فرود چانگ ای-5 چین بر سطح ماه

به گزارش ارانیوز، این ماموریت در پی موفقیت چین در فرود آوردن دو کاوشگر دیگر - چانگ ای 3 و 4 - بر ماه در سال های 2013 و 2019 انجام می گردد. دو ماموریت قبلی شامل یک واحد فرود ثابت و یک ماه نورد کوچک می شد.

فرود چانگ ای-5 چین بر سطح ماه

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

چین روز سه شنبه یک کاوشگر دیگر را با پیروزیت بر ماه فرود آورده است. ماموریت اتوماتیک چانگ ای-5 با هدف نمونه برداری از سنگ و خاک ماه و انتقال آن ها به زمین انجام می شود. چانگ-5 در محوطه مرتفع آتشفشانی مُنز رومکر در اقیانوس توفان ها در روی نزدیک ماه زمین نشست.

انتظار می رود این کاوشگر چند روز آینده را صرف مطالعه محیط اطراف و جمع آوری موادی از سطح کند و برای این کار به ابزار هایی شامل یک دوربین، طیف سنج، رادار، مته و بیلچه مجهز است. هدف بسته بندی دو کیلوگرم خاک یا رگولیت است تا به سفینه ای در مدار منتقل و به زمین بازگردانده شود.

آخرین باری که نمونه برداری از سطح ماه انجام شد 44 سال پیش بود، زمانی که ماموریت لونا 24 اتحاد جماهیر شوروی نزدیک 200 گرم از آن را به زمین برگرداند. تلویزیون دولتی چین تصاویر لحظه فرود را برخلاف پرتاب یک هفته پیش زنده پخش نکرد. این تلویزیون فقط بعد از تایید فرود پیروز، خبر آن را به صورت فوری گزارش کرد.

سازمان فضایی آمریکا، ناسا، این دستاورد را به چین تبریک گفته. دکتر توماس زربوچن دانشمند ارشد ناسا گفت امیدوار است که جامعه علمی دنیا امکان تحلیل نمونه هایی که قرار است به زمین ارسال شود را پیدا کند.

فضاپیمای 8.2 تنی چانگ ای-5 روز 24 نوامبر از ونچانگ در جنوب چین پرتاب شد و در سرانجام هفته به ماه رسید و بعد از ورود به مدار بود که واحد فرود از آن جدا شد که حالا بر ماه نشسته.

سایه یکی از پایه های واحد فرود بر ماه

آژانس فضانوردی چین گفت که واحد فرود در ساعت 15:11 به وقت گرینویچ (23:11 به وقت استاندارد چین) بر ماه نشست. این ماموریت در پی پیروزیت چین در فرود آوردن دو کاوشگر دیگر - چانگ ای 3 و 4 - بر ماه در سال های 2013 و 2019 انجام می شود. دو ماموریت قبلی شامل یک واحد فرود ثابت و یک ماه نورد کوچک می شد.

در مجموع نزدیک 400 کیلوگرم سنگ و خاک توسط ماموریت های انسانی آپولو ناسا و برنامه لونا اتحاد جماهیر شوروی از ماه به زمین برگردانده شده است.

اما این نمونه ها بسیار قدیمی بود، چون تاریخ تشکیل آن ها به بیش از سه میلیارد سال قبل برمی شود. در مقابل انتظار می رود موادی که در محوطه آتشفشانی مُنز رومکر استخراج شود 1.2 یا 1.3 میلیارد سال قدمت داشته باشد که می تواند شناخت بهتری درباره تاریخ کره شناسی ماه به دست دهد.

عکس دیگری از چانگ ای-5 از سطح ماه

این نمونه ها همچنین به دانشمندان اجازه می دهد زمان سنجی که از آن برای اندازه گیری قدمت سطوح سیارات درونی منظومه شمسی استفاده می نمایند را بهتر تنظیم نمایند.

این کار با شمارش گودال ها انجام می شود (هرچه گودال ها بیشتر، سطح سیاره قدیمی تر)، اما دقت آن به قدمت گذاری درست شماری از نقاط در منظومه بستگی دارد. نمونه های جمع آوری شده از ماه توسط آمریکا و روسیه نقش مهمی در این فرآیند بازی نموده است و چانگ ای-5 به آن یاری خواهد نمود.

مواد جمع آوری شده از سطح با یاری بخشی از واحد فرود به سفینه مادر در مدار منتقل خواهد شد. دکتر جیمز کارپنتر هماهنگ نماینده علمی اکتشافات انسانی و روبوتیک آژانس فضایی اروپا گفت: ماموریت چانگ ای-5 خیلی پیچیده است.

به نظر من هدفی که آن ها دنبال می نمایند خیلی تحسین برانگیز است. جالب اینکه شاهد یک رویکرد سیستماتیک و گام به گام برای افزایش قابلیت های اکتشافی چین هستیم یعنی از ابتدای ماموریت چانگ ای تا این آخری.

چین قبلا ماموریت های دیگری را بر ماه فرود آورده است - چانگ ای-4

منبع: فرادید
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1053

به "فرود چانگ ای-5 چین بر سطح ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرود چانگ ای-5 چین بر سطح ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید