حرکت دانش بنیان ها در راستا فراوری داروهای گران قیمت ضدسرطان از منشا گیاهی

به گزارش ارانیوز، با توجه به تاثیر کشت سلول های گیاهی که خاصیت ضدسرطانی دارند، پژوهشگران در پی فراوری این مواد مؤثره ثانویه در شرایط آزمایشگاهی هستند.

حرکت دانش بنیان ها در راستا فراوری داروهای گران قیمت ضدسرطان از منشا گیاهی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مختار جلالی پژوهشگر حوزه سلول های بنیادی گفت: فرآورده های حاصل از عملکرد ثانویه گیاهان، از گران بهاترین ترکیبات شیمیایی هستند. ارزش بعضی از داروهای گیاهی از جمله تاکسول به میزان ای است که هر گرم آن قیمت چند هزار دلاری دارد.

داروهای ضدسرطان با منشا گیاهی

تاکسول یا پاکلیتاکسل، یک دی ترپنوئید پرکاربرد ضدسرطان است که به واسطه متابولیسم ثانویه درختان سرخدار فراوری می گردد. تنها مقادیر محدودی از تاکسول و سایر متابولیت های وابسته که با عنوان تاکسوئیدها شناخته می شوند، از منابع در دسترس کنونی قابل دست یابی است. اخیرا کروناتین و سیکلودکسترین به عنوان الیسیتورهای بسیار موثر بر متابولیسم ثانویه در کشت سلول های گیاهی شناخته شده اند.

وی با اشاره به ارزش افزوده بالای داروهای گیاهی با منشأ ضد سرطان گفت: ارزشمندی چون تاکسول، وین بلاستین، وین کریستین، کامپتوتسین، پودوفیلوتوکسین و آجمالیسین از مهم ترین داروهای ضدسرطان با منشا گیاهی هستند که در این میان تاکسول و ترکیبات هم خانواده آن یعنی تاکسان ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

رشد بازار داروهای مشتق شده از گیاهان

جلالی از ارزش بالای این داروهای گیاهی نسبت به ماده خام اولیه گفت و ادامه داد: ارزش این داروها، به میزان ای است که هر گرم از آنها قیمت چند هزار دلاری دارد. بر اساس آمارهای موجود، ارزش بازار جهانی داروهای مشتق شده از گیاهان در سال 2002 و در حالی که ایالات متحده آمریکا بیش از 50 درصد این بازار را به خود اختصاص داده بود، با رشدی معادل 2/6 درصد نسبت به سال پیش از آن، به 7/13 میلیارد دلار افزایش یافت.

فرایند رو به رشد این بازار هم چنان ادامه داشت به طوری که این میزان در سال 2007 به رقمی معادل 8/18 میلیارد دلار رسید و آن طور که این پژوهشگر حوزه سلول های بنیادی عنوان می نماید، انتظار می رود ارزش جهانی این بازار تا سال 2050 میلادی به حدود 5 تریلیون دلار برسد. فرآورده های حاصل از متابولیسم ثانویه گیاهان جزو گرانبهاترین ترکیبات شیمیایی هستند. امروزه با استفاده از سیستم های کشت سلولی می توان متابولیت های ثانویه را در شرایط آزمایشگاهی فراوری کرد.

پژوهشگر حوزه سلول های بنیادی به حمایت از پژوهش های این حوزه اشاره نمود و گفت: این فرایند علمی و فناورانه که آینده ای درخشانی را به لحاظ فراوری ثروت و بعلاوه دانش پزشکی در اختیار کشورها قرار می دهد، از جمله اولویت های پژوهشی و تحقیقاتی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1626

به "حرکت دانش بنیان ها در راستا فراوری داروهای گران قیمت ضدسرطان از منشا گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت دانش بنیان ها در راستا فراوری داروهای گران قیمت ضدسرطان از منشا گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید