آشنایی با گیاه بارهنگ و فواید آن

به گزارش ارانیوز، بارهنگ گیاهی است که از فواید و خواص های فراوانی برخوردار است، گیاه بارهنگ برای سلامت پوست و مو مناسب است و بعلاوه برای سلامت و زیبایی بسیار مفید می باشد.

آشنایی با گیاه بارهنگ و فواید آن
گیاه بارهنگ نوعی گیاه پایا (گیاهانی که بیش از دو سال عمر می نمایند) است که تقریبا در تمام نقاط دنیا توسعه یافته است. دهه هاست که متخصصین گیاهان دارویی، بارهنگ را برای مواردی مثل درمان سرفه ، درمان زخم ، درمان التهاب پوست و درماتیت تجویز می نمایند. برگ له شدهٔ بارهنگ را به طور موضعی برای درمان جای نیش حشرات، اگزما، زخم ها و بریدگی های کوچک استفاده می نمایند. از برگ ها و دانهٔ بارهنگ عصاره ای استخراج می گردد که حاوی ترکیبات مفیدی است. برای آشنایی بیشتر با خواص بارهنگ با ما همراه شوید.

انواع و خواص بارهنگنزدیک به 250 گونهٔ مختلف بارهنگ وجود دارد. علاوه بر بارهنگ (Plantago major) و بارهنگ نیزه ای (Plantago lanceolata) که فراوان ترین گونه های این گیاه در دنیا هستند، نوعی بارهنگ به نام بارهنگ تخم مرغی وجود دارد که به طور عمده در هندوستان می روید. از دانه های بارهنگ تخم مرغی (Plantago ovata) ماده ای به نام پسیلیوم مشتق می گردد که نوعی فیبر محلول است. پسیلیوم ترکیب عمدهٔ متاموسیل است. از متاموسیل برای درمان یبوست استفاده می گردد.

براساس مطالعات اجرا شده درباره خواص بارهنگ روی جانوران، عصارهٔ بارهنگ نیزه ای می تواند به خاطر داشتن خاصیت ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضدقارچی، آنتی اکسیدانی و ضدزخم در بهبود زخم مؤثر باشد. بارهنگ خاصیت تسکین دهندگی دارد و به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید.

انواع و خواص بارهنگنزدیک به 250 گونهٔ مختلف بارهنگ وجود دارد. علاوه بر بارهنگ (Plantago major) و بارهنگ نیزه ای (Plantago lanceolata) که فراوان ترین گونه های این گیاه در دنیا هستند، نوعی بارهنگ به نام بارهنگ تخم مرغی وجود دارد که به طور عمده در هندوستان می روید. از دانه های بارهنگ تخم مرغی (Plantago ovata) ماده ای به نام پسیلیوم مشتق می گردد که نوعی فیبر محلول است. پسیلیوم ترکیب عمدهٔ متاموسیل است. از متاموسیل برای درمان یبوست استفاده می گردد.

براساس مطالعات اجرا شده درباره خواص بارهنگ روی جانوران، عصارهٔ بارهنگ نیزه ای می تواند به خاطر داشتن خاصیت ضدالتهابی، ضدباکتریایی، ضدقارچی، آنتی اکسیدانی و ضدزخم در بهبود زخم مؤثر باشد. بارهنگ خاصیت تسکین دهندگی دارد و به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید.

نحوهٔ اثر بارهنگ چگونه استمهم ترین ترکیبات موجود در برگ های بارهنگ نیزه ای، ترکیبات زیست فعالی مانند کاتالپول، اکوبین و ورباسکوزید هستند. این ترکیبات خواص دارویی متفاوتی دارند. از بین این خواص بارهنگ می توان به خاصیت ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی، ضدتومور و تقویت کبد اشاره نمود.

بارهنگ نیزه ایپژوهشگران در مطالعه ای 72 موش زخمی را با پمادی حاوی درصد خاصی از عصارهٔ بارهنگ نیزه ای (PLE) تحت درمان قرار دادند. سپس تأثیر این پماد را با پمادی که حاوی وازلین بود مقایسه کردند.

پژوهشگران فهمیدند که غلظت های متفاوت عصارهٔ بارهنگ نیزه ای می تواند تأثیر مثبتی بر بهبود زخم ها داشته باشد. به طور خاص غلظت 10 درصد عصارهٔ بارهنگ نیزه ای می تواند در درمان زخم بسیار مؤثر باشد. البته در این زمینه باز هم به مطالعات بیشتری احتیاج است.

بارهنگپژوهشگران در آنالیز دو گونهٔ پرمصرف از بارهنگ در بالکان (شبه جزیره ای در جنوب شرق اروپا که چند کشور اروپایی در آن قرار دارند)، یعنی بارهنگ و بارهنگ نیز ه ای، کاربرد سنتی آنها در بهبود زخم ها را تأیید کردند.

مطالعات پیشین، تأثیرات دارویی بارهنگ مانند خاصیت آنتی اکسیدانی، خاصیت ضدسرطانی و تقویت سیستم ایمنی را تأیید نموده اند. محققان در یکی از مطالعات، این نظریه را به وسیله عصاره گیری از بخش های مختلف گیاه و استفاده از آنها دربرابر انواع سلول های سرطانی موردآزمایش قرار دادند.

در انتها، مشاهده شد که در میان بخش های مختلف بارهنگ، دانه های آن بالاترین تأثیر را در متوقف کردن رشد سلول های سرطانی دارند. خاصیت ریشهٔ بارهنگ در متوقف کردن رشد سلول های سرطانی و مهار فعالیت سیتوکین ها (سیتوکین ها ترکیباتی هستند که از بعضی سلول های دستگاه ایمنی ترشح می شوند و بر سایر سلول ها تأثیر می گذارند) تقریبا در حد برگ ها و دُمبرگ ها بود.

در مطالعه ای که به وسیله مجلهٔ اروپایی پرستاری تومورشناسی انجام شد، تأثیر استفاده از عصارهٔ بارهنگ (PME) در درمان موکوزیت (موکوزیت یکی از عوارض جانبی رایج در بیمارانی است که با روش های شیمی درمانی و پرتو درمانی تحت درمان قرار می گیرند) موردآنالیز نهاده شد.

طی این تحقیق تعیین شد که مدت درمان با عصارهٔ بارهنگ در مقایسه با محلول بی کربنات سدیم طولانی تر است، اما نتیجهٔ درمان تفاوت چشمگیری ندارد. بعضی از تولیدنماینده ها مدعی هستند که بارهنگ و بارهنگ نیزه ای به پاکسازی و سم زدایی بدن و تقویت سلامت دستگاه تنفسی یاری می نمایند. بااین حال هنوز هیچ پژوهشی در تأیید این ادعا انجام نشده است و سازمان غذا و داروی آمریکا نیز هنوز این گفته را تأیید نمی نماید.

پسیلیومپسیلیوم از دانه های بارهنگ تخم مرغی مشتق شده است و به عنوان مکمل غذایی استفاده می گردد. پسیلیوم معمولا به شکل سبوس، دانه های ریز، کپسول و پودر وجود دارد. شما می توانید پسیلیوم را در لیست ترکیبات افزودنی به بعضی غلات صبحانه و محصولات دیگر نیز مشاهده کنید. سبوس پسیلیوم ترکیب فعال اصلی در متاموسیل است. متاموسیل نوعی مکمل فیبر است که برای رفع یبوست مصرف می گردد.

مطالعات نشان داده اند که پسیلیوم سرشار از فیبر است و به افزایش تودهٔ مدفوع یاری می نماید و آب موجود در مدفوع را افزایش می دهد. علاوه براین، مطالعات نشان داده اند که مکمل های فیبری مانند پسیلیوم می توانند از افزایش چشمگیر قند خون پس از مصرف وعدهٔ غذایی جلوگیری نمایند. پسیلیوم یکی از منابع سرشار از فیبر است که مدت سوخت و ساز کربوهیدرات را افزایش می دهد و موجب می گردد قند خون با سرعت نسبتا کمتری افزایش یابد.

براساس مطالعات اخیر، افزایش فیبر مصرفی با موادی مانند پسیلیوم، می تواند به کاهش کلسترول و کاهش خطر بیماری های قلبی یاری کند. پسیلیوم با اتصال به چربی ها و اسیدهای صفراوی می تواند به دفع این ترکیبات از بدن یاری بکند.

براساس مطالعه ای که روی مردان بالغ انجام شد، تعیین شد که مصرف روزانه 6 گرم پسیلیوم در مدت 6 هفته می تواند به بهبود توزیع چربی و پروفایل چربی (که از پارامترهای سندرم متابولیک یا سوخت و سازی است) یاری کند.1

در ادامه این مطلب به بعضی از خواص بارهنگ اشاره می کنیم.

درمان آفتاب سوختگیعصاره برگ های تازه بارهنگ را خارج نموده و آن را روی موضع آسیب دیده بمالید. هم چنین می توانید با خرد کردن این برگ ها با آب سرد برای منافع مشابه ضماد بسازید در حالی که طبیعت ضد التهاب آن سوزش و جوش ، خارش را تسکین می دهد.

درمان نیش حشراتعصاره این برگ ها شامل عناصر ویژه ای است که خارش، التهاب و درد مرتبط با گزش حشرات و زنبور را کاهش می دهند. در نتیجه درد پوست را تسکین می دهد.

درمان فوری زخم هامواد تشکیل دهنده در گیاه برگی ، خاصیت میکروب کشی و ضد باکتری دارد. در نتیجه وقتی روی زخم ها به طور روزانه زده می گردد این گیاه به کشتن میکروب ها یاری می نماید و ترمیم سریع تر انجام می گردد و سنتز سلول های پوست را تحریک می نماید.

درمان آکنه و روزاسهبیماری التهابی پوست مانند آکنه و روزاسه از کاربرد موضعی این عصاره گیاهی خنک بهره مند می شوند. علاوه بر تسکین التهاب و جلوگیری از عفونت، این گیاه با القای درمان سریع تر و بازسازی سلول های پوست، از زخم شدن پوست جلوگیری می نماید.

یاری به از بین بردن شوره سراین گیاه درمانی موثر برای شوره و پوسته پوسته شدن از زمان های بسیار دور بود خاصیت ضدعفونی نمایندگی و ضد میکروبی این گیاه پوست سر را از عفونت و شوره سر محافظت می نماید.

مناسب برای بچه هاعصاره برگ های بارهنگ را با روغن بادام شیرین و موم مخلوط کنید این ترکیب می تواند به عنوان پادزهر موثر برای پوشک و نیزپشه گزیدگی برای بچه ها مورد استفاده قرار گیرد تکه ای یخ را در برگ قرار دهید و از آن برای ماساژ دادن پوست کودک بهره ببرید این کار تضمین می نماید که پوست عاری از قرمزی و التهاب است بعلاوه انعطاف پذیری و نرمی پوست را افزایش می دهد.2

عفونت های تنفسیبارهنگ به کاهش ترشح مخاط در مجاری هوایی یاری می نماید ، و این باعث می گردد در درمان سرماخوردگی ، آب مروارید ، سینوزیت ، شرایط آلرژیک ریه و برونش مانند تب یونجه و آسم مفید باشد. از آنجا که گیاه دارای خواص ضد عفونی نماینده ای است می توان از آن به عنوان درمانی برای گلودرد ، لوزه و سرفه استفاده کرد.

درمان یبوستخوردن برگ بارهنگ و نوشیدن چای بارهنگ یاری به تسکین یبوست می نماید. گیاه بارهنگ ذخاصیت ملین دارد و برگهای آن نیز حاوی فیبر زیادی هستند .

بذرهای گیاه بارهنگ را می توان خیس کرد تا ملین شبیه به psyllium باشد. از یک یا دو قاشق چایخوری تخم خیس شده در دو فنجان آب جوشانده شده بهره ببرید.

تسکین سرفه و سرماخوردگیگیاه بارهنگ هم خاصیت تحریک نماینده دارد و هم خاصیت ضد تشنجی دارد که باعث می گردد برای درمان سرفه و سرماخوردگی مناسب باشد. این خاصیت های ضد التهابی ، خنک نماینده و تسکین دهنده درد ، باعث می گردد که بارهنگ گزینه مناسبی برای گلودرد باشد. گیاه بارهنگ ترشح مخاط را در بدن به ویژه در سیستم تنفسی کاهش می دهد.

برای درمان سرفه و سرماخوردگی ، اندازه زیادی جوشانده بارهنگ بنوشید. و برای گلو درد با این جوشانده غرغره کنید.

برای هضم غذا مفید استگیاه بارهنگ به علت خاصیت قابض ، به عنوان درمانی برای اسهال ، گاستریت ، کولیت و سایر بیماریهای گوارشی مفید است. از این دارو به عنوان درمانی برای عفونت های معده و روده و بعلاوه عفونت های مجاری ادراری استفاده می گردد و از آنجا که گیاه دارای خاصیت ضد اسپاسم است می توان از آن برای تسکین سوزش و کاهش اسپاسم در رابطه با کولیک در نوزادان و بچه ها خردسال استفاده کرد. دانه ها را می توان به عنوان یک ملین به خوبی استفاده کرد.

بواسیر را رفع کنیدخصوصیات قابض گیاه بارهنگ به کوچک کردن بواسیر یاری می نماید ، در حالی که خاصیت ضد التهابی ، خنک نماینده و ضد درد وتسکین دهندگی باعث تسکین درد می گردد. یک برگ بارهنگ را روی بواسیر خارجی بمالید . شما بعلاوه می توانید روزانه چند فنجان چای بارهنگ بنوشید تا به بواسیر داخلی یاری نموده و به معالجه خارجی آن یاری کند.

برای افراد دارای اضافه وزن و چاق مفید استاین گیاه دارای خواص ادرارآور و سم زدایی است.بارهنگ دارای خاصیت سرکوب نماینده اشتها است که در مهار انواع مسائل گرسنگی تا حد زیادی یاری می نماید. فقط 3 گرم از تخم این گیاه را با 250 میلی لیتر آب نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی مصرف کنید ، حداکثر 3 بار در روز .3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.namnak.com

3.www.seyedattar.com

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1563

به "آشنایی با گیاه بارهنگ و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گیاه بارهنگ و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید