آموزش فارسی در مدارس هندوستان به تحکیم روابط دو کشور می افزاید

به گزارش ارانیوز، رئیس بنیاد سعدی گفت: امیدوارم با همکاری ایران و هند، زمینه آموزش زبان فارسی در هند به تحکیم روابط دو کشور بیافزاید.

آموزش فارسی در مدارس هندوستان به تحکیم روابط دو کشور می افزاید

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ارزان ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

به گزارش به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، با تصویب سند نو نظام آموزشی هندوستان و قرار گرفتن آموزش زبان فارسی در مدارس این کشور، بنیاد سعدی با همکاری مراجع ذی ربط به اسم متولی تالیف کتاب ها آموزشی از سوی کشور هندوستان انتخاب شد و از حدود پنج ماه پیش، ترجمه سند نظام آموزشی و تشکیل کارگروه برای تالیف کتاب ها دراین بنیاد انجام شد.

اولین جلسه هم اندیشی با حضور رییس و معاونان بنیادسعدی، دبیر اول و دوم سفارت هندوستان در ایران، دهگاهی، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر سوزنچی، مدیرکل دفتر تالیف کتاب های درسی وزارت آموزش و پرورش، بهروز محمودی بختیاری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و تعدادی از مدیران و کارشناسان بنیاد سعدی برگزار گردید.

غلامعلی حداد عادل، رییس بنیاد سعدی دراولین شورای گفتگو درباره تالیف کتاب های آموزش فارسی برای مدارس هندوستان گفت: تصمیم دولت هند برای قراردادن آموزش فارسی در کنار 10 زبان کلاسیک درمدارس این کشور را بسیار هوشمندانه می دانیم، زیرا مردم هندوستان با فراگیری زبان فارسی، با 800 سال تاریخ خود بیشتر آشنا خواهند شد و به میلیون ها نسخه خطی و کتاب که جزیی از تاریخ و فرهنگ کشورشان است، دسترسی پیدا می نمایند.

حدادعادل با ابراز خرسندی از تصمیم دولت هندوستان و اهمیت آموزش زبان فارسی در این کشور، گفت: امیدوارم با همکاری ایران و هند، گام موثری برای آموزش زبان فارسی در این کشور برداشته گردد و به تحکیم روابط دو کشور بیافزاید. به همین منظور در بنیاد سعدی گروهی تشکیل شد تا اقدامات لازم برای تالیف کتاب و برنامه های درسی مرتبط انجام دهد، این شورا هم امروز به منظور گفتگو کتاب های درسی فارسی در کشور هند تشکیل شده است.

وی به پیشینه تاریخی زبان فارسی در هندوستان اشاره نمود و گفت: هنوز هم در بخش هایی از هند به زبان فارسی تکلم می گردد و به اسم مثال نماد تمدنی هند که تاج محل، بزرگترین جاذبه گردشگری این کشور است، به وسیله شاه دنیا بنا شده که زبان مادری اش فارسی است و از این قبیل بنا ها بسیار وجود دارد. سقف کاخ ریاست جمهوری هند در دهلی سالن اصلی با نقش و نگار و اشعار فارسی مزین است و این نشان دهنده حضور زبان فارسی در این کشور است.

رئیس بنیاد سعدی گفت: وظیفه داریم با دولت هند همکاری کنیم تا این تصمیم به خوبی اجرا گردد، در ایران موسسه همتای NCERT سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و سوزنچی مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتاب های درسی است که نقش بسیارمهمی دراین پروژه دارد. بنیاد سعدی با این سازمان همکاری می نماید تا این کتاب ها تالیف گردد. دهگاهی، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سال ها در هند رایزن فرهنگی بودند و هند را می شناسند، محمودی بختیاری هم به اسم استاد زبان شناسی که در کار تالیف کتاب و فارسی آموزی با بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان فارسی ارتباط دارد و با همکاری این عزیزان تالیف کتاب ها انجام می گردد.

حداد عادل اضافه کرد: سعی می کنیم کار خودمان را علمی و واقع بینانه انجام دهیم و رعایت ملاحظات دولت هند را در نظر داشته باشیم به همین منظور برای آغازکار، کل سند را به زبان فارسی ترجمه کردیم، زیرا به غیر از موضوع زبان فارسی، ضروری است همکاران ما در وزارت آموزش و پرورش از نظام آموزشی هندوستان آگاه شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید به صورت متوالی و هرسال یک کتاب منتشر کنیم تا دانش آموزی که سال اول را خواند، برای سال بعد مسئله ای پیدا نکند اظهار کرد: تربیت معلم برای این کتاب ها یکی از نکات مهم است و به میزان تالیف کتاب اهمیت و کار دارد و ضروری است حتی رشته تربیت مدرس فارسی در دانشگاه های این کشور ایجاد گردد. در کنار این کارها، کتاب های یاری آموزشی هم تالیف کنیم؛ بنابراین گزارش، دکتررضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی هم در این جلسه، به تشریح سند نظام آموزشی هندوستان پرداخت و از اقدامات همکارانش برای نیازسنجی، مخاطب شناسی و آغاز تالیف کتاب های درسی سخن گفت.

بعلاوه هریک از حاضران ضمن تقدیر از تصمیم دولت هند، نظرات و پیشنهادات خود را برای تالیف کتاب های آموزشی بیان کردند. مقرر شد هر دوماه یکبار این جلسات به صورت منظم برگزار و آخرین اقدامات در این جلسات مطرح گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1473

به "آموزش فارسی در مدارس هندوستان به تحکیم روابط دو کشور می افزاید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش فارسی در مدارس هندوستان به تحکیم روابط دو کشور می افزاید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید