تور قطر ارزان: آشنایی با موارد مصرف قطره چشمی کتوتیفن

به گزارش ارانیوز، قطره چشم کتوتیفن یک آنتی هیستامین است که با مهار کردن ماده ای به نام هیستامین که در واکنش های آلرژیک نقش دارد باعث کاهش علائم ملتحمه می گردد.

تور قطر ارزان: آشنایی با موارد مصرف قطره چشمی کتوتیفن

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

موارد استفاده و عوارض کتوتیفن (قطره چشمی)

کتوتیفن برای جلوگیری و درمان خارش چشم ها ناشی از آلرژی (ورم ملتحمه چشم فصلی یا آلرژیک) استفاده می شود. کتوتیفن یک آنتی هیستامین برای چشم است که با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) علائم آلرژیک را درمان می نماید.

کتوتیفن تثبیت نماینده نوعی گلبول سفید (به نام ماست سل) می باشد که با کاهش آزاد شدن مواد طبیعی که واکنش های آلرژیکی ایجاد مینمایند، از این واکنش ها جلوگیری مینمایند.

نحوه مصرف قطره های چشمی کتوتیفن

اگر از محصول بدون نسخه این دارو استفاده می کنید، قبل از استفاده از آن، تمام دستورالعمل های درج شده در بسته بندی محصول را بخوانید. اگر پزشک شما این دارو را تجویز نموده است، دقیقا طبق تجویز از آن بهره ببرید.

1 قطره را در یک چشم (یا هر دو چشم)، معمولا دو بار در روز (هر 8 تا 12 ساعت) یا طبق دستور راهنمای دارو یا دستور پزشک، بچکانید.

دوز دارو بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان معین میشود.

برای استفاده از قطره های چشم، ابتدا دست ها را بشویید. برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره چکان را دست نزنید و یا اجازه ندهید با چشم یا هر سطح دیگری تماس داشته باشد.

اگر از لنزهای تماسی استفاده میکنید هنگامی که با این دارو تحت درمان قرار گرفتید، با پزشک در میان بگذارید. اگر پزشک بگوید همچنان میتوانید از آنها بهره ببرید، قبل از استفاده از قطره چشم آنها را برداری و حداقل 10 دقیقه بعد از هر دوز، صبر کنید و سپس لنز را در چشم قرار دهید.

از این دارو برای درمان تحریک پذیری ناشی از گذاشتن لنز استفاده نکنید. در خصوص استفاده از لنزهای تماسی که چشم های شما را قرمز یا تحریک مینمایند، با پزشک خود مشورت کنید.

سر خود را به عقب بچرخانید، به سمت بالا نگاه کنید، و پلک پایین را بکشید. قطره چکان را روی چشم خود نگه دارید و یک قطره در پلک پایین بریزید. به پایین نگاه کنید و چشمها را به آرامی به مدت 1 تا 2 دقیقه ببندید.

یک انگشت را در گوشه چشم (نزدیک بینی) قرار دهید و به آرامی فشار دهید. این کار باعث می شود که دارو از چشم خارج نشود. سعی نکنید پلک نزنید و چشم خود را مالش ندهید.

قطره چکان را شستشو ندهید. پس از هر بار استفاده، سر قطره چکان را بگذارید و محکم آن را ببندید.

اگر از نوع دیگری از داروهای چشم استفاده می کنید (قطره یا پماد)، حداقل 5 دقیقه قبل از استفاده از آن صبر کنید. قطره های چشم را قبل از پماد ها بهره ببرید تا قطره چشم به داخل چشم برسد.

اگر پزشک این دارو را تجویز نموده است، به طور مرتب از آن بهره ببرید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به منظور یاری برای یادآوری، هر روز در همان زمان ها از دارو بهره ببرید. استفاده از این دارو را طبق تجویز ادامه دهید تا زمانی که دوره گرده تمام شود یا دیگر در معرض ماده آلرژیک نباشید، حتی زمانی که علائم آلرژی ناپدید شوند و یا بهبود یابید.

اگر شرایط شما همچنان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، یا علائم جدیدی ایجاد شدند یا اگر فکر می کنید دچار مشکل جدی پزشکی شده اید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر خودتان به صورت خوددرمانی از کتوتیفن بدون نسخه استفاده میکنید، در صورت بدتر شدن خارش یا طولانی شدن آن به مدت 72 ساعت، با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است به داروی دیگری احتیاج داشته باشید.

عوارض جانبی
با مصرف این دارو سوزش / خارش / تحریک پذیری چشم، سردرد، آبریزش / گرفتگی بینی، طعم بد در دهان و افزایش حساسیت به نور ممکن است رخ دهند. اگر هر کدام از این موارد ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا پزشک یا داروساز خود را آگاه نمایید.

به خاطر داشته باشید، اگر پزشک این دارو را تجویز نموده است، نفع آن را برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می نمایند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این موارد نادر، اما جدی، به پزشک خود اطلاع دهید: خشکی چشم ها، درد/ قرمزی / تورم چشم، مسائل بینایی.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. اما اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید فورا به پزشک مراجعه نمایید، علائمی از قبیل: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی.

موارد احتیاط
قبل از استفاده از کتوتیفن، اگر به این دارو حساسیت دارید یا اگر آلرژی دیگری دارید با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی (مانند بنزالکونیوم کلرید نگهدارنده در ظرف دارویی) باشد که می توانند واکنش های آلرژیک یا سایر مسائل ایجاد نمایند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود آگاه نمایید، بخصوص سوابق مسائل چشم (به عنوان مثال، آب سیاه).

پس از استفاده از این دارو، بینایی شما ممکن است موقتا تار شود. از رانندگی، استفده از ماشین آلات یا انجام هر فعالیتی که احتیاج به دید واضح دارد تا زمانی که مطمئن شوید که می توانید چنین فعالیت هایی را با خیال راحت انجام دهید، خودداری کنید.

از این دارو در بچه ها زیر 3 سال استفاده نکنید، مگر آنکه پزشک دستور داده باشد.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت احتیاج شدید مصرف شود. در خصوص خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

تعیین نیست که این دارو به شیر مادر منتقل شود یا خیر. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

اگر این دارو برای شما تجویز شده باشد، ممکن است پزشک یا داروساز از هر نوع تداخل احتمالی دارو آگاه باشند و روی آنها نظارت داشته باشند. بدون مشورت با پزشک یا داروساز دوز هیچ دارویی را آغاز یا متوقف نکنید یا آنها را تغییر ندهید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را در خصوص تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه و داروهای گیاهی که ممکن است از آنها بهره ببرید آگاه نمایید.

لیستی از داروهای مصرفی خود تهیه و آن را به پزشک یا داروساز ارائه دهید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز
در صورتی که دوز بالایی مصرف شود با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن 1490 تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس 115 تماس بگیرند.

اگر شخصی بیش از حد از این دارو مصرف کند ممکن است دچار علائم جدی نظیر غش یا مشکل تنفسی شود. این دارو ممکن است در صورت بلعیدن، مضر باشد.

نکته های مهم
کتوتیفن را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

از آلرژن ها (مانند گرده، شوره پوست حیوانات) و عوامل تاثیرگذار دیگر (مثلا محرک ها) دوری کنید. کمپرس سرد و قطره های روان نماینده چشم می توانند تحریک چشم را کاهش دهند.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1543

به "تور قطر ارزان: آشنایی با موارد مصرف قطره چشمی کتوتیفن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور قطر ارزان: آشنایی با موارد مصرف قطره چشمی کتوتیفن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید