چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما یاری می نماید

به گزارش ارانیوز، وقت آن است که طبیعت را وارد زندگی روزمره خود کنیم. در حالی که ما به طور شهودی می دانیم که به نظر می رسد تماشا پرندگان و گربه ها در پارک محلی تأثیر آرام بخشی بر ما دارد و احساس خوبی در ما ایجاد می نماید، شواهد تجربی در خصوص مزایای طبیعت درمانی در حال افزایش است.

چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما یاری می نماید

این مقاله شرح می دهد که طبیعت درمانی شامل چه چیزهایی می گردد، چگونه طبیعت درمانی می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد، و چگونه می توانید در صورت گیر افتادن در درون خود، طبیعت را به یاری خود بیاورید.

طبیعت درمانی چیست؟

طبیعت درمانی که به آن اکوتراپی نیز می گویند، مبتنی بر مفهوم استفاده از طبیعت برای یاری به بهبودی به خصوص از نظر روانی است. به جای صرف زمان برای لذت بردن و بهره مندی از محیط طبیعی، زمان بیشتری را در صفحه نمایش و آنلاین صرف می کنیم.

ما به اندازه قبل وقت خود را در خارج از خانه صرف نمی کنیم تا دوباره خود را شارژ کنیم. ممکن است دیگر مانند زمانی که بچه بودیم، در چمنزار دوچرخه سواری یا در دریاچه بازی نکنیم.

ما آن فعالیت های فراغت را با زمان بیشتری که در رسانه های اجتماعی و بازی های ویدیویی صرف شده است، جایگزین نموده ایم. پیامدها این است که ما جامعه ای پر استرس با انواع بیماری های روانی هستیم.

سبز و آبی تراپی

ممکن است طبیعت درمانی به نام مراقبت سبز، ورزش سبز یا سبز درمانی را بشنوید. زیرا مزیت قدرتمند آن در گذراندن وقت در فضاهای سبز است.

اما طبیعت درمانی بعلاوه شامل زمان صرف شده در نزدیکی اقیانوس های آبی آرامش بخش، رودخانه های آبی و دریاچه های آبی است. قرار گرفتن در نزدیکی محیط های آبی از نظر روانی اثر ترمیمی دارد. ما را در روحیه خوبی قرار می دهد. رنگ آبی نیز نشان دهنده آرامش و آرامش است.

پروژه سلامت آبی سازمانی است که مطالعاتی در خصوص رابطه بین فضاهای آبی و سلامت در 18 کشور در سراسر اروپا انجام داده است. پس از آنالیز 18000 نفر، محققان دریافتند که مردم در نزدیکی آبراه ها احساس بهتری دارند.

در واقع، شواهد نشان داد که ارتباط مثبتی بین قرار گرفتن بیشتر در معرض فضاهای آبی در فضای باز و سلامت، به ویژه از نظر فواید برای سلامت روان و رفاه وجود دارد. بنابراین، محققان مفهوم خود را از اکوتراپی توسعه داده اند تا فضاهای آبی را نیز شامل گردد.

روینمودهای مختلف طبیعت درمانی

مجموعه ای از برنامه های درمانی مبتنی بر طبیعت در دسترس شما هستند. روش های آرامی مانند باغبانی در حیاط خلوت، قدم زدن در مزرعه ای پر از گل یا شناور شدن روی رودخانه وجود دارد.

طبیعت درمانی یا اکوتراپی بعلاوه می تواند شامل فعالیت ها یا درمان هایی باشد که در آنها به طور رسمی به وسیله درمانگران و رهبران آموزش دیده راهنمایی می شوید.

در اینجا بعضی از انواع رسمی تر طبیعت درمانی آورده شده است:

  • درمان مرتبط با کشاورزی، که می تواند شامل کار با محصولات، اغلب در یک جامعه باشد.
  • درمان با یاری حیوانات، که ممکن است شامل بازی یا آموزش اسب یا سگ باشد.
  • ماجراجویی درمانی، که ممکن است شامل رفتینگ در آب یا صخره نوردی باشد.
  • بیابان درمانی، که اغلب به گروه هایی از نوجوانان و جوانان با مسائل رفتاری یاری می نماید.
  • جنگل درمانی که به آن حمام کردن در جنگل نیز می گویند، تمرینی است آگاهانه که در آن هنگام قدم زدن در جنگل از حواس پنج گانه خود استفاده می کنید.

یافته های مطالعه، این است که طبیعت می تواند سلامت روان را در طول همه گیری بهبود بخشد.

فواید حضور در طبیعت

آنچه علم نشان می دهد این است که ما می توانیم از قدرت شفابخش مادر طبیعت بهره ببریم و انبوهی از مزایای سلامت روان را به دست آوریم. سوال این است که آیا ما با چه راه حلی آسان و ارزان برای مسائل مان مشارکت می کنیم؟

آخرین تحقیقات در روانشناسی دانش ما را در خصوص اینکه چگونه گذراندن وقت در طبیعت راهی کم هزینه و بسیار موثر برای بهبود جنبه های مختلف سلامت روانی ما است، بیشتر می نماید.

افزایش شادی

کتاب ها و مقالات زیادی در خصوص چگونگی افزایش شادی منتشر شده است. یکی از راه های اثبات شده گذراندن زمان بیشتر در طبیعت است.

در آنالیز تحقیقات گسترده قبلی، دکتر گرگوری براتمن، استادیار دانشگاه واشنگتن، به ترسیم مسیری برای سیاستگذاران یاری کرد. او و تیمش می خواستند چارچوبی برای اندازه گیری مزایای سلامت روان ایجاد نمایند تا برنامه ریزان شهری بتوانند تنظیمات طبیعی را در برنامه های آینده خود بگنجانند.

براتمن و همکارانش در مطالعه خود که در Science Advances منتشر شد، شواهدی یافتند که ارتباط با طبیعت با فواید بسیاری از جمله افزایش شادی، احساس خوشبختی، تعاملات اجتماعی مثبت و احساس معنادار بودن در زندگی مرتبط است.

کاهش اضطراب، استرس و افسردگی

از آنجایی که اضطراب، استرس و افسردگی در حال حاضر با اندازه هشداردهنده ای بر دانشجویان کالج ایالات متحده تأثیر می گذارد، مطالعه دیگری 14 مطالعه از قبل منتشر شده را که شامل بزرگسالان در سن کالج بود مورد آنالیز قرار داد. محیط های غنی از طبیعت بی تردید به کاهش پریشانی روانی یاری کردند.

این مطالعه منطقه ها شهری را با محیط های طبیعی مقایسه کرد. آنچه که بعلاوه فاش کرد این بود که زمان کمی برای تأثیرگذاری بر این دانش آموزان صرف شده است که نشان می دهد با صرف حداقل 10 دقیقه، چه نشستن یا راه رفتن در طیف وسیعی از محیط های طبیعی، تأثیر قابل توجه و مفیدی بر سلامت روان شرکت نمایندگان داشت. دانشمندان از نشانگرهای روانشناختی و فیزیولوژیکی کلیدی برای اندازه گیری آن استفاده کردند.

افزایش در مزایای شناختی

فکر ما وقتی در طبیعت وقت می گذرانیم رضایت دارد. ما فوکوس بهتری داریم که به عنوان عملکرد شناختی بهتر نیز توصیف می گردد. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که قرار گرفتن در معرض محیط های طبیعی برای مغز ما مفید است. این کار عملکرد حافظه کاری، انعطاف پذیری شناختی و وظایف کنترل توجه را بهبود می بخشد.

چگونه طبیعت را به داخل خانه بیاوریم

به دلایل اجتماعی و مالی، هر کسی به راحتی به فضاهای سبز یا آبی دسترسی ندارد. علاوه بر این، در طول آب و هوای نامناسب و ماه های سرد زمستان، حتی کسانی که امکانات لازم را دارند، ممکن است از سرگرمی در طبیعت خودداری نمایند. جذابیت قدم زدن در کنار رودخانه یا پیاده روی در یک حفاظتگاه طبیعی ممکن است وجود نداشته باشد.

اگر زمان یا دسترسی محدودی دارید، شاید برنامه کاری شدیدی داشته باشید یا صرفاً از گذراندن مدت زمان طولانی در سرما راحت نیستید، همچنان می توانید به راحتی به طبیعت دسترسی داشته باشید.

وقتی در خانه و محل کار خود محصور هستیم، چگونه فواید طبیعت را به درون زندگی خود بیاوریم؟ در اینجا چند راه آسان وجود دارد:

گیاهان را اضافه کنید. آنها نه تنها سموم را از هوا حذف می نمایند، بلکه تحقیقات نشان می دهد افرادی که زمانی را در اطراف گیاهان می گذرانند، نگرانی، همدلی و شفقت بیشتری نسبت به دیگران و بعلاوه روابط بهبود یافته دارند.

با نقاشی یا عکس طبیعت اطرافتان را تزئین کنید. منظره ها زیبا، باغ های سرسبز یا منظره ها طبیعی را انتخاب کنید. در مطالعه دیگری درباره فواید طبیعت برای سلامتی، محققان دریافتند که تماشای منظره ها سبز دوست داشتنی منجر به کاهش استرس در شرکت نمایندگان می گردد.

از منظره ها صوتی بهره ببرید و برنامه های صداهای آرامش بخش طبیعت را دانلود کنید. قدرت گوش دادن به صدای آبشار یا صدای باران را دست کم نگیرید. نتیجه فقط افزایش آرامش و احساس آرامش نیست. نتایج بعلاوه شامل بازگرداندن توجه و عملکرد شناختی بهتر است. در یک مطالعه خاص منتشر شده در Psychonomic Bulletin & Review، شرکت نمایندگانی که به صداهای طبیعت، به ویژه امواج اقیانوس و صدای جیرجیرک ها گوش می دادند، در آزمون ها بهتر از همتایان خود که به صداهای شهری مانند ترافیک و بوق ماشین گوش می دادند، عمل کردند.

منبع:

verywellmind

منبع: هفت گنج
انتشار: 2 مرداد 1401 بروزرسانی: 2 مرداد 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1799

به "چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه طبیعت درمانی به سلامت روان شما یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید