نقش کدامیک در ابتلا به بیماری بیشتر است، سن یا ژنتیک؟

به گزارش ارانیوز، نتایج مطالعه تازه اثرات نسبی ژنتیک، پیری و محیط را بر نحوه بیان 20 هزار ژن انسانی آنالیز نموده و تعیین شده است سن؛ نقش بیشتری نسبت به ژنتیک در ابتلا به بیماری دارد.

نقش کدامیک در ابتلا به بیماری بیشتر است، سن یا ژنتیک؟

به گزارش ایسنا به نقل از ارث، محققان دانشگاه کالیفرنیا برکلی دریافتند که پیری و محیط در تأثیرگذاری بر نمایه های بیان بسیاری از ژن های ما که با افزایش سن، منجر به بیماری هایی مانند دیابت یا سرطان می شوند، بسیار مهم تر از تنوع ژنتیکی هستند.

نتایج آنالیز ها نشان می دهد در واقع هر چه سن بالاتر می رود ژنتیک اهمیت کمتری دارد بنابراین، در حالی که ترکیب ژنتیکی فردی می تواند به پیش بینی بیان ژن در جوانی یاری کند، اما در پیش بینی اینکه کدام ژن با افزایش سن افزایش یا کاهش می یابد، اهمیت کمتری دارد.

تقریباً همه بیماری های رایج انسان مانند آلزایمر، سرطان، بیماری قلبی و دیابت، بیماری های ناشی از پیری هستند و شیوع همه این بیماری ها با افزایش سن، بیشتر می شوند.

آنچه مطالعه ما نشان می دهد این است که ژن ها برای بیان ژن با افزایش سن، اهمیت کمتری دارند بنابراین، زمانی که می خواهیم علل بیماری های پیری را شناسایی کنیم باید به آن توجه داشته باشیم.

همه ما به طرق مختلف در حال پیر شدن هستیم. در حالی که افراد جوان از نظر الگو های بیان ژن به هم نزدیک تر هستند با افزایش سن از هم دورتر و الگو های بیان ژن بیش از پیش نامنظم تر می شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 21 مهر 1401 بروزرسانی: 21 مهر 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1851

به "نقش کدامیک در ابتلا به بیماری بیشتر است، سن یا ژنتیک؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش کدامیک در ابتلا به بیماری بیشتر است، سن یا ژنتیک؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید