قرار گرفتن باربی فضانورد در شرایط بی وزنی
به گزارش ارانیوز، عروسک باربی ساخته شده از روی فضانورد آژانس فضایی اروپا در شرایط بی وزنی نهاده شد و در هوا شناور شد.
به گزارش خبرنگاران و به نقل از دیلی میل، این سفر که اصطلاحا vomit comet نام دارد تجربه 20 ثانیه بی وزنی ر ا برای مسافرین فراهم می نماید و فضانوردان برای تمرین بی وزنی در این گونه سفرها شرکت می نمایند اما این بار یک عروسک باربی برای تشویق دختران در پی هفته جهانی فضا در شرایط بی وزنی نهاده شد.
شعار هفته جهانی فضا که از روز دوشنبه شروع شده زنان در فضا است و به همین مناسبت شرکت عروسک سازی باربی امیدوار است بتواند با این کار دختران را تشویق کند تا نسل آینده فضانوردان، مهندسین و دانشمند فضایی آینده را تشکیل دهند.
این عروسک باربی در سال 2022 همراه با فضانورد ایتالیایی، سامانتا کریستوفرتی(Samantha Cristoforetti) به ایستگاه فضایی بین المللی خواهد رفت. کریستوفرتی در این سفر تبدیل به اولین فرمانده فضایی زن اروپا خواهد شد.
مطالعات نشان داده است که برخلاف فعالیت های زیادی که برای تشویق زنان برای شرکت در مشاغل علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات اجرا شده هنوز زنان در این مشاغل حضور کم رنگی دارند.
شرکت باربی سازی متل(Mattel) می گوید: بخشی از عایدیهای عروسک باربی کریستوفرتی به بورسیه زنان در هوا فضا اهدا می گردد تا از زنانی که در رشته های مروبوطه در حال تحصیل هستند حمایت گردد.
زمانی که شرکت متل برای اولین بار این عروسک را فراوری کرد تنها یک نسخه از آن وجود داشت اما در پی تقاضای بالا اکنون می توان آن را در سراسر اروپا یافت.
به مناسبت هفته جهانی فضا این عروسک باربی از مرکز هوافضای اروپا در آلمان به آسمان رفت و گرانش صفر را تجربه کرد تا به گونه ای تمرینات فضانوردان واقعی را شبیه سازی کند.
کریستوفرتی، فضانورد 44 ساله ایتالیایی که خلبان، مهندس و فضانورد است در حال حاضر برای ماموریت بعدی خود به ایستگاه فضایی بین المللی در آوریل 2022 آماده می گردد. او فرمانده این ماموریت شش ماهه خواهد بود و میخواهد برای تشویق بیشتر دختران این عروسک را با خود به فضا ببرد.
او می گوید: گاهی اوقات چیزهای کوچک باعث به وجود آمدن رویاهای بزرگ می گردد. شاید این تصاویر جالب از عروسک من در شرایط بی وزنی بتواند جرقه ای در تخلیات بچه ها ایجاد کند و آن ها را به سمت شغل های مهندسی، فضا، فناوری و ریاضیات راهنمایی کند.
تحقیقات در سال 2019 نشان می دهد که دختران از سنین پایین در مدرسه به توانایی های خود در ریاضیات اطمینان ندارند. این بدان معناست که به طور بالقوه آن ها شغل های مناسب و با عایدی خوب در این صنعت را از دست می دهند.
نرخ رشد اشتغال در چنین مشاغلی سه برابر سریع تر از سایر شغل ها است و بنابراین زنان مشاغل پرعایدیی را از دست می دهند. شرکت باربی علاوه بر ارسال یک عروسک به فضا چندین منبع آموزشی هم منتشر نموده است. این منابع تفاوت های مشاغل فضایی را نشان می دهند و به بچه ها دبستانی اطلاعاتی در خصوص فضا از جمله نهاده شدن در گرانش صفر می دهند.
شرکت باربی سابقه ای طولانی مدت در گرامیداشت فضا و مشاغل فضایی دارد. در سال 1965 این شرکت پیش از آن که نیل آرمسترانگ به ماه سفر کند عروسکی در این مورد ساخت.
عروسک باربی به شکل اخترشناس، دانشمند فضا و فضانورد در آمده است و چندین باربی هم از شخصیت های واقعی مثل فضانورد سالی راید (Sally Ride) از آمریکا، آنا کیکینا (Anna Kikina) از روسیه و اکنون سامانتا کریستوفرتی از اروپا ساخته شده است.
محققان نشان دادند که در سن پنج سالگی دختران درگیر باورهای محدود نماینده ای می شوند و فکر می نمایند که به میزان پسران توانا نیستند.
شرکت باربی در سال 2018 پروژه Dream Gap را شروع کرد و با تامین منبع و حمایت از دختران به آن ها در رسیدن به خودباوری یاری کرد.
همکاری شرکت باربی و آژانس فضایی اروپا نشان داده است که والدین چهار دختر از هر 10 دختر، فرزندشان را از ورود به چنین مشاغلی باز می دارند زیرا آگاهی کافی از این زمینه های شغلی ندارند.
منبع: خبرگزاری ایسنا