شبیه سازی ژنتیکی 20هزار راس دام ایرانی با یک سوم هزینه وارداتی

به گزارش ارانیوز، 20 هزار راس بز سانن و مورسیا با فناوری شبیه سازی، دورگه گیری و فراوری جنین با روش IVF در کشور فراوری می گردد.

شبیه سازی ژنتیکی 20هزار راس دام ایرانی با یک سوم هزینه وارداتی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکتی دانش بنیان با درک چالش پایین بودن توان ژنتیکی دام های بومی و پایین بودن بهره مالی آنها به این حوزه ورود کرد تا با استفاده از توان تخصص و دانشی خود و با یاری فناوری های شبیه سازی، دورگه گیری و فراوری جنین با روش IVF به این معضل پاسخ دهد. بر همین اساس هم اقدام به به فراوری 20 هزار راس بز سانن و مورسیا نموده است. این پروژه با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به نتیجه رسیده است.

یکی از مسائل موجود در صنعت دامپروری مخصوصا در دام سبک، پایین بودن توان ژنتیکی دام های بومی و پایین بودن بهره مالی آنها است. این موضوع نگهداری باعث شده که نگهداری آنها به صورت صنعتی ارزان نباشد. به همین علت فناوران شرکت رویان دام اسپادانا با توجه به کسب دانش فنی شبیه سازی و امکان استفاده از این فناوری در فراوری دام های دارای توان ژنتیکی بالا به این حوزه ورود و اقدام به اصلاح نژاد دام ها کرد.

پیش از استفاده از این تکنیک، دام های دارای توان ژنتیکی بالا از جمله سانن، آلپاین، مورسیا و غیره به وسیله واردات به کشور آورده می شد. امروز با یاری این فناوری ها بخشی از احتیاج کشور در کنار واردات، به وسیله متخصصان و فناوران داخلی تامین می گردد.

با توجه به احتیاج کشور به دام های دارای توان ژنتیکی بالا و واردات دام به کشور، توسعه این فناوری می تواند از خروج ارز جلوگیری کند. بعلاوه این امکان وجود دارد که بتوان از ظرفیت دانشگاه ها در توسعه این دانش بهره برد.

وجود بیش از 60 میلیون راس دام سبک در کشور که بیشتر آنها برای افزایش بهره وری به اصلاح نژاد احتیاج دارند، ضرورتی است که یاری می نماید تا بازار این فناوری در کشور داغ و سودده باشد.

گزارش ها حاکی از این است که در حال حاضر دام زنده حاصل از زاد و ولد طبیعی به کشور وارد می گردد؛ اما نمونه مشابه خارجی که حاصل از انتقال جنین شبیه سازی شده باشد وجود ندارد. قطعا قیمت تمام شده دام حاصل از این فناوری حداقل یک سوم کمتر از دام وارداتی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1429

به "شبیه سازی ژنتیکی 20هزار راس دام ایرانی با یک سوم هزینه وارداتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبیه سازی ژنتیکی 20هزار راس دام ایرانی با یک سوم هزینه وارداتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید