10 مکمل که باید همراه غذا مصرف شوند

به گزارش ارانیوز، بهترین روش برای دریافت ویتامین ها و مواد معدنی به میزان توصیه شده روزانه دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است. با این وجود، گاهی اوقات ممکن است رژیم غذایی شما تمام مواد مغذی ضروری که بدن در طول روز به آنها احتیاج دارد را تامین نکند. در این شرایط استفاده از مکمل های غذایی راه چاره خوبی است.

10 مکمل که باید همراه غذا مصرف شوند

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری ارانیوز مکمل های ویتامین و مواد معدنی می توانند به پیشگیری از کمبود این مواد مغذی در افرادی که از شرایط سلامت مطلوب برخوردار نبوده، بیمار هستند یا تنها به دریافت مقدار بیشتر از مواد مغذی نسبت به آن چه از رژیم غذایی خود دریافت می نمایند، احتیاج دارند، یاری می نمایند. زمانی که موضوع مکمل های غذایی مطرح می گردد، انتخاب دوز درست و همچنین چگونگی مصرف و این که همراه چه چیزی مصرف می شوند، اهمیت دارد.

ویتامین A

ویتامین A که به تقویت سیستم ایمنی و قدرت بینایی یاری می نماید، یک ویتامین محلول در چربی است، به این معنی که بدن آن را با چربی های موجود در رژیم غذایی جذب می نماید. از این رو بهتر است ویتامین A همراه غذا مصرف گردد. بتاکاروتن (یک منبع مهم ویتامین A) رایج ترین نوع این ویتامین در مواد غذایی و مکمل های غذایی است. مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین A برای هر فرد بر اساس سن و جنسیت متفاوت است.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باید پیش یا همراه وعده های غذایی مصرف شوند تا به کاهش آثار اسید معده که می تواند این باکتری های مفید را از بین ببرد، یاری گردد. مصرف پروبیوتیک ها پس از وعده غذایی فوایدی مشابه را ارائه نخواهد نمود. مطالعه ای در سال 2011 که در نشریه Beneficial Microbes منتشر شد، نشان داد که بیشتر باکتری های مفید در یک مکمل پروبیوتیک زمانی که 30 دقیقه پیش از یک وعده غذایی یا حین آن مصرف گردد، زنده می مانند. این در شرایطی بود که مصرف این مکمل نیم تا یک ساعت پس از یک وعده غذایی نشان داد تعداد کمی از پروبیوتیک ها زنده باقی می مانند. به نظر می رسد مصرف مقداری چربی نیز به بقای پروبیوتیک ها یاری می نماید. پژوهشگران دریافتند زمانی که شرکت نمایندگان شیر یا شیر جو دوسر مصرف می کردند، نسبت به زمانی که آب سیب یا آب مصرف می کردند، باکتری های بیشتری زنده باقی مانده اند.

ویتامین D

زمانی که پوست در برابر نور خورشید قرار می گیرد، بدن توانایی فراوری ویتامین D را دارد، اما این ماده مغذی را می توان از منابع غذایی نیز دریافت کرد. اگر قصد استفاده از مکمل های ویتامین D را دارید باید آنها را همراه غذا، ترجیحا با بزرگترین وعده غذایی روز که احتمالا حاوی بیشترین میزان چربی است، مصرف کنید. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و مصرف آن همراه غذا به جذب هر چه بهتر آن یاری می نماید. مطالعه ای در سال 2010 که در نشریه the Journal of Bone and Mineral Research منتشر شد، نشان داد که این کار می تواند جذب ویتامین D را تا 50 درصد افزایش دهد.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و می تواند از بدن در برابر مولکول هایی مضر به نام رادیکال های آزاد محافظت کند؛ به ویژه اگر همراه غذا مصرف گردد. این ویتامین محلول در چربی است، از این رو، مصرف آن همراه غذا به جذب بهترش در بدن یاری می نماید.

روغن ماهی

اسیدهای چرب امگا-3 از مواد مغذی مفید برای سلامت انسان هستند و ماهی یکی از بهترین منابع برای دریافت آنها است. اما اگر علاقه ای به مصرف ماهی ندارید و روغن ماهی بخشی از روتین روزانه شما است، مکمل های روغن ماهی را همراه یک وعده غذایی مصرف کنید. مصرف مکمل روغن ماهی هنگام صبح برای پرهیز از استفراغ و آروغ توصیه شده است.

ویتامین K

ویتامین K به استخوان سازی و انعقاد خون یاری می نماید اما کمبود آن نادر است. اگر پزشک شما مصرف مکمل ویتامین K را توصیه نموده است، توجه داشته باشید که این یک ویتامین محلول در چربی است و بهتر است همراه یک وعده غذایی که حاوی مقداری چربی است، مصرف گردد.

کلسیم

دو نوع اصلی کلسیم وجود دارند که شامل کلسیم کربنات و کلسیم سیترات می شوند. کلسیم سیترات احتیاجی نیست تا همراه غذا مصرف گردد، اما اسید معده فراوریی هنگام غذا خوردن به جذب بهتر این نوع کلسیم یاری می نماید. همچنین، باید به این نکته اشاره داشت که مکمل ها اغلب حاوی کلسیم و ویتامین D محلول در چربی هستند که به جذب بهتر این ماده معدنی یاری می نماید. این مکمل ها نیز باید همراه غذا مصرف شوند. بدون در نظر دریافت نوع مصرفی، بهتر است در هر بار بیش از 600 میلی گرم کلسیم مصرف نگردد. بدن نمی تواند در هر بار بیش از این میزان را جذب کند، از این رو میزان اضافه هدر خواهد رفت. همچنین، در صورت مصرف مکمل کلسیم، مصرف تنقلات حاوی مقادیر زیاد از این ماده را به زمان دیگری موکول کنید تا بدن آماده جذب میزان بیشتر از آن باشد.

مولتی ویتامین

بیشتر مولتی ویتامین ها حاوی ترکیبی از ویتامین های محلول در آب (مانند ویتامین های B و C) و ویتامین های محلول در چربی هستند، از این رو، بدن را باید برای جذب هر دو آماده کنید. مصرف نیمی از یک مولتی ویتامین با کیفیت هنگام صبح و نیم دیگر را هنگام بعد از ظهر منطقی به نظر می رسد زیرا مقدار اضافه اجزا محلول در آب در کمتر از 16 ساعت به وسیله ادرار دفع می شوند. برای حفظ یک سطح نسبتا پایدار، نیمی از مولتی ویتامین را با مقداری آب گرم، چای، یا قهوه مصرف نموده و حتما پیش از آن اندکی چربی، به عنوان مثال، اندکی گردو مصرف کنید. این جذب بهتر اجزا محلول در چربی مولتی ویتامین را تسهیل خواهد نمود.

اکیناسه

اگرچه شواهد قطعی درباره این که اکیناسه می تواند سرماخوردگی را متوقف کند، وجود ندارند، این یکی از مکمل های گیاهی محبوب در بازار است. مصرف اکیناسه با معده خالی توصیه نمی گردد، از این رو، پیش از مصرف آن باید غذا بخورید.

آهن

افراد بسیاری، به ویژه زنان با کم خونی فقر آهن روبرو هستند و پزشک شما ممکن است مصرف مکمل آهن را توصیه نموده باشد. زمانی که مکمل آهن با معده خالی مصرف می گردد، بدن راحت تر آن را جذب می نماید، اما بعضی افراد همچنان بهتر است این مکمل را با غذا مصرف نمایند. آهن می تواند موجب بروز مسائل گوارشی مانند حالت تهوع، اسهال، و کرامپ ها گردد، اما مصرف مکمل همراه غذا از بروز این عوارض جانبی ناخوشایند پیشگیری خواهد نمود. زمانی که مکمل آهن مصرف می کنید از مصرف کافئین، شیر و مکمل های کلسیم پرهیز کنید زیرا در جذب آهن اختلال ایجاد می نمایند.

منبع:عصر ایران

4127

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 690

به "10 مکمل که باید همراه غذا مصرف شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مکمل که باید همراه غذا مصرف شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید