ماژول تازه ایستگاه فضایی بین المللی با راهپیمایی فضانوردان جان گرفت

به گزارش ارانیوز، دو کیهان نورد روسیه نخستین مرحله از مجموعه راهپیمایی فضایی برای تجهیز ماژول روسی نو ایستگاه فضایی بین المللی را کامل کردند تا این واحد آزمایشگاهی به منبع تغذیه و شبکه داخلی ایستگاه متصل شود.

ماژول تازه ایستگاه فضایی بین المللی با راهپیمایی فضانوردان جان گرفت

اولگ نویتسکی (Oleg Novitskiy) و پیوتر دوبروف (Pyotr Dubrov) خدمه روس مأموریت اعزام 65 (Expedition 65) روز جمعه 12 شهریور کابل های برق و داده را به ماژول آزمایشگاهی چند منظوره (MLM) متصل کردند. این ماژول که نائوکا (Nauka) به معنای علم در زبان روسی نام گرفته چند هفته پیش به ایستگاه فضایی بین المللی پیوست و یک خطر جدی هم برای ایستگاه ایجاد کرد.

نویتسکی و دوبروف راهپیمایی فضایی 7 ساعت و 45 دقیقه ای خود را در ساعت 10:41 منطقه زمانی شرقی (19:11 به وقت تهران) با باز کردن دریچه روی ماژول تحقیقاتی کوچک پویسک (Poisk) در مجاورت ماژول نائوکا در بخش روسی ایستگاه آغاز کردند. پس از جمع آوری ابزارها، فضانوردان بازوی تلسکوپی استرلا (Strela) را که یک جرثقیل 14 متری دستی برای گذر در بخش های روسی ایستگاه است، باز کردند.

در این راهپیمایی فضایی، کیهان نوردان با باز کردن دو دسته چهارتایی کابل، منبع تغذیه بخش آمریکایی ایستگاه را به پنل اتصال ماژول نائوکا و یک درگاه رابط روی بخش باری عملیاتی زاریا (Zarya) متصل کردند. اگرچه در ابتدا برای برداشتن درپوش محافظ انتهای برخی کابل ها مشکل ایجاد شد، اما در نهایت همه آن ها آزاد و به منبع تغذیه وصل شدند.

این هشت کابل، نائوکا را به سیستم تغذیه آرایه های خورشیدی ناسا که مسؤول تأمین برق کل ایستگاه فضایی است، متصل می کنند. بررسی های الکتریکی پس از نصب کابل ها نشان داد که عملیات به خوبی پیش رفته و جریان مطابق انتظار برقرار است.

نویتسکی و دوبروف همچنین پیوند دادن کابل شبکه داخلی (اترنت) را به نائوکا آغاز کردند و بخشی از یک نرده دستی تازه را برای سهولت کار در راهپیمایی های فضایی آینده نصب کردند.

ماژول نائوکا 21 جولای پرتاب شد و پس از هشت روز به طور اتوماتیک به ایستگاه فضایی بین المللی پیوست. این ماژول فضای گسترده ای برای انجام آزمایش های علمی فراهم می کند و همچنین به نام یک بندرگاه و قفل هوایی (هوابند) برای راهپیمایی های فضایی روسیه استفاده خواهد شد. MLM همچنین فضای اضافی برای اقامت خدمه و یک توالت برای ساکنان ایستگاه فضایی دارد.

در راهپیمایی فضایی اخیر، با توجه به تلاش های اضافی که برای برداشتن درپوش های محافظ کابل ها نیاز بود، مرکز کنترل مأموریت در مسکو دستور داد تا نصب دو نرده و سه آزمایش علوم زیستی به پیاده روی فضایی بعدی موکول شود. بدین ترتیب خدمه ایستگاه کار خود را با جمع کردن استرلا به پایان رساندند تا این عملیات در ساعت 18:35 منطقه زمانی شرقی (03:05 به وقت تهران) با بستن دریچه قفل هوا به پایان برسد.

در این راهپیمایی فضایی، نویتسکی با لباس فضایی اورلان روسیه و نوارهای قرمز به نام نخستین خدمه برون ایستگاهی (EV1) و دوبروف با نوارهای آبی به نام دومین خدمه (EV2) فعالیت داشتند. این عملیات دومین راهپیمایی فضایی هر دو کیهان نورد محسوب می شد و آن ها پیش از این نخستین عملیات برون ایستگاهی خود را در ماه ژوئن انجام داده بودند. مرحله بعدی عملیات برای 9 سپتامبر (18 و 19 شهریور) برنامه ریزی شده است.

راهپیمایی فضایی روز جمعه شماره 242 مأموریت های برون ایستگاهی (EVA) برای مونتاژ، تعمیر و نگهداری و به روزآوری ایستگاه فضایی بین المللی را به خود اختصاص داد و دهمین راهپیمایی فضایی در سال 2021 بود.

عکس کاور: راهپیمایی فضایی اولگ نویتسکی کیهان نورد روس و تجهیز ماژول آزمایشگاهی تازه نائوکا

Credit: NASA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 شهریور 1400 بروزرسانی: 14 شهریور 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1484

به "ماژول تازه ایستگاه فضایی بین المللی با راهپیمایی فضانوردان جان گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماژول تازه ایستگاه فضایی بین المللی با راهپیمایی فضانوردان جان گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید