شروع طرح غربالگری سرطان پستان در استان یزد

به گزارش ارانیوز، مسئول مرکز تشخیص زود هنگام سرطان یزد از شروع طرح غربالگری و پیشگیری سرطان پستان اطلاع داد.

شروع طرح غربالگری سرطان پستان در استان یزد

نسیم بهنیا فرد مسئول مرکز تشخیص زود هنگام سرطان یزد گفت: مرکز تشخیص زودهنگام سرطان استان یزد مستقر در بیمارستان شهید صدوقی به عنوان اولین و تنها مرکز تخصصی و فوق تخصصی در این زمینه طرح غربالگری سرطان پستان را آغاز نموده است.

نسیم بهنیا فرد با اشاره به این که ماه اکتبر ماه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خصوص سرطان پستان است اضافه نمود: پس از انجام معاینات اولیه تشخیصی و آموزش های لازم به مراجعان در این خصوص، در صورت احتیاج به اقدامات تشخیصی بیشتر، افراد به مراکز تصویربرداری جهت انجام ماموگرافی و سونوگرافی ارجاع داده می شوند و مراجعان می توانند از خدمات یاری تشخیصی نیز با استفاده از تعرفه دولتی در بیمارستان شهید صدوقی بهره مند شوند.

او ادامه داد: سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین زنان ایرانی است و به همین منظور بانوان 30 سال به بالا می توانند برای انجام معاینات و غربالگری از 23 تا 28 مهرماه به کلینیک پیشگیری و ارتقای سلامت امید واقع در بیمارستان شهید صدوقی یزد مراجعه نمایند.

بهنیا فرد اضافه نمود: این طرح با هدف توانمند سازی افراد جامعه، افزایش سطح سلامت جامعه، خود مراقبتی و پیشگیری از بیماری ها با حضور پزشکان متخصص جراحی عمومی با همکاری کادر پرستاری با تعرفه دولتی برای مراجعه نمایندگان انجام می گردد.

او تاکید نمود: سرطان سینه 40 درصد قابل پیشگیری و کنترل است و با تشخیص زودهنگام و غربالگری، سرطان سینه 35 تا 40 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

رئیس گروه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان یزد نیز با بیان اینکه استان یزد در رتبه سوم ابتلا به سرطان پستان قرار گرفته است، گفت: عوامل ژنتیکی و وراثت، عوامل محیطی، آلاینده ها و سبک زندگی، مصرف الکل و دخانیات، چاقی، نژاد و قومیت و نوع تغذیه از عوامل مهم و تاثیر گذار در ابتلا به سرطان ها به شمار می آید.

اوزی نژاد ادامه داد: سن آغاز و بروز این بیماری در ایران نسبت به کشور های اروپایی یک دهه زودتر و در گروه سنی زیر 40 سال شیوع و بروز بالاتری در بین خانم های ایرانی دارد.

او با اشاره به روش های تشخیص سرطان پستان اضافه نمود: بانوان 20 سال به بالا ماهانه به وسیله فرد معاینه صورت گیرد و تا سن 40 سالگی سالانه سونوگرافی و هر دو سال یک بار ماموگرافی به وسیله پزشک انجام گردد و بعد از سن 50 سالگی ماموگرافی سالانه توصیه می گردد.

اوزی نژاد توضیح داد: معاینات منظم پس از 40 سالگی، مصرف میوه و سبزیجات، کاهش استرس و تحرک بدنی از مهم ترین راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه است.

خبرنگاران یزد یزد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 مهر 1401 بروزرسانی: 23 مهر 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1852

به "شروع طرح غربالگری سرطان پستان در استان یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع طرح غربالگری سرطان پستان در استان یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید