جزئیات شاخص و معاملات بورس دوشنبه 28 تیر 1400

به گزارش ارانیوز، شاخص بورس امروز کار خود را با گام های کوتاه در جهت صعودی آغاز نموده. تعداد زیادی از نماد ها متوقف هستند و عملا بورس با دو سوم توان در حال فعالیت است. بعد گذشت 30 دقیقه از آغاز معاملات، شاخص کل رشد چهار هزار و 800 واحدی را پشت سر گذاشته و در محدوده یک میلیون و 307 هزار واحد قرار گرفته است. تا اینجای کار شاخص کل 37 صدم درصد و شاخص هم وزن 36 صدم درصد رشد نموده اند. موردی که نشان می دهد شرکت های کوچک و عظیم همگام و پابه پای هم حرکت می نمایند. هرچند توقف تعداد زیادی از نماد های شاخص ساز در این مورد بی تاثیر نیست. در ابتدای معاملات امروز فارس، تاپیکو، شستا، پارسان، رمپنا و کرماشا بیشترین تاثیر مثبت و وسگلستا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس دوشنبه 28 تیر 1400

بازگشت رنگ سبز به تابلو معاملات بورس

به گزارش خبرنگاران، در ساعات اولیه معاملات امروز دوشنبه 28 تیرماه 1400 حدود 265 نماد در بازار بورس تهران معامله شده اند که از این تعداد 164 نماد صعودی هستند و 101 نماد فرایند نزولی در پیش گرفته اند. بعلاوه در بازار فرابورس از بین 157 نماد معامله شده، قیمت سهام 88 نماد افزایش پیدا نموده و 69 نماد با رنگ قرمز به تابلو معاملات بازار آمده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه 28 تیرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار لباس سبز رو دوباره به تن نموده و در ابتدای معاملات امروز اغلب نمادها فرایند صعودی داشند. هرچند تعداد زیادی از آنها به کلی روی نقشه دیده نمی شوند چراکه برای برگزاری مجمع عمومی متوقف شده اند. از جمله مهمترینشان می توان به نمادهای پالایشگاهی، لیدرهای بانکی و خودرو اشاره نمود. امروز محصولات شیمیایی بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده اند. در این گروه تاپیکو، فارس، نوری، پارسان، پترول و شپدیس فرایند صعودی دارند و تنها چند نماد مثل پاکشو، ساینا و وپترو قرمزپوش هستند. اغلب صندوق های ETF در نزدیکی قیمت روز قبل معامله می شوند و پالایش و دارا یکم هم از این قاعده مستثنی نیستند. در گروه دارویی ها اغلب نمادهای عظیم سبزپوش هستند و برکت هم حدود یک درصد افزایش قیمت دارد. خبری از هجوم خریداران به نمادهای سیمانی نیست و معاملات این گروه با آرامش بیشتری انجام می گردد ولی همچنان سبزوا، سقاین و سکرد صف خرید دارند و افزایش قابل توجهی داشته اند. صف خرید سنگین دیروز دی امروز به رشد یک درصدی تبدیل شده و در غیاب نمادهای عظیم، گروه بانک رونق چندانی ندارد. امروز اغلب گروه ها فرایند صعودی دارند و تنها می توان از فراوری محصولات کامپیوتری به اسم گروه قرمزرنگ بورس نام برد. برترین شرایط هم نصیب گروه مواد غذایی، رایانه و اطلاعات و ارتباطات شده است.

کاهش ارزش صف های فروش به کمتر از 600 میلیارد

امروز مجددا تعداد صف های خرید از صف های فروش بیشتر شد. در ساعات انتهای معاملات امروز حدود 94 نماد صف خرید داشتند. این تعداد حدود 17 درصد نماد های معامله شده را تشکیل می دهند. در طرف مقابل 64 نماد یعنی 11 درصد بازار صف فروش دارند. ارزش کل صف های فروش امروز به کمترین حالت ممکن یعنی 590 میلیارد تومان رسید و ارزش صف های خرید حدود 370 میلیارد تومان بود.

سنیر؛ سنگین ترین صف فروش بازار

سیمان سفید نی ریز همچنان با صف فروش دست و پنجه نرم می نماید. ارزش صف فروش این نماد امروز به 44 میلیارد تومان رسیده و به سنگین ترین صف فروش تبدیل شده است. غدام با صف 41 میلیاردی در رتبه دوم و زماهان با صف فروش 40 میلیاردی در رتبه سوم قرار گرفته اند. بکاب، حپترو، قشهد، ثشرق، وسخراج و وپترو از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

تیپیکو؛ سنگین ترین صف خرید بازار

شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین امروز با هجوم خریداران روبرو شده است. ارزش صف خرید تیپیکو در ساعات انتهای معاملات امروز به رقمی حدود 60 میلیارد تومان رسیده که سنگین ترین صف خرید بازار به شمار میرود. کاما با صف خرید 30 میلیاردی در رتبه دوم و غکورش با صف خرید 21 میلیاردی در رتبه سوم واقع شده است. اخابر، های وب، وبشهر، وپخش، سفانو و غبشهر از جمله دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.

بازگشت دوباره فرایند صعودی با رشد 8.4 هزار واحدی شاخص

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز دوشنبه 28 تیرماه با رشد هشت هزار و 420 واحدی به رقم یک میلیون و 311 هزار و 277 واحد رسید. در این روز شاخص کل 65 صدم درصد و شاخص هم وزن 68 صدم درصد رشد داشت که نشان می دهد شرایط برای شرکت های عظیم و کوچک تقریبا یکسان بوده و البته معاملات تعداد زیادی از نماد ها به خاطر برگزاری مجمع عمومی متوقف شده است. امروز تاپیکو، رمپنا، فارس، کچاد، کگل، اخابر و شستا به ترتیب بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشتند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز دوشنبه 28 تیرماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار رنگ سبز خود را تا انتها معاملات حفظ کرد اما برخی نمادها تاب نیاوردند و دچار کاهش قیمت شدند. پالایش و دارا یکم هر کدام کمی کاهش قیمت پیدا کردند و دیگر صندوق های سهامی هم گام های کوتاهی در جهت صعودی برداشتند. محصولات شیمیایی امروز یک دست سبزپوش بودند. هرچند نوری، فارس، پترول و پارسان چندان افزایش قیمت قابل توجهی نداشتند اما تاپیکو، شبصیر، شگویا، شپارس، زاگرس و آریا بیش از سه درصد افزایش قیمت داشتند. بانک ها و موسسات اعتباری در غیاب لیدرهایشان امروز همگی قرمزپوش شدند. دی، وپارس، وآیند و وپست همگی بیش از سه درصد کاهش قیمت داشتند. دارویی ها شرایط متعادلی داشتند. برکت نزدیک قیمت روز گذشته متوقف شد ولی دلقما، تیپیکو و دجابر با صف خرید به کار خود انتها دادند. شرکت های چندرشته ای صنعتی هم امروز عموما نزدیک قیمت دیروز قرار گرفتند. غذایی ها عمدتا به صف خرید رسیدند. غگل، غکورش، غچین و غگلستا از جمله پرمعامله ترین نمادهای این گروه بودند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1458

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس دوشنبه 28 تیر 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس دوشنبه 28 تیر 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید