند مسافر دارای پروانه کسب، از تخلفات احصاء شده ذیل فصل هشتم قانون نظام صنفی (از جمله موارد جدول 1) باشد، شهرداری یک نسخه از گزارش تخلف را همراه با مستندات پرونده به اتحادیه ارجاع کرده و یک نسخه را نیز در بایگانی خود نگهداری خواهد کرد. گزارش شهرداری در حکم گزارش بازرس و ناظر موضوع ماده 52 قانون نظام صنفی بوده و اتحادیه موظف است (برابر مواد 17 و 68 قانون نظام صنفی و آئین نامه مواد 2، 12 و تبصره ذیل ماده 87 قانون نظام صنفی) اقدام کرده و نتیجه اقدامات را کتباً به اطلاع شهرداری برساند.

در صورتی که تخلفات رانندگان مشمول این دستورالعمل، از نوع سایر تخلفات (جدول 2) باشد، مرجع رسیدگی نماینده مطابق جدول 2 (کمیسیون ایمنی و یا هیأت انضباطی) خواهد بود.

تبصره 1: هیات انضباطی متشکل از نمایندگان شورای شهر، شهرداری و نماینده صنف مربوطه و کمیسیون ایمنی متشکل از نمایندگان پلیس راهور، شهرداری و نماینده صنف مربوطه خواهد بود.

تبصره 2: در صورت واگذاری ارائه خدمات هوشمند مسافر به دیگری بدون اطلاع شهرداری و هم چنین عدم همکاری با بازرسین و ناظرین شهرداری، مراتب توسط شهرداری به اتحادیه اعلام شده و اتحادیه موظف است برابر فصل هشتم قانون نظام صنفی اقدام نماید.

تبصره 3: تخلفات مرتبط با قانون نظام صنفی در این نوع از کسب وکارها به همراه مسئول تخلف بر مبنای قانون به توضیح زیر است:

جدول 1- تخلفات احصاء شده ذیل فصل هشتم قانون نظام صنفی

سایر موارد:

ماده 9- به منظور امکان بهره مندی مدیریت شهری از اطلاعات جمع آوری شده برای انجام برنامه ریزی های شهری، ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند در صورت درخواست شهرداری، اطلاعات پردازش شده سفرها مانند نقشه های تراکم تقاضای الگوهای توزیع سفرها در سطح شهر را در اختیار شهرداری قرار دهند.

ماده 10- کلیه وسایل نقلیه با پلاک شخصی در زمان ارائه خدمات هوشمند مسافر باید دارای علامت معینه بگونه ای باشند که برای سایرین به راحتی قابل تشخیص باشد. این علامت می تواند پشت شیشه جلوی وسیله نقلیه در سمت راست خودرو (سمت شاگرد) نصب شود. ابعاد و معینات علامت معینه توسط وزارت کشور ابلاغ خواهد شد. این علامت معینه هنگام ثبت نام اراده نماینده خدمات هوشمند مسافر پس از تأیید وزارت کشور به سماس معرفی شده و در تارنمای سماس درج می شود.

ماده 11 - ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موظفند نسبت به ارائه آموزش های لازم مطابق با سرفصل ها و معینات ابلاغی وزارت کشور می باشند.

ماده 12- این دستورالعمل در راستای مصوبه 20334/ت50501ه مورخ 22/02/1395 هیئت وزیران شامل 12 ماده و تبصره های مربوطه در تاریخ .............. توسط وزرای کشور و صنعت، معدن و تجارت تایید شد.

تبصره: در صورت ضرورت تدوین ضوابط اجرائی برای این دستورالعمل یا ابهام و اختلاف نظر در مورد اجرای آن، این موارد در صلاحیت وزارتین کشور و صنعت، معدن و تجارت می باشد و نظر کارشناسی در تارنمای سماس درج شده و برای آن مورد و موارد مشابه در آینده مبنا قرار می گیرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 95

به "دستور العمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور العمل نظارت بر مسافربرهای اینترنتی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید