کرونا هوآوی را صدرنشین دنیا کرد
به گزارش ارانیوز، شیوع کووید 19 هرچند دردسرهای زیادی برای دنیا ایجاد نموده و درنتیجه آن، عملاً اقتصاد دنیا با بحران های جدی روبرو شده اما برند چینی هوآوی از این شرایط بیشترین بهره را گرفته است؛ برندی که پس از یک دهه پیروز شد در بازار فروش تلفن هوشمند از اپل و سامسونگ پیشی بگیرد و صدرنشین گردد .
ازآنجا که چین زودتر از بقیه کشورهای جهان پیروز به ترمیم اقتصاد خود پس از موج گسترده کرونا شد، هوآوی نیز پیروز شد رقبای قدرتمندش را پشت سر بگذارد و در سه ماهه دوم امسال میلادی بیشترین میزان فروش تلفن هوشمند را به نام خود ثبت کند.
تعبیر یک رؤیا
هرچند پیش از این به نظر می رسید به دلیل تحریم های امریکا رؤیای هوآوی برای صدرنشینی هرگز تعبیر نخواهد شد اما پاندمی کرونا، زمینه ساز تحقق این رؤیا شد و عملاً هوآوی به عظیم ترین فروشنده تلفن هوشمند جهان تبدیل شد. طبق گزارش محققان کمپانی پژوهشی Canalys، گوشی های هوآوی برای نخستین بار پس از 10سال پیروز شدند اپل و سامسونگ را کنار بزنند. بن استنتون از پژوهشگران ارشد مؤسسه Canalys (یک کمپانی سنگاپوری و از پیشتازان تحقیق در بازار تکنولوژی در جهان که از سال 1998 تا به امروز تحقیقات جامع و قابل اعتمادی در این عرصه انجام داده است) معتقد است این، نتیجه شگفت انگیزی است که کمتر تحلیلگری در سال گذشته می توانست آن را پیش بینی کند و درواقع اگر موضوع شیوع ویروس کووید 19 پیش نیامده بود هوآوی هرگز در صندلی امروز قرار نمی گرفت.
هوآوی با همه قوا از بهبود سریع شرایط مالی چین در دوران پساکرونا یاری گرفته تا حداقل برای مدتی، سلطان بلامنازع بازار تلفن همراه جهان باشد. طبق این گزارش، چین نخستین کشوری است که درگیر ویروس کرونا شد و بالطبع صنعت تلفن هوشمند آن هم بشدت ضربه دید ولی ازسوی دیگر نخستین کشوری هم به شمار می رود که دوران قرنطینه را پشت سر گذاشته و به شرایط عادی بازگشته است. ازسوی دیگر توانمندی این کشور در سرعت دادن به ترمیم اقتصاد پساکرونا نسبت به امریکا، اروپا، امریکای جنوبی و هندوستان، هوآوی را به عنوان کمپانی برتر تلفن همراه چین در شرایطی مناسب قرار داده است طوری که فاصله یک دهه هوآوی با سامسونگ در بازار فروش برداشته شد و عملاً هوآوی از سامسونگ پیشی گرفت تا تاجدار بازار تلفن همراه گردد.
در این گزارش آمده است، درمجموع میزان فروش تلفن های هوشمند جهان در سه ماهه دوم سال 2020، کاهشی 27درصدی را نسبت به مدت مشابه سال 2019 تجربه نموده است و هر سه برند هوآوی، سامسونگ و اپل به دلیل شیوع کرونا با کاهش میزان فروش روبرو شده اند اما این میزان کاهش فروش برای هوآوی کمتر از بقیه بوده است. درحالی که هوآوی در سه ماهه دوم امسال 55.8میلیون دستگاه تلفن هوشمند به فروش رسانده که نشان از کاهش 5درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد این رقم برای سامسونگ به 53.7میلیون دستگاه تلفن هوشمند رسیده که نشان می دهد این برند محبوب در جهان با کاهش 30درصدی میزان فروش روبرو شده است. طبق این گزارش، درحال حاضر هوآوی 19درصد سهم فروش را در بازار تلفن هوشمند جهان به خود اختصاص داده درحالی که سهم سامسونگ از این بازار به دلیل شیوع کرونا و از دست رفتن بازارهای کلیدی این برند ازجمله هندوستان، برزیل، بخش هایی از اروپا و امریکا تنها 17درصد است و این موضوع حتی بر میزان فروش سری گلکسی S20 نیز تأثیر گذاشته است.
یک نقطه عطف متزلزل
اما آیا هوآوی می تواند برای مدتی طولانی در این صندلی باقی بماند و همچنان به پیشتازی خود در بازار تلفن هوشمند جهان ادامه دهد؟ تحلیلگران معتقدند پیش بینی شرایط بازار تلفن هوشمند در امسال چندان راحت نیست و تا زمانی که درمان مناسب یا واکسن مؤثر علیه کووید 19 عرضه نگردد نمی توان اظهارنظر قطعی داشت. اما همگی متفق القول بر یک موضوع تأکید دارند و معتقدند هوآوی برای مدت زیادی درصندلی نخست باقی نمی ماند و دیر یا زود باید این صدرنشینی را فراموش کند. با این حال این پیشگامی، یک نقطه عطف برای این کمپانی چینی محسوب می گردد که بشدت تحت فشار امریکا نهاده شده است و دامنه این تحریم ها به تبعیت از امریکا به سایر کشورها نیز کشیده شده است.
یکی از مواردی که تحلیلگران به عنوان دلیل موقتی بودن صدرنشینی هوآوی عنوان می نمایند این است که تحریم های امریکا در تجارت بین المللی هوآوی تأثیرگذار بوده و این برند را مجبورنموده بیشتر بر بازار داخلی چین تمرکز کند. فروش تلفن های هوشمند برند هوآوی در بازارهای خارج از چین در سه ماهه دوم امسال میلادی کاهشی 27درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است در حالی که این برند در بازار داخلی چین نه تنها با رکود یا کاهش فروش روبرو نشده بلکه رشد 8درصدی فروش را هم تجربه نموده است. هوآوی 70درصد از فروش بازار چین را به خود اختصاص داده درحالی که سهم سامسونگ از این بازار تنها یک درصد بوده است. میزان فروش سامسونگ در سایر بازارهای جهان ازجمله برزیل، هند و اروپا و امریکا که از کرونا بشدت تأثیر گرفته و ضربه خورده اند هم شرایطی بهتر ازاین ندارد. مو جیا یکی از تحلیلگران مؤسسه Canalys معتقد است ماندگاری در این رده کار چندان راحتی برای هوآوی نخواهد بود و ماندن در بازار چین هم نمی تواند ضامن پیروزیت دائمی هوآوی باشد.
دردسرهای هوآوی
با افزایش تنش های تجاری امریکا و چین و اعمال تحریم های جدید علیه هوآوی، این برند نه تنها در بازار امریکا جایی ندارد بلکه به دلیل ممانعت از بهره دریافت از سیستم عامل اندروید و سرویس های مختلف گوگل، با وجود صدرنشینی امروزش همچنان در انتظار کاهش فروش 20درصدی محصولاتش به سر می برد و می داند که این شرایط، موقتی است. با اینکه هوآوی سیستم عامل HarmonyOS را به عنوان نمونه بومی رونمایی کرد اما به دلیل فزونی اندروید در جهان، به نظر نمی رسد این سیستم عامل شانس زیادی برای هوآوی به همراه بیاورد. این برند مطرح چینی همچنین اپ استور و اکوسیستم ویژه و منحصربه فرد خود را توسعه داده اما قطعاً در خارج از مرزهای چین کاربران به گوشی هایی بدون سرویس های گوگل ازجمله گوگل درایو، گوگل مپ، یوتیوب، جی میل و... چندان روی خوش نشان نمی دهند.
امریکا همچنین به هوآوی اجازه نمی دهد از تراشه های کمپانی تایوانی TSMC -که عظیم ترین تولیدنماینده تراشه در جهان محسوب می گردد - در محصولاتش استفاده کند و همین موضوع هم هوآوی را بویژه برای ساخت گوشی های پرچمدارش با دردسرهای جدی روبرو نموده است. تحلیلگران معتقدند با توجه به مجموع این موارد انتظار نمی رود هوآوی بتواند مدت زیادی بر این مسند تکیه بزند مگر اینکه تحریم های امریکا به نوعی برداشته گردد. یکی دیگر از مواردی که پژوهشگران مؤسسه Canalys به آن اشاره نموده اند احتمال خطر از ناحیه شیائومی است. به گفته تحلیلگران ازآنجا که هوآوی سالانه 6میلیارد دلار در حوزه پژوهش و تحقیقات تلفن همراه هزینه می نماید و این رقم بالاتر از هزینه تحقیقات سایر برندهاست، باید مراقب رقیب خود شیائومی هم باشد، چراکه هوآوی به دلیل نداشتن سرویس های گوگل نمی تواند بازارهای خارجی را چندان پوشش دهد اما شیائومی فعلاً این مشکل را ندارد و بعضی هم احتمال می دهند که شیائومی بتدریج می تواند مشتری های بالقوه هوآوی را در جهان جذب خود کند.
امیدهای بربادرفته هوآوی در فناوری5G
مسائل هوآوی فراتراز این موارد است؛ به عنوان مثال رویترز در گزارشی آورده است آخرین تحریم ها و محدودیت ها علیه هوآوی، این کمپانی را با ضرر 25میلیارد دلاری روبرو خواهد نمود.هرچند این کمپانی چشم امید فراوانی به تجهیزات5G داشت اما امریکا برای دسترسی این کمپانی به تراشه های مورد احتیاج موانعی ایجاد نموده و همراه کردن متحدانش برای استفاده نکردن از این تجهیزات هم خود مزید بر علت شده است. ازسلسله کشورهایی که همکاری خود درزمینه تجهیزات5G را با هوآوی قطع کردند می توان به بریتانیا اشاره نمود که ماه قبل گفت این عدم همکاری تا سال 2027 ادامه خواهد داشت؛ موضوعی که هوآوی را بشدت ناامید کرد.
امریکا هوآوی را متهم نموده که از تجهیزات ارتباطی خود برای جاسوسی از مردم امریکا و سایر کشورها و کمپانی ها بهره می گیرد و از سال 2012 بسیاری از کمپانی های امریکایی از استفاده تجهیزات ارتباطی این شرکت چینی منع شدند. درسال 2019 بعد از فرمان دونالد ترامپ هوآوی در لیست سیاه امریکا نهاده شد و این ممنوعیت فعلاً تا سال 2021 ادامه دارد. البته هوآوی همه این اتهامات را رد نموده و هرگونه همکاری با دولت چین برای جاسوسی را انکار نموده است.
منبع: ایران آنلاین