10 غذای سنتی همدان

به گزارش ارانیوز، پیشتر در خصوص جاذبه های برتر همدان گفتیم و با سوغاتی های این شهر آشنا شدیم. حالا نوبت به غذاهای سنتی و خوشمزه همدان می رسد. بیشتر غذاهای سنتی همدان آبکی هستند؛ غذاهایی مثل آبگوشت و آش. در ادامه با لیستی از غذاهای سنتی همدان آشنا شوید.

10 غذای سنتی همدان

1. کوفته مخصوص همدان

فقط تبریز نیست که به کوفته های خوشمزه معروف است. همدان نیز در نوع خود کوفته های بی نظیری دارد. مواد لازم برای کوفته مخصوص همدان، گوشت، لپه، آلو، پیاز، نخود، گردو، برنج و غیره است. در سفر به همدان خوردن کوفته همدان را نباید فراموش کنید.

2. آش خشکبار همدان

همان طور که گفتیم همدان بیش از هر چیز به آش هایش معروف است. آشپزان همدانی از خشکباری که در میان وعده می خوریم آش بسیار خوشمزه ای درست می نمایند. آلو و آلبالو خشک، برگه زردآلو، برگه هلو و... با هم ترکیب می شوند و این غذای خوشمزه همدان را تشکیل می دهند. دیگر مواد اصلی آش خشکبار همدان سبزی آش، گوشت استخوان دار، رشته، شیره انگور، حبوبات، پیا ز و نعناع است. در سفر به همدان چشیدن این آش خوشمزه و مقوی را از دست ندهید.

3. خورشت غوره بادمجان

بیشتر غذاهایی که با بادمجان درست می شوند، طعم بی نظیری دارند. کشک بادمجان، میرزاقاسمی، خورشت بادمجان و... خورشت غوره بادمجان همدان نیز طعم بی نظیری دارد. این خورشت به علت داشتن غوره طعم ترش و اما خوشمزه ای دارد. خورشت غوره بادمجان همدان از مرغ، بادمجان، گوجه فرنگی و غوره تهیه می گردد.

4. آش برنج همدان

برنج، عدس و آب قلم این غذای سنتی همدان را بسیار خوشمزه می نماید. اگر در فصل سرما راهی همدان شدید حتما این غذای سنتی همدان را امتحان کنید و مطمئن باشید غذایی سالم و مقوی خورده اید.

5. آش آماج همدان

آش اماج نیز از آن دست غذاهای سنتی همدان است که در منطقه ها مختلف کشورمان به شکل های مختلف پخته می گردد. آماج در واقع نام خمیری است که روی حرارت خشک و سپس در آش استفاده می گردد. مواد لازم برای آش آماج همدان سبزی آش، حبوبات، پیازداغ، سیرداغ، تخم مرغ و آماج است.

6. آبگوشت قورمه همدان

این غذا همان طور که از اسمش معین است، از ترکیب آبگوشت و فورمه سبزی تهیه می گردد. مواد اصلی آن سبزی قورمه، سیب زمینی، لیموعمانی، پیازداغ، لوبیا قرمز و تخم مرغ است. چشیدن این غذای سنتی همدان را از دست ندهید.

7. آش بادمجان ملایر

ملایر یکی از شهرهای مهم همدان است؛ در این شهر آش مخصوصی درست می گردد که طبخ آن به دیگر شهرهای ایران نیز راه یافته. مواد اصلی این غذا را عدس و بلغور تشکیل می دهد که بسیاری از پزشکان آن را برای سلامتی توصیه می نمایند.

8. آبگوشت فلفل همدان

تفاوت این آبگوشت با دیگر آبگوشت هایی که تا به حال خورده ایم، استفاده از فلفل سبز مخصوص همدان است. گوشت گوسفندی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نخود، پیاز، سیر، زیره سبز، زنجبیل و آبلیمو از مواد اصلی این غذا است.

9.آش هویج و جو

ترکیب جو و هویج بسیار خوشمزه می گردد. این ترکیب علاوه بر خوشمزگی سرشاز از ویتامین است. در همدان نیز غذایی از این ترکیب درست می گردد که طعم بی نظیری دارد. در اغلب رستوران های همدان این غذا سرو می گردد. کافیست راهی همدان شوید و از این غذای خوشمزه بخورید.

10.آش کاچی همدان

کاچی نیز از آن دست غذاهای سنتی است که در شهرهای مختلف به روش های مختلف پخته می گردد. آش کاچی همدان از گندم، کشک، آب، سیر، نمک و روغن حیوانی به دست می آید.

.

تهیه و تدوین: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 1 مهر 1401 بروزرسانی: 1 مهر 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1841

به "10 غذای سنتی همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 غذای سنتی همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید