شارژ سلامت روان با دید و بازدید

به گزارش ارانیوز، مطالعات نشان داده است دید و بازدید با فامیل روی مغز تاثیر می گذارد. اخیرا تحقیقی اجرا شده که نشان می دهد ملاقات با اعضای خانواده یا حتی فقط تماشای عکس های آنها می تواند بخشی از مغز را که بیانگر احساسات شما درباره فامیل، دوستان و حتی خودتان است، برانگیزاند.

شارژ سلامت روان با دید و بازدید

شارژ سلامت روان با دید و بازدید

ترجمه: سمیه وحدانی

مطالعات نشان داده است دید و بازدید با فامیل روی مغز تاثیر می گذارد. اخیرا تحقیقی صورت گرفته که نشان می دهد دیدار با اعضای خانواده یا حتی فقط تماشای عکس های آنها می تواند بخشی از مغز را که بیانگر احساسات شما درباره فامیل، دوستان و حتی خودتان است، برانگیزاند.

این اولین تحقیقی است که به مقایسه فعالیت دو بخش مغز می پردازد که یکی از این دو بخش مربوط به تماشا اعضای خانواده و فامیل و دیگری قسمتی است که مربوط به دیدار با دوستان و غریبه ها می گردد. یافته ها بعلاوه می توانند شرح دهند که چرا هنگامی که فردی شبیه به خودمان را می بینیم فورا اعتمادمان نسبت به او جلب می گردد. به اعتقاد استیون پلاتک که به همراه شلی کمپ این مطالعه را انجام داده، ما دوست داریم دور و بر آدم هایی باشیم که شیبه ما هستند و این امر به خاطر توانایی فکر ناخودآگاه ما در رابطه با کشف شباهت های ظاهری اتفاق می افتد.

در این تحقیق، محققان روی افرادی که در حال تماشا تصاویر مختلفی از بستگان، دوستان، غریبه ها ، خودشان و تصویرهای متفرقه بودند ام.آر.آی انجام دادند. آنها به این نکته پی بردند که عکس های مربوط به بستگان و کسانی که شباهت ظاهری با فرد مورد مطالعه داشتند به وسیله بخش خود ارجاعی مغز پردازش شد ولی بقیه تصاویر ناحیه دیگری از مغز را فعال کرد که مربوط به گرفتن تصمیم های مهم و حساس در رابطه با خود می گردد.

از نکات جالب توجه تحقیق پلاتک و کمپ اینکه مغز می تواند افراد را به لحاظ اجتماعی رتبه بندی کند و اعضای فامیل را هم در صدر این دسته بندی قرار می دهد. از آنجایی که امور مربوط به فامیل به وسیله بخش خود ارجاع مغز پردازش می شوند پس احتمالا بتوان شرح داد که چرا از نظر ما اعضای خانواده و فامیل جزو امور شخصی ما محسوب می شوند. به همین علت است که ما می توانیم برخی از عادت های زشت دوستانمان را تحمل کنیم ولی نمی توانیم در خصوص بستگانمان این مساله را بپذیریم چون مغز ما در خصوص آنها همان طوری قضاوت می نماید که در خصوص خودمان.

به اعتقاد پروفسور تاد شاکلفورد ، استاد روان شناسی دانشگاه آتلانتیک فلوریدا، این تحقیق نمونه بسیار جالبی از نظریه تکامل درباره علم عصب شناختی رفتار است. او ابراز امیدواری نموده که محققان دیگری که درباره علم عصب شناختی تحقیق می نمایند، تحقیقات دکتر پلاتک را دنبال نمایند و از قدرت پیشگویانه نظریه داروینی در طراحی ساختار فکر بهره ببرند. به نظر پروفسور شاکلفورد احتمالا شخصی که به نظر ما چهره ای محبت آمیز دارد در واقع از نظر ظاهری هم شبیه ما است و علت اینکه احساسات ما نسبت به این آدم ها شبیه احساس ما نسبت به خودمان است ریشه در دیدارهای خانوادگی ما دارد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1503

به "شارژ سلامت روان با دید و بازدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شارژ سلامت روان با دید و بازدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید