آجر نسوز قرمز یا آجر سمیرم چیست

به گزارش ارانیوز، آجر نسوز قرمز به علت استفاده از سنگ سمیرم در فراوری آن، به نام آجر سمیرم نیز شناخته می گردد.

آجر نسوز قرمز یا آجر سمیرم چیست

این آجرها طرح های مشهوری در چیدمان اجرایی نماها دارند که از فزونین آنها طرح آمریکایی و طرح انگلیسی را می توان نام برد که از مقاوم ترین و زیباترین مصالحی است که در نما و تزیین ساختمان به کار برده می شوند. در کل این آجرها که به علت رنگ قرمز خود نقش مؤثری در شکل و نمای ظاهری بنا می گذارد، خواستار و متقاضی بسیاری دارند.

آجر قرمز یکی از فزونین نوع سنگهای نسوزی است که از معادن با کیفیت و گوناگون کشور در رنگهای مختلف فراوری و تهیه می شوند و بعد از تکه تکه شدن و ترکیب با مواد ویژه بوسیله دستگاه پرس های اتوماتیک شکل گیری و در حرارت بین 1200 تا 1400 درجه سانتیگراد پخته می شون و در ساختمان سازی کاربرد دارد.

بیشتر آجر نسوزها از سنگ نسوز و خاک چینى (کائولین) که دارای ساختار زیبا و ظریفی درقیاس با بقیه آجرها می باشند، تهیه می شوند. بعلاوه به کار بردن آجرنسوز قرمز در زمان اجرای نماهای ساختمانی ، به مهارت و توجه بیشتری احتیاج دارد، و این امر موجب فزونی و زیبایی نمای ساختمان می شود. بنابراین بهتر است که با نصاب های ماهر، باتجربه و مسلط به طریقه نصب و بندکشی آجرنسوز قرمز همکاری شود.

لازم به ذکر می باشد که ترکیب آجر نسوز قرمز با چوب بسیار زیبا و مناسب است. آجر نسوز قرمز به نوبه خود یکی از شیک ترین انواع آجر نسوزها برای نما می باشد.

تاریخچه آجر قرمز

آجرها اولین بار حدود 7000 سال قبل از میلاد به وسیله بشر کشف شد که در ترکیه امروزی یافت شده اند. این مصالح از گل تهیه و به طور طبیعی بوسیله نور آفتاب خشک می گشت. بعلاوه مصریان باستان به ساختن آجرهای خشک شده در نور خورشید از کاه و خاک رس شناخته شده بودند.

امّا اولین آجرهای قرمز در چین یافت شد. در آسیا پیدایش آجرها به 4400 سال پیش از میلاد برمی شود.

در ناحیه چنگنوشان چین، آجرهایی از خاک رس قرمز درست شد و در حرارت بالای 1100 درجه فارنهایت پخته شدند. این آجرها در آن موقع در کفپوش های داخلی ساختمان ها مورد استفاده واقع شدند. پخت آجر در کوره نیز به 3500 سال پیش از میلاد برمی شود.

آجرهای قرمز در قرن 11 و 12 در اروپا نیز رایج شد و در آجرکاری برای ساخت و ساز استفاده گشت. آجرها بار اول در رم مورد استفاده قرار گرفتند و با سرعت در کشورهای مختلف دیگر مانند فرانسه، انگلستان و آلمان توسعه پیدا کردند. در دوره صنعتی انگلستان که از دهه 1760 میلادی آغاز شد، آجرها به رنگ قرمز روشن تهیه شد و خیلی زود جای سنگ را درصنعت ساخت و ساز گرفتند. از آنجا که آجر قرمز در مه بیشتر دید داشت و سبب می شد مسافرها در جاده و در هوای نامناسب قادر باشند ساختمان را ببیند و با آن برخورد نداشته باشند.

تنوع آجر صنعتی

از دیگر رنگ های چشمگیر و ایرانی پسند آجر نسوزها، آجر صنعتی یا همان آجر طرح انگلیسی است که از رنگ قرمز روشن با پوشش کم از دانه های مشکی آغاز شده و به رنگ قرمز جیگری و سوخته ختم می شود. این آجر نسوزها را مطابق انتخاب و سلیقه مشتری می توان تهیه و فراوری کرد.

آجر صنعتی شامل تنوع زیادی در سایز، رنگ و طرح هستند و تعداد زیادی از طراحان خلاق، درهنگام اجرای نماهای آجری سازه، آن ها را به شکل تصادفی به کار می بردند، که هم باعث زیبایی و چشمگیر بودن در نماها می شدند و هم موجب افزایش استحکام، جذب آب کافی و گیرایی بالای ملات می شدند که از فواید مختلفی نسبت به بقیه مواد و مصالح در مراحل مختلف نصب و ساخت برخوردار هستند، آجر صنعتی به علت اختلاف در روش، شکل و رنگ، در همه آجرهای نسوز به استفاده شده طرحی زیبا را به وجود می آورند.

آجر نسوز قرمز رنگی خاص از آجر نسوز ها هستند که حدودا از رنگ قرمز کمرنگ تا رنگ قرمز جیگری (قرمز سوخته) دامنه رنگ دارند و ترکیب شدن این طیف رنگ ها، رنگ نمای بسیار زیبایی بوجود میاورند.

البته می توان از هر رنگ آجر نسوز قرمز جدا و یا بصورت ترکیب های متنوع، متناسب با سلیقه مصرف کننده یا طراح استفاده کرد.

خصوصیات آجر نسوز قرمز

عایق و رسانا بودن درمقابل دمای بالا و آتش

تنوع رنگی زیاد

استحکام و ماندگاری بالا

قیمت بسیار مناسب در مقایسه با دیگر آجرهای نسوز

استقامت در مقابل گرما و سرما

مقاوم در برابر شوره زدن و ترک خوردن

قدرت تحمل حرارت تا تقریبا 800 در جه سانتیگراد

آجر نسوز قرمز چه کاربردی دارد؟

در ساخت قسمت های متفاوتی از ساختمان ها آجر قرمزیکی از فزونین گزینه ها می باشد. اصلی ترین این موارد استفاده ها عبارتند از:

دیزاین نمای ساختمان های تجاری و مسکونی

دیزاین و طراحی دکوراسیون داخلی هتل ها، کافی شاپ ها، رستوران ها و حتی منازل

طراحی نما به شکل رومی و ترکیب با آجر انگلیسی نسوز

ساخت کوره صنعتی ، تنور، شومینه

طراحی کفپوش باغ، پیاده رو و ویلاها

دیزاین وزیباسازی نمای ساختمان انگلیسی و ویلاها با استفاده از سنگ و آجر سمیرم

تفاوت آجر قرمز با انواع دیگر آجر

از تفاوت های مهم بین آجرهای قرمز و دیگر انواع آجر به طور خلاصه می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

مواد اولیه: آجرنسوزهای قرمز عمدتا از خاک رس فراوری می شوند، در حالی که دیگر انواع آجرها امکان دارد از مواد اولیه دیگر مثل ماسه، سیمان و یا سنگ آهک تهیه شوند.

رنگ: آجرنسوز قرمز دارای طیف رنگی از روشن قرمز روشن تا تیره است، با این حال رنگ اصلی آن قرمز شناخته می شود.

کاربرد: اغلب این آجر برای ساخت نما مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که سایر آجرها در ساخت دیوارهای حمل کننده یا باربر و یا طراحی کف به کار برده می شوند.

روش فراوری: آجرهای قرمز در کوره ای با حرارت بسیار بالا پخته می شود، آجرهای دیگر امکان دارد به روش قالب گیری یا پرس تهیه و فراوری شوند.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 10 مهر 1403 بروزرسانی: 10 مهر 1403 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 2027

به "آجر نسوز قرمز یا آجر سمیرم چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آجر نسوز قرمز یا آجر سمیرم چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید