رویگردانی مردم تونس از نامزدهای حزب حاکم و گرایش به چهره های مستقل

به گزارش ارانیوز، نتایج انتخاباتی تونس بسیار غافلگیرکننده و مغایر با پیش بینی ها بوده و میزان مشارکت مردم نیز بسیار کم بود.

رویگردانی مردم تونس از نامزدهای حزب حاکم و گرایش به چهره های مستقل

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری العهد درحال حاضر تونس در شرایط انتخابات ریاست جمهوری که نتایج مغایری با گزارش های بیشتر پیگیری کنندگان داشت به سر می برد. این روند پس از شمارش اولیه آرا بود که قیس سعید استاد دانشگاه و نبیل قروی تاجر تونسی پیشرفت چشمگیری داشتند.

این انتخابات به منزله دومین آزمایش دموکراسی نوپای تونس پس از انتخابات 2014 است که یک صحنه سیاسی جدید و یا یک زلزله سیاسی را در سایه بازگشت احزاب سیاسی بزرگ و نیز ظهور جریان هایی شده که معروف به عوام فریبی هستند.

کمیسیون مستقل انتخابات ریاست جمهوری تونس اظهار کرد که قیس سعید 19 درصد و نبیل قروی فعال رسانه ای که به اتهام فساد زندانی شده 14.5 درصد و عبدالفتاح مورور از حزب اسلام گرای النهضه 13.1 درصد از آراء را به خود اختصاص داده اند.

این به معنای آن است که رقابت در دور دوم انتخابات میان نبیل قروی و قیس سعید خواهد بود.

نتایج این انتخابات منجر به واکنش های زیادی در افکارعمومی تونس شده؛ زیرا بسیاری این انتخابات را به عنوان یک رای گیری انتقامی از شخصیت های سیاسی و احزابی که در خلال سال های گذشته در مدیریت صحنه سیاسی و شکاف های سیاسی شکست خوردند، به شمار می آورند. همچنین از نظر بسیاری از گروه های مختلف، این انتخابات تاثیر زیادی در وضعیت مالی و معیشتی در این کشور دارد.

آسیا عتروس تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار تونسی در تبادل نظر با العهد اظهار کرد که اتفاقی که درحال حاضر درحال جریان است، یک زلزله سیاسی به شمار می رود. وی ادامه داد که در این میان یک صحنه جدیدی به وجود آمده است؛ اینکه در این دوره یک زندانی و یک تاجر و قطب رسانه ای و یا یک استاد دانشگاه پیروز می گردد به مثابه یک غافلگیری بزرگ برای مردم تونس به شمار می آید.

عتروس در ادامه اضافه نمود که دلایل زیادی در مورد کم شدن میزان مشارکت مردم در این انتخابات که تقریبا نصف میزان مشارکت آنها در دوره قبل است وجود دارد.

این تحلیلگر سیاسی اشاره نمود که اقشار مختلف جامعه از وضعیت خسته شده و می بینیم که صندوق های رای گیری تقریبا خالی هستند، اما سوالات زیادی در مورد نارضایتی و عصبانیت مردم ضد این شخصیت های سیاسی شکست خورده و نیز جریان های رقیب وجود دارد.

وی درباره انتظاراتی که از رئیس جمهور آینده می رود اظهار کرد که رئیس جمهور جدید تونس باید در حد و اندازه این کشور و نیز با درایت بوده تا بتواند همه گروه ها و صفوف را متحد نموده و نیز به نام همه مردم تونس با رنگ های مختلف صحبت کند. آسیا توضیح داد که تونس در شرایط بحران های سیاسی و اجتماعی و مالی و نیز بحران ارزش ها به سر می برد.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه اضافه نمود که این شرایط کاملا مبهم بوده و بعید نیست که سناریوی انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات قانون اساسی آینده تکرار گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 63

به "رویگردانی مردم تونس از نامزدهای حزب حاکم و گرایش به چهره های مستقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویگردانی مردم تونس از نامزدهای حزب حاکم و گرایش به چهره های مستقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید