خبرنگاران قطور لرزید و لرزید تا خسارت زد

به گزارش ارانیوز، ارومیه- خبرنگاران- بیش از 30 زمین لرزه زیر 4.5 ریشتری طی یک ماه اخیر در قطور خوی ثبت شده است تا به گفته کارشناسان گسل محلی این منطقه، بزرگترین خودنمایی خود در ساعت 9:22 امروز را با وقوع یک زلزله 5.7 ریشتری و همراه با خسارت نشان دهد.

خبرنگاران قطور لرزید و لرزید تا خسارت زد

این زمین لرزه خسارت گسترده در پی نداشت و بر اساس اطلاعات اولیه تا به امروز زخمی شدن بیش از 75 نفر، تلف شدن بیش از 500 راس دام و وارد شدن خسارت کلی و جزئی به خانه های 43 روستا در شهرستان های خوی و سلماس مشخص شده است.

ظاهرا این زمین لرزه در آن سوی مرز خسارت های بیشتری به جا گذاشت و بر اساس اعلام اولیه خبرگزاری آناتولی ترکیه، هفت نفر در این کشور جان باختند و برخی از شهروندان در استان وان ترکیه نیز زیرآوار ماندند که در ساعات بعدی یک نفر هم به تلفات انسانی در این کشور همسایه اضافه شد.

بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه، تیم های امدادی و ارزیاب از نهادهای مسوول نظیر ستاد مدیریت بحران و هلال احمر و حتی مسوولان استانی به منطقه راهی شدند تا علاوه بر کمک به مصدومان احتمالی، شرایط منطقه را نیز مورد بررسی قرار دهند.

محمدمهدی شهرکمک، استاندار آذربایجان غربی در حالی که هنوز هیچ کسی راجع به ابعاد خسارت اظهارنظر نکرده بود، آرامش را به مردم نگران در جای جای کشور هدیه کرد و گفت: تلفات گسترده نیست؛ نیروها به منطقه اعزام شدند و اگر نیاز باشد، خودم هم به منطقه خواهم رفت.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز پس از حضور یافتن در منطقه راجع به نبود تلفات انسانی و تعداد مصدومان در این سوی مرز، گفت: بیشتر مصدومان به صورت سرپایی مداوا شدند و فقط هشت نفر از آنان در بیمارستان بستری هستند.

امیرعباس جعفری افزود: بیشتر بیماران بستری نیز مشکل حادی ندارند و شرایط آنان به صورت کامل تحت کنترل درمانی است؛ تنها حال یک نوجوان 10 ساله مساعد نیست

وی با اشاره به اینکه 43 روستای استان تحت تاثیر زلزله صبح امروز قرار گرفت، بیان نمود: خانه ها در این روستاها بین 10 تا 100 درصد تخریب شده و میزان خسارت ها در روزهای آینده و پس از برآورد اطلاع رسانی می شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی ادامه داد: با دستور مقام عالی استان همه امکانات به منطقه گسیل شده و پس از برگزاری جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان با حضور معاون امور عمرانی استاندار، نیازهای منطقه احصا می شود و در اختیار زلزله زدگان قرار می گیرد.

جعفری همچنین به تلف شدن بیش از 500 راس دام بر اساس برآوردهای اولیه اشاره کرد و گفت: از همه دهکمک های آذربایجان غربی گزارش های مربوط به شرایط روستاها اخذ می شود تا میزان خسارت های مالی برآورد شود.

دکترای مهندسی ژئوفیزیک و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز حفظ آمادگی امدادگران را مورد تاکید قرار داد و گفت: انتظار از گسل محلی قطور خوی زیر 6 ریشتر است، مگر اینکه با تحریک گسل های اطراف همراه شود.

توحید ملک زاده افزود: با این حال ضمن توجه به وجود دهها روستا در 2 طرف این گسل و قرار داشتن منطقه در بین شهرهای بزرگ سلماس و خوی، لزوم توجه و آمادگی بیشتر ستاد بحران هر 2 شهرستان لازم است.

وی افزود: فعالیت گسل محلی قطور طی یک ماه گذشته بیش از 30 بار گزارش شده که زلزله امروز به بزرگی 5.7 ریشتر بزرگترین فعالیت گسل قطور بوده است.

وی بیان نمود: احتمال تاثیر این زمین لرزه بر فعالیت گسل درگیر با آن در منطقه گونئی حدفاصل قره تپه تا تسوج وجود دارد زیرا در این منطقه گاف انرژی محتمل است.

وی با تاکید بر اینکه احساس 2 شوک جدا از هم نشان دهنده فاصله محل احساس تا مرکز زلزله می باشد، بیان نمود: در صورت احساس اولین شوک لازم است در خانه ها به مکان های امن و آموزش داده شده توسط هلال احمر پناه برده شود.

وی افزود: با توجه به وقوع زلزله سال 1900 میلادی در منطقه جنوب خوی که آخرین زلزله نسبتا بزرگ منطقه است، وقوع زلزله بزرگ در خوی محتمل بود.

ملک زاده همچنین افزود: برخی از مراکز لرزه نگاری جهان نیز کانون زلزله امروز در منطقه قطور را در خاک ترکیه ثبت کرده اند که می تواند خطای تجهیزات لرزه نگاری باشد زیرا فاصله این کانون ها هم بیشتر از چند کیلومتر نیست.

وی ادامه داد: حتی اگر کانون زلزله در آن سوی مرز هم باشد، فاصله چندکیلومتری با قطور دارد و اگر خسارت ها در خاک ترکیه بیشتر است، می تواند ناشی سازهای ضعیف منازل باشد.

طبق آخرین خبرهای منتشر شده در خبرگزاری آناتولی ترکیه تا به امروز هشت نفر از روستاییان شهرستان باش قلعه Başkala از توابع استان مرزی وان Van ترکیه بر اثر این زمین لرزه جان خود را از دست داده اند و پنج نفر نیز مصدوم هستند.

به گزارش خبرنگاران شمال آذربایجان غربی از نظر اکتیویته لرزه زمین ساختی در سطح ریسک بالایی واقع شده است و وجود گسل های فعال شمال و جنوب سلماس، وار و قطور خوی، شمال میشو و دهها گسل کوچک دیگر تاییدکننده این موضوع است.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 498

به "خبرنگاران قطور لرزید و لرزید تا خسارت زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران قطور لرزید و لرزید تا خسارت زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید