خودروهای کیفیت پایین؛ بلای جان هوای تهران ، آلودگی هوای تهران زیر سر کیست؟

به گزارش ارانیوز، افزایش آلودگی هوای تهران در پاییز هر سال منجر به تعطیلی مدام مدارس استان می شود. این موضوع افت تحصیلی دانش آموزان و بی انگیزگی آنها نسبت به تحصیل را به دنبال دارد. در حالی که مقصر آلودگی هوا کسان دیگری هستند نه دانش آموزان.

خودروهای کیفیت پایین؛ بلای جان هوای تهران ، آلودگی هوای تهران زیر سر کیست؟

به گزارش خبرنگاران، به دنبال پیش بینی سازمان هواشناسی کشور مبنی بر اینکه آلودگی هوای استان تهران تا سه شنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت، کمیته اضطرار آلودگی هوا تشکیل و تصمیم بر این شد که مدارس مناطقی از شهر و استان دو روز پیاپی (امروز و فردا / 30 آذر و یکم دی) تعطیل شوند.

اما دانش آموزان و معلمان در حالی تقاص آلودگی هوا را با عقب ماندن از درس و تحصیل و مبتلا شدن به استرس و اضطراب پس می دهند که در این آلودگی مقصر نیستند و مقصران اصلی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

یکی از این مقصران و متهمان، کارخانه های خودروسازی و موتورسیکلت سازی هستند که به گفته مسئولان وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست، هم قوانین را دور می زنند و هم برای تولید خودرو به استفاده از تکنولوژی روز تن نمی دهند و خودروها را با کیفیت پایین تحویل مشتریان می دهند.

  • قانون هوای پاک باید اجرا شود

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در این زمینه می گوید: موتورسیکلت ها، وسایل نقلیه شخصی و کامیون ها مهم ترین منابع آلاینده تهران هستند و لازم است که قانون هوای پاک از سوی خودروسازان هم رعایت شود.

دکتر عباس شاهسونی درباره میزان تاثیر تعطیلی مدارس در کاهش آلودگی هوا اظهار می کند: با تعطیلی مدارس ابتدایی فقط 30 درصد از بار ترافیکی شهر کاهش پیدا می کند و زمانی که همه مقاطع تعطیل می شوند، این عدد افزایش می یابد.

وی می افزاید: همچنین اجرای طرح زوج و فرد حدود 50 درصد از بار ترافیکی را کاهش می دهد. بنابراین تعطیلی ها فقط ترددها را کاهش می دهد نه آلودگی هوا را.

شاهسونی می گوید: باید قانون هوای پاک و آیین نامه های آن که مصوب شده اند، اجرا شوند. تنها با اجرای درست آن ها می توان شرایط آلودگی هوا را بهبود بخشید. در عین حال خودروسازها باید کیفیت خوردروها را از نظر مکانیزم حذف آلاینده ها را بهبود دهند.

این مسئول ادامه می دهد: موتورسیکلت سازها هم به جای اینکه هر روز به دنبال لابی باشند و بخواهند قانون هوای پاک را دور بزنند، اگر قانون را اجرا کنند، مشکل حل می شود. متاسفانه هم خودروسازها و هم موتورسیکلت سازها دائما به دنبال دور زدن قانون هوای پاک هستند.

او تاکید می کند: اگر ماده 8 قانون هوای پاک مبنی بر اینکه هر گونه تردد خودروهای فرسوده، خرید و فروش و بیمه کردن خوردروهای فرسوده ممنوع است، اجرا شود، بحث نصب فیلتر دوده بر روی کامیون ها و وسایل نقلیه جدی گرفته شود و شاهد بهبود کیفیت سوخت باشیم، معضل آلودگی هوا در تهران حل می شود.

شاهسونی عنوان می کند: ماده 10 قانون هوای پاک می گوید وزارت نیرو سالانه باید 30 درصد برق کشور را از انرژی پاک و تجدیدپذیر ایجاد کند. باید مشخص شود این قانون که در سال 96 ابلاغ شد، تا الان چقدر اجرایی شده است.

  • مقصر اصلی کیست؟

روزنامه دنیای اقتصاد در این زمینه نوشت: بحران آلودگی هوا در شرایطی این روزها گریبان کلان شهرهای کشور را گرفته که اگرچه از خودروهای شخصی به عنوان یکی از مقصران اصلی آن یاد می شود، با این حال آمارهای رسمی نشان می دهند که خودروهای سنگین، اتوبوس ها و موتورسیکلت های کاربراتوری سهم بیشتری در این موضوع دارند.

بر اساس آمارهای موجود، آنچه در حال حاضر به عنوان آلودگی هوا از آن یاد می شود، بیشتر ذرات معلق هستند. ذراتی که 70 درصدشان از طریق خودروها ایجاد می شود. در این بین خودروهای سواری شخصی تنها 4/1 درصد سهم دارند و این در شرایطی است که تقصیر اصلی بر گردن خودروهای سنگین با سهم 4/ 22 درصدی است. این خودروها آلودگی بسیار زیادی را به وجود می آورند. به خصوص اینکه بخش قابل توجهی از آنها فرسوده اند و طبعا چند برابر آلودگی ایجاد می کنند.

اتوبوس های بخش خصوصی نیز 2/18 درصد در آلودگی هوا سهم دارند و اتوبوس های عمومی شهری هم 6/12 درصد در تار شدن هوای کلان شهرها به خصوص پایتخت نقش دارند. موتورسیکلت ها نیز با سهمی 5/10 درصدی، مینی بوس ها با سهم 2/4 درصدی و تاکسی ها با سهم یک درصدی، در آلوده شدن هوا نقش دارند.

  • تولید خودروهای هیبریدی دغدغه خودروسازان داخلی نیست

خبرگزاری میزان نیز در گزارشی تازه در این زمینه نوشت: نقش خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی بسیار مهم است. هم به دلیل کیفیت پایینی که دارند و هم از نظر آلوده کردن هوا که در صدر قرار دارند.

علی رغم تاکید بر فاقد استاندارد بودن این خودروها از سوی مراجع متولی طی سالیان گذشته و پس تاخیر بسیاری مقرر شد طی امسال و سال آینده برخی از آن ها از خط تولید خارج شوند. هرچند جایگزین این خودروها از نظر ایجاد آلودگی حال و روز بهتری نسبت به این خودروها ندارند و در این بین نه تنها هیچ تلاشی هم از سوی خودروسازان برای اصلاح این فرایند صورت نمی گیرد، بلکه حتی طی ماه های گذشته خودروسازان به دنبال حذف فیلتر دوده از روی برخی از خودروها نیز بودند.

در این باره، امرالله امینی کارشناس صنعت خودرو اظهار می کند: بیشترین آلودگی ها مربوط به خودروها است و نقش زیادی در آلودگی ها دارند. آلودگی که اتوبوس ها و سواری ها تولید داخل ایجاد می کنند، در دنیا بی نظیر است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مصرف سوخت و ایجاد آلودگی در خودروهای داخلی بسیار زیاد است، می گوید: به عنوان مثال خودروی پراید اگر به جای 10 لیتر سوخت در 100 کیلومتر، 7 لیتر سوخت مصرف کند، حجم زیادی از مصرف و آلایندگی کاهش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه خودروسازان داخلی به کیفیت اهمیت نمی دهند، اظهار می کند: خودروسازان به دلیل اینکه مونتاژکار هستند، تکنولوژی جدیدی ندارند و اقدامی هم برای واردات این تکنولوژی در جهت کاهش مصرف سوخت و آلایندگی انجام نمی دهند.

امینی با تاکید بر اینکه نوآوری و تکنولوژی در صنعت خودرو کشور وجود ندارد، می گوید: جایگزینی تیبا و سمند و خارج کردن پراید و پژو 405 فایده ای ندارد. باید تکنولوژی تولید موتور خودروها تغییر کند. در غیر این صورت هیچ اقدامی تاثیر نخواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان بین المللی برای کاهش آلودگی هوا به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی حرکت کرده اند، می گوید: باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی حرکت کرد. اما متاسفانه تولید این نوع خودرو دغدغه خودروسازان داخلی نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 320

به "خودروهای کیفیت پایین؛ بلای جان هوای تهران ، آلودگی هوای تهران زیر سر کیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای کیفیت پایین؛ بلای جان هوای تهران ، آلودگی هوای تهران زیر سر کیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید