خوش چشم: اعتبارزدایی از تهدید، فشار تحریم های آمریکا را خنثی نموده ، سرانجام تاریخ مصرف فشار حداکثری

به گزارش ارانیوز، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: اعتبارزدایی از تهدید باعث شد که استراتژی کلی آمریکا ناشی از فشار تحریمی و تهدید نظامی بی اثر گردد، لذا استراتژی ایالات متحده نسبت به ایران به عبارتی فشل شده است.

خوش چشم: اعتبارزدایی از تهدید، فشار تحریم های آمریکا را خنثی نموده ، سرانجام تاریخ مصرف فشار حداکثری

ماجرای درخواست های ترامپ از ایران برای مذاکره با آمریکا از زمان آزادی مایکل وایت و تبادل زندانیان میان دو کشور شروع شد.

رئیس جمهور آمریکا در اولین توئیت خود که در روز شانزدهم خرداد منتشر شد، ادعا کرد که این مبادله زندانی نشان می دهد، توافق با ایران امکان پذیر است. او ساعاتی مجدداً در توئیتراز ایران قدردانی نموده و تهران را به انجام توافق عظیم دعوت کرد.

در این خصوص برآن شدیم تا در تبادل نظر با سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین الملل به واکاوی این وضوع بپردازیم که چرا ترامپ با وجود آگاهی از واکنش ایران اما هر بار به بهانه ای پیشنهاد مذاکره به مقامات کشورمان می دهد. وی گفت: ترامپ در حقیقت با نزدیکی به انتخابات به دنبال دستاورد سازی در حوزه های مختلف برای بالا بردن شانس انتخاباتی خود می باشد.

وی ادامه داد: به ویژه در حوزه سیاست خارجی به دلیل عدم دستاورد مناسب دولت ترامپ در تضاد با بازیگران بین المللی از جمله کره، چین و ایران قرار گرفته است به همین دلیل مترصد آن است که از کوچکترین فرصت ها هم استفاده کند و آن ها را تبدیل به دستاورد کند.

خوش چشم با اشاره به اینکه پس از گذشت دو سال از فشار حداکثری بر ایران ترامپ نتوانست با این ابزار مقامات ایرانی را پای میز مذاکره بکشاند، گفت: در حقیقت تاریخ مصرف فشار حداکثری ترامپ بر ایران گذشته است و آمریکا در حصول این دستاورد شکست خورده است لذا ترامپ از آخرین روزنه های ممکن نیز برای نشان دادن دستاوردی در حوزه سیاست خارجی دریغ نمی کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا حاصل مذاکره مستقیم نبوده است خاطر نشان کرد: این اتفاق حاصل ابتکار سوئیس در زمینه بعضی اقداماتی بوده که دو طرف خواهان آن بودند و در جهت رسیدن به این خواسته هیچ گونه گفت و گوی دو سویه ای صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی نیز از شمارش معکوس نزدیکی به انتخابات آمریکا به نفع خود در حال استفاده است گفت: با تمام شدن دوره کارآمدی فشار حداکثری و پایین آمدن تاثیر تحریم ها جمهوری اسلامی نیز به این امر واقف شد که با اقداماتی از جمله فرستادن 5 تانکر به ونزوئلا سیاست جدیدی در راستای تقابل با آمریکا داشته باشد.

خوش چشم اضافه نمود: در حقیقت این اقدام فصل جدیدی از اقدامات در تعامل با آمریکا را به وجود آورد، چون فشار ها بر هر کشوری یک دوره و پیک حداکثری خواهد داشت و سپری شدن آن فصل جدیدی از تقابل ایران و آمریکا را شروع خواهد نمود.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله ایران به عین الاسد تهدیداتی که آمریکایی ها در زمینه های سخت علیه ایران انجام می دادند بی اثر شد، گفت: در حقیقت اعتبارزدایی از تهدید باعث شد که استراتژی کلی آمریکا ناشی از فشار تحریمی و تهدید نظامی بی اثر گردد، لذا استراتژی ایالات متحده نسبت به ایران به عبارتی فشل شده و ایران با وقوف به این امر شروعگر یک سیاست فعالانه و کنشگر شده است.

وی در مورد تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر این استراتژی فشل شده، گفت: استراتژی آمریکا ثابت است و انتخاب بایدن یا ترامپ تاثیری بر آن ندارد این تاکتیک هاست که از سوی روسای جمهور، متفاوت اتخاذ می گردد، اما سیاست تحریم همراه تهدید نظامی از زمان اوباما شروع شده است و در حقیقت پایه گذار این فرمولاسیون اوباما بود.

خوش چشم در انتها توضیح داد: از این رو آمریکایی ها با شکست رویکرد نظامی و تحریم باید به دنبال سیاست جدیدی در قبال ایران باشند که قطعا اتخاذ چنین سیاستی نیازمند کار و تحقیق طولانی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 769

به "خوش چشم: اعتبارزدایی از تهدید، فشار تحریم های آمریکا را خنثی نموده ، سرانجام تاریخ مصرف فشار حداکثری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوش چشم: اعتبارزدایی از تهدید، فشار تحریم های آمریکا را خنثی نموده ، سرانجام تاریخ مصرف فشار حداکثری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید