خانه دار شدن در تهران چند سال زمان می خواهد؟

به گزارش ارانیوز، خبرنگاران: رشد قیمت مسکن در یک سال گذشته کافی بود تا قدرت خرید به قدری کاهش یابد که خانه دار شدن به یک رویا تبدیل شود، پس به نظر می رسد این فرایند مدت زمان انتظار را افزایش و پس انداز برای خانه دار شدن را به یک شوخی تبدیل کرده است. یک خانواده کارگر با حداقل مزد مصوب امسال یعنی دو میلیون و هشتصد هزار تومان باید برای خانه دار شدن بیشتر از 78 سال صبر کند!

خانه دار شدن در تهران چند سال زمان می خواهد؟

بر اساس گزارش بانک مرکزی در حالی که میزان معاملات آپارتمانهای مسکونی در تهران نسبت به ماه قبل 87.8 درصد کاهش پیدا کرده قیمت مسکن در تهران تنها 2.1 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است؛ با این حال به دلیل افت قدرت خرید مردم معاملات مسکن با کاهش قابل توجهی همراه بوده است.

متوسط قیمت مسکن در تهران در معاملات اردیبهشت ماه 99، به 17 میلیون تومان در هر متر مربع رسید. دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آمار بازار مسکن اردیبهشت ماه 99 تهران را منتشر کرد که بر اساس آن، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 17 میلیون و 66 هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی 15 میلیون و 545 هزار و 700 تومان بود افزایش یک میلیون و 500 هزار تومانی نشان می دهد.

متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در اردیبهشت ماه سال گذشته 12 میلیون و 712 هزار و 600 تومان بود که طی یک سال رشد 4 میلیون و 300 هزار تومانی در هر متر داشته است.همچنین تعداد مبایعه نامه های صادر شده در بخش مسکن در اردیبهشت امسال 11 هزار و 569 واحد بوده، در حالی که در اردیبهشت ماه سال گذشته 12 هزار و 317 واحد مسکونی به فروش رسیده است، بنابراین تعداد مبایعات در اردیبهشت امسال نسبت به ماه قبل (فروردین 99) که هزار و 600 واحد معامله شد، معادل 789.9 درصد رشد داشته اما نسبت به ماه مشابه سال قبل (اردیبهشت 98) معادل منفی 6.1 درصد کاهش نشان می دهد.

قیمت مسکن نیز در تهران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به فروردین ماه رشد 9.4 درصدی و نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته رشد 33.8 درصد داشته است.گران ترین منطقه تهران مانند یک دهه اخیر، منطقه یک با متوسط قیمت 34 میلیون و 199 هزار و 400 تومان بود.ارزان ترین منطقه نیز منطقه 18 با متوسط قیمت 7 میلیون و 743 هزار و 600 تومان در نظر گرفته شده است.

این آمار نشان می دهد که رشد بیش از 100 درصدی قیمت مسکن در یک سال گذشته قطعا این آمارها را جابه جا خواهد کرد، به طوری که اگر درآمدها را به میزان نرخ تورم رشد کرده تلقی کنیم، این رشد قیمت مسکن است که از این نرخ تورم پیشی گرفته و هر خانوار ایرانی که حداقل دستمزد را دریافت می کند، باید سال ها پس انداز کند تا بتواند صاحب مسکن شود.

اگر بخواهیم یک سوم درآمد شهفرایندان ایرانی را برای خانه دارشدن شان پس انداز کنیم، طول زمان خانه دار شدن قشرهای مختلف به زمان های قابل توجهی می رسد. بر این اساس، یک خانواده کارگر با حداقل مزد مصوب امسال یعنی دو میلیون و هشتصد هزار تومان سالانه حدود 33 میلیون تومان دستمزد می گیرد . در واقع با کسر هزینه های جاری و اختصاص یک سوم درآمد برای مسکن، یک کارگر در شرایط فعلی چقدر باید برای خرید خانه پول کنار بگذارد؟ مدت زمان انتظار برای خانه دارشدن قشر متوسط جامعه در کشورهای پیشرفته جهان بین پنج تا هفت سال است و البته با این شرط که شهفرایندان این کشورها یک سوم درآمدشان را پس انداز کنند. با این حال ایرانی ها برای خانه دار شدن بیشتر از 78 سال صبر کند!

نبود توازن بین عرضه و تقاضا و همچنین افزایش قیمت تمام شده ساخت ازجمله دلایلی است که بر رکود بیشتر خریدوفروش خانه دامن زده است. فعالان ساخت وساز کشور هم می گویند که صدور پروانه های ساختمانی 30 تا 50 درصد کاهش یافته که اصلی ترین دلیل آن افزایش شدید قیمت تمام شده ساختمان است؛ چراکه متقاضیان توان خرید ندارند و سازندگان نیز انگیزه ای ندارند با سودهای اندک و حتی در برخی موارد ضرر و زیان، پروژه های جدید ساختمانی را شروع کنند و این زنگ خطری است که به نظر می رسد به زودی به صدا درمی آید و بحران جدی را ایجاد می کند.نبود یک سیاست کلان و مشخص در دولت باعث شده تا این بازار با آشفتگی بیشتری روبرو شود.

سیاست یک بام و دو هوا با مسکن مهر و سردرگمی در اتخاذ رویکردی جدید باعث شده بازار مسکن به شدت از نیاز جامعه عقب تر باشد و امیدواریم مسکن ملی و توسعه آن بتواند جواب گوی این نیاز باشد و الا با سونامی بی خانمان ها در آینده ای نزدیک در جامعه روبرو خواهیم شد. هرچند سیاست هایی مانند اخذ مالیات از زمین های بلا استفاده و خانه های خالی هم می تواند به کم کردن این بحران کمک شایانی کند. هرچند نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوار در کشورمان طی 3 دهه گذشته با نوساناتی روبرو بوده، اما در مجموع می توان فرایند کلی آن را صعودی دانست. در چنین شرایطی بدیهی است که طول دوره انتظار مسکن نیز افزایش یافته است. اطلاعات موجود نیز موید آن است که هم اکنون طول دوره انتظار مسکن به بیشترین حد تاریخی خود رسیده است و هیچ گاه به این اندازه نبوده است.

مقصد اصلی خانه اولی ها در بازار مسکن مناطقی است که آپارتمان های تا 700 میلیون تومانی برای فروش در آنها عرضه می شود. در جدول زیر قیمت آپارتمان های نُقلی در تهران که در تاریخ اول خرداد و قبل از اعلام متوسط قیمت مسکن در تهران حدود 17میلیون تومان منتشر شده است را ببینید.

منبع: برترین ها
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 777

به "خانه دار شدن در تهران چند سال زمان می خواهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه دار شدن در تهران چند سال زمان می خواهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید