کشف سلول هایی که بافت ریه را ترمیم می نمایند!

به گزارش ارانیوز، بیماری مزمن انسدادی ریه که عمدتا با قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند دود سیگار ایجاد می گردد، التهاب بیش از حد راه هوایی ریه را به همراه دارد.

کشف سلول هایی که بافت ریه را ترمیم می نمایند!

محققان آمریکایی نوع نوی از سلول ها را در باریک ترین بخش راستا های هوایی ریه شناسایی کردند که علاوه بر نقش آن ها در فراوری مخاطی که جداره راستا های هوایی ریه را می پوشاند، می تواند سبب ایجاد سلول های آلوئولی ریه نوع 2 (AT 2) گردد که در ترمیم بافت ریه نقش دارند.

طی تحقیقات صورت گرفته، این نوع سلول که به سلول های ترشحی راه هوایی تنفسی (RASCs) و سلول های AT 2 معروف است، فعالیت ژنی مشابهی را در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه به نمایش گذاشت.

ماریا باسیل (Maria Basil) دارای دکترای پزشکی و از محققان اصلی این پژوهش و مدرس دانشگاه پنسیلوانیا در این رابطه می گوید: بیماری مزمن انسدادی ریه یک بیماری رایج و مخرب است. تا کنون ما نمی دانیم از لحاظ زیست شناسی بیولوژی چرا و یا چگونه بیماران به آن مبتلا می شوند.

او در ادامه گفت: با چنین مطالعاتی، ما در حال آغاز این مسأله در سطح زیست سلولی هستیم [تا درک کنیم]چه چیز در این بیماری رایج اتفاق می افتد.

وی بعلاوه گفت: شناسایی سلول های نو به ویژه نیا یاخته های نو (سلول های پروژنیتور) که در بیماری مزمن انسدادی ریه آسیب دیده اند، می تواند ایجاد درمان های نو را سرعت بخشد.

بیماری مزمن انسدادی ریه که عمدتا با قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند دود سیگار ایجاد می گردد، التهاب بیش از حد راه هوایی ریه را به همراه دارد.

در ریه های انسان، راه های هوایی اصلی (نایژه ها) به راه های هوایی کوچک تر و کوچک تر منشعب می شوند که کوچک ترین آن ها به نام برونشیول های انتهایی به آلوئول (کیسه هوایی) ختم می گردد.

منبع: COPD News Today/ باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1826

به "کشف سلول هایی که بافت ریه را ترمیم می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سلول هایی که بافت ریه را ترمیم می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید