مدیریت زمان برای مطالعه و درس خواندن

به گزارش ارانیوز، در اینجا به تکنینک های مدیریت زمانی می پردازم که به طور اخص در مورد مطالعات خود می توانید به کار ببرید. ایجاد یک جدول زمانبندی یادگیری به شما کمک می کند تا بر مشکل کار امروز را به فردا انداختن و دودلی غیرضروری فائق آیید.

مدیریت زمان برای مطالعه و درس خواندن

خبرنگاران | اینکه یاد بگیرید چگونه وقت خود را به صورت موثر مدیریت کنید، یک مهارت مهم زندگی است.

به گزارش خبرنگاران ، در اینجا به تکنینک های مدیریت زمانی می پردازم که به طور اخص در مورد مطالعات خود می توانید به کار ببرید.

زندگی هر کسی جنبه های مختلفی نظیری کار، خانواده زندگی شخصی و تحصیل دارد که باید میانشان موازنه ایجاد کند. برای آنکه از مطالعات و درس خواندن خود استفاده کنید، باید حس کنید که ابزاری برای کنترل زمان مطالعۀتان دارید.

در دست گرفتن اختیار زمان نیازمند قدری فکر و برنامه ریزی است.

مدیریت زمان ناکارآمد یعنی کار کمتری را به انجام می رسانید.

این موضوع به نوبۀ خود، منجر به استرس و اضطراب می گردد که از مسائل زندگی پرمشغله هستند. با توسعۀ مهارت های مدیریت زمان در خود، می توانید بسکمک از عوامل محرک استرس منفی را کاهش دهید و به سمت یک توازن مثبت و سالم میان کار و زندگی حرکت کنید.

مدیریت کارآمد زمان شما را قادر می سازد تا به صورت سیستماتیک به مطالعاتتان برسید؛ با تقسیم وظایف بزرگ به وظایف کوچکتر که دستیابی به آنها آسانتر است.

این امر به نوبۀ خود، این احساس را در شما ایجاد می کند که با پیشرویتان، دستاورد بیشتری داشته اید و می توانید در لیست کارهایی که نیاز به انجام دارند، مواردی را تیک بزنید. تقویت حس دستاورد داشتن، اعتماد به نفس شما را تقویت کرده و شما را قادر می سازد تا مهارت های مطالعۀ خود را بیشتر توسعه دهید.

با این حال، درک این نکته که مدیریت زمان در مطالعه تنها محدود به کمیت زمان مطالعۀ شما، یعنی زمان تکمیل وظایف، نمی گردد، مهم است. مدیریت زمان مطالعه به صورت موثر همچنین شامل نظارت به سطح انرژی شخصیتان و حس فعلیتان در رابطه با مطالعه و درس خواندن است. چنین کاری به شما کمک می کند که در رابطه با مطالعۀتان باانگیزه و متعهد بمانید.

به عبارت دیگر، مدیریت زمان مطالعه، یعنی آگاهی به محدودیت های شخصی خودتان و دانستن این موضوع که چه زمانی کار کنید و چه زمانی توقف. این امر همانقدر که به کمیت زمان مورد نیاز به مطالعه برمی گردد، به کیفیت آن نیز مربوط است.

ایجاد جدول زمانی مطالعه

ایجاد و پیروی از یک جدول زمانی شخصی سازی شده برای مطالعه، می تواند به چند دلیل به مطالعۀ شما و انگیزۀ شما کمک کند که عبارتند از:

یک جدول زمانی، تمرکز، الگو و ساختار را به مطالعۀ شما اضافه می کند.

جدول بندی زمانی شما را قادر می سازد تا هر بخش از مطالعات خود را مرور کنید، وظایف کلیدی را تعیین سازید و بازه های زمانی که به سراغشان می روید را شناسایی کنید.

ایجاد یک جدول زمانبندی یادگیری به شما کمک می کند تا بر مشکل کار امروز را به فردا انداختن و دودلی غیرضروری فائق آیید. ایجاد یک سیستم شخصی برای ساماندهی زمان مطالعۀتان برایتان مفید خواهد بود. این امر به شما اجازه می دهد تا تصمیم بگیرید که چه چیز باید انجام گردد و چه زمانی. بدون چنین ساختاری زمان زیادی به خاطر کار امروز را به فردا انداختن یا پرت شدن حواستان به دلیل عناصر فرآیند مطالعه، از دست می رود. ممکن است دچار این عارضه شوید که چیزی را شروع کنید و سپس چیزی دیگر و عاقبت این سوال برایتان پیش آید که به کجا می روید.

مهم است که هنگام برنامه ریزی متوجه باشید که مطالعه در خلا اتفاق نمی افتد بلکه بایستی در کنار دیگر تعهدهای ثابت شما، نظیر کار یا خانواده، ساماندهی گردد. می توانید برخی از فعالیت های منظمی را که می توان جابه جا کرد، یا کمتر انجام داد یا هنگام مطالعه و درس خواند از آنها اجتناب کرد را شناسایی کنید.

بسته به شرایط شما ممکن است، افراد دیگری نظیر همکاران، هم رشته ای ها، خانواده یا دوستانتان را در فرآیند برنامه ریزی دخیل کنید تا هر جا که ممکن بود درک، همکاری و حمایت آنان را جلب کنید. وقتی که یک جدول زمانبندی مطالعه تهیه می کنید که می توانید آن را با دیگران در میان بگذارید، کمک می کند که آنان احساس مشارکت و همراهی داشته باشند. همچنین به آنان یادآوری می گردد که گاهی اوقات تعیین نباید موجب حواس پرتی شما شوند.

مهم است که اوقات فراغت را در جدول زمانبندی خود بگنجانید. از این زمان می توانید برای استراحت و فعالیت های اجتماعی، یعنی چیزهای به شما در رسیدن به توازن کمک می کنند، استفاده کنید. داشتن ظرف های زمانی برای اوقات فراغت، به این معنی است که عنصر انعطاف را وارد جدول زمانی خود کرده اید. اگر یک وظیفه به زمان بیشتری نیاز داشته باشد یا اتفاق پیش بینی نشده ای رخ دهد، روشی برای فائق آمدن بر مشکل خواهید داشت.

همچنین هنگام برنامه ریزی و تهیۀ جدول زمانبندی، بایستی راجع به میزان زمانی که نیاز است به مطالعه و درس خواندن اختصاص دهید، فکر کنید. اگر یک دانشجوی تمام وقت هستید، مسلماً باید نسبت به کسی که یک دانشجوی پاره وقت است، زمان بیشتری به مطالعه اختصاص دهید.

زمانی که همۀ نکات بالا را مدنظر قرار دادید و به شرایط خود فکر کردید، شروع به آماده کردن یک جدول زمانبندی کنید.

معمولاً راحت تر این است که هنگام طراحی جدول زمانبندی، در قالب هفته ها فکر کنید، هر چند که از آنجایی که این جدول بسیار شخصی است، در نهایت انتخاب شما بسته به شرایط شماست. هر روز را به شکلی منطقی تقسیم کنید تا تعهدات خود را در آن جای دهید؛ اگر دانشجو هستید، توجه داشته باشید که باید در کلاسها و سمینارها شرکت کنید و در آنجا فرصت پرسش از استاد یا انجام تکالیف خود را خواهید داشت. اگر کار می کنید، بایستی بلوک های زمانی ای که سر کار هستید را حذف کنید. اگر پدر یا مادر هستید، زمانهایی را که باید فرزندتان را به مدرسه ببرید یا با او وقت بگذارید یا امثالهم را تعیین کرده و حذف کنید. بلوک های زمانی ای که در آنها تعهد دارید را حذف کنید و ببینید چه زمانی برای اختصاص به مطالعه برایتان باقی می ماند.

فرم جدول زمانبندی خود را نگاه دارید و هر هفته آن را بروز کنید. اگر یک روتین منظم دارید، بعید است که جدولتان در طی هفته های آینده تغییر چندانی کند.

استفاده از جدول زمانی

زمانی که تصمیم گرفتید که چه زمانی مطالعه خواهید کرد یا می توانید مطالعه کنید، باید نگاهی به وظایف تعیین و اینکه بناست در عمل هنگام زمان مطالعه چه کنید، بیاندازید. سعی کنید وظایفی را که نیازمند تمرکز هستند، نظیر تکالیف نوشتنی، به ظرفهای زمانی ای موکول کنید که سرحال تر هستید و حواس پرتی ندارید. وظایفی نظیر خواندن کتابها، نشریات علمی یا منابع اینترنتی به صورت گذری برای تشخیص بخش هایی از آنها که با کارتان مرتبط است، ممکن است به این میزان تمرکز نیاز نداشته باشند.

در شروع هر هفته، لیست وظایفی که در آن هفته باید انجام گردد را تهیه کنید. وظایف می توانند شامل خواندن بخشهای کلیدی یک کتاب، یافتن منابع برای اطلاعات نو، برنامه ریزی برای یک تکلیف یا پژوهش در رابطه با حوضه ای تعیین باشند. وظایف را به ظرفهای زمانی مطالعۀ مربوط به آنها در جدول زمانی جای دهید. این امر به شما کمک می کند تا هوای میزان پیشرفت خود را داشته باشید و تاریخچه ای از مطالعاتتان نیز در اختیارتان می گذرد که در صورت لزوم می توانید به آن مراجعه کنید.

پیشرفت خود را تحت نظر قرار دهید؛ اگر نمی توانید وظیفۀ خاصی را به سرانجام برسانید، سعی کنید که دچار احساسات منفی نشوید؛ شاید بتوانید بخشی وقت آزاد خود در هفتۀ آینده به تکمیل کردن آن اختصاص دهید.

همزمان که در مطالعات خود پیش می روید، به دیدی واقعگرایانه در رابطه با اینکه در ظرفهای زمانی موجود چقدر می توان کار انجام داد می رسید و این به شما کمک می کند تا دقیق تر برنامه ریز کنید. وقتی که وظیفه ای را تکمیل کردید، آن را از لیست وظایفی که باید انجام شوند، خط بزنید. به یاد داشته باشید که هدف از لیست وظایفی که باید انجام شوند، جلوگیری از اتلاف وقت بر سر موضوعات نامرتبط یا غیرمهم است.

تعیین اهداف شخصی SMART

تعیین هدف، رمز داشتن مهارت های پیروز در مدیریت زمان است. وقتی که برای خودتان اهدافی تعیین می کنید، امکان می یابید تا بر وظایف یادگیری اصلی که به حوضۀ مطالعۀ شما مربوط است، متمرکز شوید و این امر همچنین به شما کمک می کند تا تصویری روشن تر از راستا پیش رو داشته باشید.

تعیین هدف، وقتی که در کنار یک جدول زمانبندی مطالعۀ شخصی مورد استفاده قرار می گیرید، راستای ساختارمند را در اختیارتان می گذارد تا به صورتی متمرکز و با آرامش به مطالعات خود برسید. اهداف به یادگیری و توسعۀ شخصی شما جهت می دهند و شما را قادر می سازند تا بر پیشرفت خود نظارت داشته باشید و بدین ترتیب اعتماد به نفس و روحیۀ شما را بالا می برند.

همۀ اهداف باید از مخفف SMART پیروی کنند؛ یعنی هدف باید حائز ویژگی های زیر باشد:

تعیین (Specific): اهداف باید روشن، دقیق و خلاصه و مفید باشند. دقیقاً می خواهید به چه چیز برسید؟

قابل سنجش (Measurable): به روشهایی که بتوانید به کمکشان میزان پیشرفتتان در جهت هدف را بسنجید، فکر کنید. از کجا می فهمید که به هدفتان رسیده اید؟

قابل دستیابی (Attainable): همۀ اهداف شما باید واقع گرایانه و قابل دستیابی باشند. اگر اهداف غیرواقعگرایانه ای برای خود تعیین کنید و نتوانید به آنها دست یابید به اعتماد به نفستان ضربه خواهد خورد.

مرتبط (Relevant): اطمینان حاصل کنید که اهداف شما مرتبط هستند. برای رسیدن به چیزی که نیازی ندارید زمان نگذارید. ارتباط همچنین به این معناست که به ترتیب کار روی اهدافتان فکر کنید.

زمانبندی شده (Time Scaled): در نهایت بایستی چارچوبهای زمانی یا ضرب العجل هایی برای رسیدن به اهداف ایجاد کنید. در عین حال باید در نظر داشته باشید که زمانبندی ها ممکن است با پیشروی شما تغییر کنند، چرا دستیابی به برخی از چیزها، لاجرم بیش از آنچه که در ابتدا فکر می کردید، طول می کشند. هر چه بیشتر در تعیین کردن اهداف شخصی تمرین کنید، زمانبندی شما واقعگرایانه تر خواهد شد.

منبع: Skills You Need

منبع: فرادید
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1823

به "مدیریت زمان برای مطالعه و درس خواندن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت زمان برای مطالعه و درس خواندن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید