تور ارزان روسیه: آمریکا: سیاست درهای باز ناتو به درخواست روسیه تغییر نخواهد کرد

به گزارش ارانیوز، در حالی که مذاکرات مربوط به تضمین های امنیتی امروز (چهارشنبه) در چارچوب شورای روسیه-ناتو دنبال می گردد، واشنگتن دورنمایی برای دستیابی به توافق با مسکو درباره مسئله توسعه ناتو نمی بیند و حاضر به دادن امتیازی در این زمینه نیست.

تور ارزان روسیه: آمریکا: سیاست درهای باز ناتو به درخواست روسیه تغییر نخواهد کرد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، دومین دور رایزنی ها بین روسیه و کشورهای غربی درباره تضمین های امنیتی، امروز (چهارشنبه) در بروکسل و در نشست شورای مشترک روسیه-ناتو که برای نخستین بار طی 2 سال و نیم گذشته برگزار می گردد، انجام خواهد گرفت. همانطور که ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و جولیان اسمیت نماینده دائم آمریکا در ناتو پیش از این اعلام نموده اند، این سازمان حاضر است نگرانی های روسیه را شنیده و گفتگوهای صریح و شفافی را شروع کند، ولی قصد ندارد در موضوع توسعه ناتو به سمت شرق امتیازی به طرف روسی بدهد.

ریاست هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات امنیتی در شورای روسیه-ناتو بر عهده الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه و سرگرد الکساندر فومین معاون اول وزیر دفاع این کشور است. از طرف ناتو نیز نمایندگان دائم 30 کشور در مقر ناتو، وندی شرمن معاون اول وزیر خارجه ایالات متحده و دبیرکل استولتنبرگ و مقامات بلندپایه نظامی ناتو حضور خواهند داشت.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام نمود که طرف روسی دلیلی برای نگرانی در مورد فرایند مذاکرات با آمریکا و ناتو درباره تضمین های امنیتی نمی بیند. به گفته وی، مقامات مسکو امیدوارند که این رایزنی ها نتیجه بخش باشند و مذاکره نمایندگان روسی آمادگی کامل برای ادامه کار مشترک سازنده با شرکای غربی را دارند.

آمریکایی ها بحث درباره عدم توسعه ناتو به سمت شرق را رد نموده اند

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز به نوبه خود یادآور شد که دولت ایالات متحده قصد ندارد در نشست شورای روسیه-ناتو در تاریخ 12 ژانویه (22 دی ماه) محدود سازی عضویت کشورهای تازه در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را آنالیز کند.

این دیپلمات آمریکایی گفت: هدف از گفتگوها این است که هر کشوری بتواند نگرانی های امنیتی خود را مطرح کند و همه طرفین باید بتوانند مواضع خود را بیان نمایند. ما بطور آشکار به طرف روسی گوشزد نموده ایم که سیاست درهای باز ناتو نمی تواند موضوع مذاکرات روز چهارشنبه در بروکسل قرار بگیرد.

پرایس تأکید کرد که اصل شفافیت در موضوع پیوستن اعضای تازه، برای ناتو یک اصل اساسی است و هیچ کشوری نمی تواند خط مشی سیاست خارجی، تصمیمات و آرزوهای خود را بر کشور دیگری دیکته کند. هیچ کشوری نمی تواند مرزهای شناخته شده بین المللی را رد نموده و کشور دیگری را تهدید و ارعاب کند.

کاهش خطرات نظامی و کنترل تسلیحات باید موضوع اصلی مذاکرات باشد

جولیان اسمیت نماینده دائم آمریکا در ناتو نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار تاس در بروکسل اعلام نمود که به عقیده مقامات ناتو خوش بینانه ترین موضوعات مورد آنالیز در نشست شورای روسیه-ناتو و بعلاوه در چارچوب مذاکرات روسیه با اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی (13 ژانویه، 23 دی ماه) باید مسئله کاهش خطرات نظامی، شفافیت اقدامات نظامی و کنترل تسلیحات باشد. به گفته وی، امکان دستیابی به سازشی با روسیه در زمینه موضوع توسعه ناتو به هیچ وجه وجود ندارد.

اسمیت در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: صادقانه بگویم، من هیچ دورنمایی برای دستیابی به چنین توافقی نمی بینم. در حال حاضر هیچکس قصد تغییر سیاست پیمان آتلانتیک شمالی در زمینه توسعه را ندارد. درهای این سازمان به روی هر کشوری که تمایل داشته و شرایط عضویت را بدست آورد، باز خواهد ماند و چنین تصمیم گیری تنها به وسیله خود ناتو و اتفاق نظر تمامی اعضای آن صورت خواهد گرفت.

این دیپلمات آمریکایی بار دیگر تأکید کرد که هیچیک از کشورهای عضو ناتو حاضر نیست با طرف روسی در مورد توسعه ناتو سازش کند و به مرزهای سال 1997 بازگردد.

پیش از این، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در انتها مذاکرات دوجانبه با آمریکا درباره تضمین های امنیتی در ژنو تأکید کرد که غرب باید بطور یکجانبه از سیاست توسعه ناتو به سمت شرق صرف نظر نموده و شکل گیری زیرساختارهای نظامی خود در نزدیکی مرزهای روسیه را متوقف کند و این مسئله از جمله اولویت های طرف روسی در مذاکرات با آمریکا و ناتو است. به گفته وی، وقت آن رسیده که این پیمان کوله بار خود را جمع نموده و به مرزهای سال 1997 بازگردد.

ریابکوف گفت: حتی افراد غیرمتخصص هم می توانند درک نمایند که درخواست امتیاز از روسیه در شرایطی که دقیقاً این ناتو است که طی ده ها سال گذشته باعث وخامت اوضاع در نزدیکی مرزهای ما شده، راهی به بن بست رسیده است. این شرایط دیگر به گذشته پیوسته، اکنون اوضاع تغییر نموده و این فرایند باید همینجا متوقف گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1717

به "تور ارزان روسیه: آمریکا: سیاست درهای باز ناتو به درخواست روسیه تغییر نخواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان روسیه: آمریکا: سیاست درهای باز ناتو به درخواست روسیه تغییر نخواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید