آخرین ناکامی ترامپ در مهار چین

به گزارش ارانیوز، امضای بزرگترین پیمان مالی دنیا در شرق آسیا، آخرین ناکامی ترامپ در مهار چین محسوب می گردد.

آخرین ناکامی ترامپ در مهار چین

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، مقامات 15 کشور آسیا - اقیانوس آرام (آسیا پاسیفیک) روز گذشته در یک نشست مجازی توافق بر سر پیمان مشارکت مالی جامع منطقه ای (RCEP) را امضا کردند و خبرگزاری دویچه وله، از 15 نوامبر به عنوان یک روز تاریخی یاد کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این پرسش مطرح است که توافق RCEP از چه نظر حائز اهمیت است که بسیاری از رسانه ها از جمله خبرگزاری دویچه وله از این توافق به عنوان یک رویداد تاریخی یاد کردند؟ درباره اهمیت توافق پیمان مشارکت مالی جامع منطقه ای ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

نکته اول اینکه شراکت مالی جامع منطقه ای موسوم به آرسی ایی پی (RCEP) در یک حاشیه نشست منطقه ای آ سه آن در هانوی پایتخت ویتنام به امضای مقامات 15 کشور آسیا-اقیانوس آرام رسید. گروه آرسی ایی پی شامل 10 عضو مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن)، چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند است.

نکته دوم درباره عظیمترین پیمان مالی جهان در شرق آسیا این است که، مذاکرات برای کسب توافق بر سر همکاری گسترده مالی از هشت سال پیش شده بود(2012)شروع که در نهایت امضای این توافق تجاری روز یکشنبه پس از 31 دور مذاکره در 18 همایش در سطح وزیران به نتیجه رسید.

نکته بعدی اینکه، چین و 14 کشور آسیا و اقیانوسیه با امضای عظیمترین توافق تجاری جهان در ویتنام به دنبال کاهش تعرفه ها در بسیاری از حوزه های مشترک در سال های اینده هستند. در واقع در سایه این توافق، عوارض گمرکی در تجارت بین کشورهای امضانماینده کاهش می یابد، قواعد ناظر بر بازرگانی مشترک تدوین می شود و زمینه برای حمل و نقل کالا تسهیل می شود.

در کنار این نکات، بر اساس این توافق طبق آمار 15 کشور عضو توافقنامه مشارکت مالی جامع منطقه ای تقریباً 2.3 میلیارد نفر یعنی 30 درصد از جمعیت جهان را در بر می گیرد. مجموع حجم فراوری ناخالص داخلی اعضاء از 25 هزار میلیارد دلار بیشتر است به بیان دیگر حجم مبادلات بازرگانی توافق تجارت آزاد یاد شده حدود 29 درصد کل بازرگانی جهان خواهد بود و این به این معنی است که اکنون منطقه زیر پوشش این توافقنامه به عظیمترین منطقه تجارت آزاد جهان تبدیل می شود. به تعبیر دیگر چین که اکنون در قالب جنگ تجاری با آمریکا سرشاخ شده است، می تواند با تجارت با این کشورها از شدت تنش با واشنگتن بکاهد.

افزون بر این، بسیاری از کارشناسان از توافق ایجاد عظیم ترین تجارت آزاد در جهان، به مثابه یک موفقیت عظیم برای چین یاد می نمایند. ارایه چنین تحلیلی در شرایطی است که آمریکا طی چند سال گذشته حداقل در دوران ریاست جمهوری ترامپ در موضوعات مختلفی از جمله مساله هنگ کنگ و سین کیانگ، تایوان و مساله حقوق بشر با چین تنش داشته، اما موضوع جنگ تجاری همیشه یکی از اختلافات اساسی دو کشور بوده است و در چنین شرایطی پکن توانست پس از 8 سال زمینه تشکیل عظیمترین پیمان مالی جهان در شرق آسیا را فراهم سازد. به بیان دیگر موفقیت چین در به ثمر رسیدن عظیمترین توافق مالی جهان در شرایطی رقم خورد که غیبت آمریکا و حضور چین در این پیمان که دو رقیب اصلی یکدیگر در حوزه مالی محسوب می شوند، فرصت مناسبی برای پکن فراهم خواهد نمود تا بتواند روابط مالی خود را با این کشورها توسعه دهد.

و کلام اخر اینکه، در شرایطی که واشنگتن به ویژه در سیاست چرخش به ایندوپاسیفیک، خواستار مواجهه با قدرت یابی پکن است؛ توافق RCEP می تواند صندلی منطقه ای چین را که دومین اقتصاد برتر جهان است به ویژه در تعامل با ژاپن و کره جنوبی که متحدان آسیایی آمریکا هستند؛ به شدت بهبود ببخشد. در واقع 15 کشور منطقه راهبردی آسیاپاسیفیک در سایه تک روی های ترامپ، به توافق تجاری عظیمی دست یافتند که به ارتقای صندلی منطقه ای چین منجر خواهد شد. به بیان دیگر اکنون در برهه زمانی که شاید آخرین روزهای زمامداری ترامپ باشد، 15 اقتصاد منطقه آسیاپاسیفیک با موضوع چین عظیمترین بلوک مالی جهان را تشکیل دادند. در واقع امضای توافق همکاری مالی جامع منطقه ای (RCEP)، ضربه مهلکی بر آنچه که از بدنه توافق ترانس پاسیفیک باقی مانده است؛ تعبیر می شود، توافقی که در دوره دوم زمامداری باراک اوبامای دموکرات حاصل شد و ترامپ از آن پا پس کشید. پیمان تجاری ترانس پاسیفیک (TPP) در شمار نخستین پیمان های چندجانبه ای بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به محض رسیدن به قدرت در سال 2016 میلادی از آن خارج شد. به این ترتیب امریکا در آخرین ماههای ریاست جمهوری ترامپ از دو توافق تجاری آسیاپاسیفیک-منطقه ای با سریعترین رشد مالی در جهان محروم شد. در واقع امضای عظیمترین پیمان مالی جهان در شرق آسیا، آخرین ناکامی ترامپ در مهار چین محسوب می شود.

نویسنده: فرهاد همتی - کارشناس مسائل شرق آسیا

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 28 آذر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1026

به "آخرین ناکامی ترامپ در مهار چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین ناکامی ترامپ در مهار چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید