خلیلزاد: زمان آن است که افغان ها اشتباهات گذشته را تکرار نکنند

به گزارش ارانیوز، نماینده ویژه آمریکا در فرآیند آشتی افغانستان در مصاحبه ای تاکید نمود: این حقیقت که افغانها برای اولین بار در 42 سال گذشته پشت میز مذاکره نشسته اند هم یک امید و هم یک فرصت است اما این اتفاق بدون چالش نیست.

خلیلزاد: زمان آن است که افغان ها اشتباهات گذشته را تکرار نکنند

زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا به فرآیند صلح افغانستان که واسطه انعقاد توافقی بین آمریکا و طالبان در فوریه گذشته شد، در مصاحبه ای با پایگاه ان.پی.آر تاکید نمود، آمریکا طالبان را آزموده است. او بیان داشت: خیر، ما همین طوری حرف آنها را قبول نمی کنیم. ما از آنها خواسته ایم کارهایی در قبال تروریسم انجام دهند و آنها بعضی از گامهایی که ما توصیه نموده ایم را اتخاذ نموده اند. این یک فرایند ادامه دار است. آنها آنجایی که ما دوست داریم باشند نیستند. اما ما تا زمانی که راضی نباشیم و نبینیم که آنها عملا تعهداتشان در قبال تروریسم و چیزهای دیگر را اجرا می نمایند عرصه را ترک نمی کنیم.

خلیلزاد اعلام نمود، هم افغانستان و هم آمریکا باید از اشتباهات دهه 1990 که منجر به بروز جنگ داخلی در افغانستان و سربرآوردن طالبان از دل این جنگ و پناهگاه پیدا کردن اسامه بن لادن، رهبر القاعده شد، پرهیز نمایند. او تاکید نمود: ما اشتباهی که بعد از خروج شوروی از افغانستان رخ داد یعنی رها ساختن افغانستان را نخواهیم کرد.

خلیلزاد درباره ابتکار عمل های مربوط به صلح افغانستان گفت: من فکر می کنم طالبان بعضی انگیزه ها را دارد؛ یکی از آنها این است که تمایل دارد ما از افغانستان خارج شویم. اما همزمان آنها تمایل دارند به عنوان یک شریک مشروع در دولت افغانستان پذیرفته شوند. معنی آن این است که آنها باید با دیگر افغانها توافق و تایید نمایند آنچه که در دهه 1990 رخ داد دیگر کارکرد ندارد. آن یک شکست بود و روابط آنها با القاعده منجر به حملات آمریکا به افغانستان و از دست دادن قدرت توسط طالبان شد. آنها نمی خواهند آن را تکرار نمایند.

او تاکید نمود: باید بگویم که ما آنها را آزموده ایم. آنها تا به امروز نشان داده اند که دارند این آزمونها را می گذرانند. حمله ای به نیروهای آمریکایی انجام نشده است. و آنها گفتند با افغانهای دیگر پشت میز مذاکره می نشینند و حالا دارند این کار را می نمایند. ما خواهیم دید آیا آنها کارهای باقی مانده دیگری که ملزم به انجامشان هستند را انجام خواهند داد یا خیر.

خلیلزاد در ادامه این مصاحبه اعلام نمود: من به این اصل که اعتماد داشته باش اما راستی آزمایی کن، پایبندم. می خواهم اضافه کنم که پاکستان هم به تلاشی که ما در دو سال گذشته داشته ایم یاری نموده و طالبان را تشویق به ورود به مذاکرات با دولت افغانستان و کاهش خشونت نموده است. آنها همچنین به لحاظ تعامل با رهبران افغان نیز یاری نماینده بودند و حالا آنها صلح در افغانستان را برای صلح در کشور خودشان حیاتی می بینند.

خلیلزاد در ادامه این مصاحبه گفت: یک بخش از نگرانی پاکستانی ها این است که طالبان افغانستان هم اکنون به موازات خود، طالبان پاکستان را نیز دارد و آنها نمی خواهند که آن شاخه طالبان بتواند از افغانستان فعالیت کند و ما داریم افغانستان و پاکستان را تشویق می کنیم به اینکه توافق نمایند خاک هیچ یک از طرفها از سوی گروه های تروریستی یا گروه های افراطگر علیه طرف مقابل استفاده نگردد. و من امیدوارم که در این مورد نیز نتایجی را حاصل کنیم.

خلیلزاد در ارتباط با مساله حقوق زنان افغان نیز گفت: شاید برای اولین بار بخشی از هیات مذاکره نماینده افغانهای که پشت میز مذاکره برای صلح نشسته اند را زنان تشکیل می دهند. این زنان می گویند در اتاق مذاکرات به آنها احترام گذاشته می گردد و مستقیما با طالبان تعامل دارند و از حقوقشان محافظت یا دفاع می نمایند. من فکر می کنم این مثبت است.

فرستاده دولت آمریکا توضیح داد: ما به طالبان گفته ایم اگر می خواهند مثل یک بازیگر عادی به عنوان بخشی از دولت آینده افغانستان و دارای روابط خوب با آمریکا باشند، اتفاقات مربوط به حقوق زنان فاکتوری کلیدی در شکل دادن به سیاست آمریکا در قبال آن دولت خواهد بود. تبعیض در قبال زنان و بازگشت به وضعیتی که در زمان طالبان موجود بود و بستن مدارس برای دختران و زنان جوان یک خطر قرمز می تواند باشد که بیشترین تاثیر منفی را بر سیاست آمریکا در قبال افغانستان خواهد گذاشت.

او درباره احتمال شکست در مذاکرات صلح افغانستان مطرح نمود: این یک فرصت برای افغانها است که باید مغتنم بشمرند و بر سر یک نقشه راه که طی آن گروه های دارای ایده ها و ایدئولوژی ها و ارزشهای متفاوت بتوانند در یک کشور همزیستی داشته باشند مذاکره نمایند. همزمان این درس برای آمریکا نیز هست که نمی تواند افغانستان را رها کند. ما نمی توانیم به آنها پشت کنیم. این به این معنی نیست که ما باید یک حضور نظامی را حفظ کنیم یا یک جنگ را ادامه دهیم تا حضور نظامی داشته باشیم. اما اگر که شرایط درست بوده و ما احساس تهدید نکنیم و بتوانیم نیروهای نظامی خود را خارج ساخته یا با شرایط تطبیق دهیم، در عین حال می توانیم تمرکز، روابط، یاریها مالی، روابط سیاسی، روابط دیپلماتیک را حفظ نموده و تشویق به تحکیم یک توافق صلح در صورتی که افغانها به آن برسند، کنیم. این لحظه ای است برای آنکه رهبران افغان دیگر اشتباهات گذشته را تکرار ننمایند و یک سیستم مبتنی بر اتفاق نظر بسازند که در آن همه بازیگران کلیدی بتوانند مشارکت نمایند و شاید صلح در افغانستان بتواند دینامیک منطقه ای را حتی تغییر دهد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 18 آبان 1399 بروزرسانی: 18 آبان 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 944

به "خلیلزاد: زمان آن است که افغان ها اشتباهات گذشته را تکرار نکنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیلزاد: زمان آن است که افغان ها اشتباهات گذشته را تکرار نکنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید