2.2 درصد از صادرات غیرنفتی متشکل از صنایع پلیمری است

به گزارش ارانیوز، خبرنگاران- رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران گفت: صنایع پلیمر 2.2 درصد از صادرات غیرنفتی را تشکیل می دهند، این در حالی است که ظرفیت نصب شده بیش از 20 میلیون تن بوده و از این ظرفیت حدود 15 میلیون تن خالی است.

2.2 درصد از صادرات غیرنفتی متشکل از صنایع پلیمری است

سعید ترکمان در نخستین همایش بین المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری، ادامه داد: صنعت پلیمر 1.5 درصد از فراوری ناخالص داخلی و 3.6 درصد از اشتغال کشور را تشکیل می دهد.

ب️ه گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، وی اضافه نمود: قیمت تمام شده مهم ترین مانع صادرات صنایع پلیمری است. همان طور که معین است فراورینمایندگان با قیمت های بالایی مواد اولیه خود را تامین می نمایند و این موضوع مزیت رقابتی را از آنها برای قیمت های تمام شده در بازارهای صادراتی می گیرد.

️ترکمان گفت: زمانی نفت مهم ترین صادرات کشور بوده است، اما پتروشیمی پس از مدتی وارد جریان صادرات شد و به ارزآوری کشور یاری کرد.

️وی تاکید نمود: اکنون زمان آن رسیده است که صنایع تکمیلی با ارزش اضافه نموده بیشتر صادرات خود را تقویت نمایند.

ترکمان بیان داشت: رقم واردات در کد 39 از 1.9 میلیارد دلار به 1.2 میلیارد دلار کاهش پیدا نموده است و این موضوع در کنار افزایش صادرات می تواند نویدبخش پیشرفت هر چه بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در سال 2020 شاهد افت صاردات پلیمری پتروشیمی بودیم که به حجم حدود 2.5 میلیارد دلار رسیده است.

وی گفت: این در حالی است که صادرات صنایع تکمیلی حدود 2.7 میلیارد دلار بوده است.

️ترکمان گفت: صنایع تکمیلی می توانند بازاری مجذوب کننده برای صنایع پتروشیمی باشند و در عین حال می توانند صادرات و ارزآوری را برای کشور به نحو احسن انجام دهند.

وی اضافه نمود: کمترین قیمت ها در دنیا به جنوب شرق آسیا باز می گردد و بیشترین صادرات مواد اولیه به آن منطقه می رود و رقبای صنایع پایین دستی در چین با قیمت های پایین تر مواد اولیه را به دست می آورند و توان رقابت را از فراورینمایندگان داخلی می گیرند.

️رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر گفت: قیمت تمام شده مهم ترین مانع صادرات صنایع پلیمری است، همان طور که معین است فراورینمایندگان با قیمت های بالایی مواد اولیه خود را تامین می نمایند و این موضوع مزیت رقابتی را از آن ها برای قیمت های تمام شده در بازارهای صادراتی می گیرد.

️ترکمان گفت: در این بین گفته می گردد که شائبه قاچاق، مهم ترین مانع اصلاح شیوه قیمت گذاری است.

️وی بیان داشت: قاچاق در بازار منطقه ای زمانی رخ خواهد داد که قیمت ها در بازار منطقه به طور تقریبی سه برابر بازار داخلی باشد، تنها دوره قاچاق مواد اولیه در زمان ارز 4200 تومانی بود اما اکنون با توجه به قیمت ها، مستندی در مورد قاچاق محصولات پتروشیمی وجود ندارد.

این مقام صنفی گفت: از این رو پیشنهاد می گردد که بازبینی فرمول قیمت گذاری مواد اولیه تا جایی که رقابت در بازارهای صادراتی هدف صادراتی عادلانه باشد، انجام گردد. برای مثال تجار چینی در بعضی موارد مواد اولیه خود را 55 درصد مقرون به صرفه تر از ایران خریداری می نمایند، بعلاوه پیشنهاد دیگر این است که به بازارهای صادراتی هدف با تمرکز بر تعرفه های ترجیحی توجه ویژه گردد.

️ترکمان ادامه داد: تمرکز بر پیشران های صادراتی همانند بسته بندی، چاپ و طراحی و بعلاوه استفاده هر چه بیشتر از حمایت های اعتباری در خرید مواد اولیه، دیگر پیشنهادات برای تسهیل صادرات صنایع تکمیلی لازم است.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1416

به "2.2 درصد از صادرات غیرنفتی متشکل از صنایع پلیمری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2.2 درصد از صادرات غیرنفتی متشکل از صنایع پلیمری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید