آرایه های شهری مشهد را دوست داشتنی تر می نماید

به گزارش ارانیوز، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد گفت: معتقدیم که تا خاتمه دوره برگزاری جشنواره خانه بهار به شعار تبدیل مشهد به پایگاه هنری شهری و شهری پر از آرایه های شهری که می تواند برای مردم دوست داشتنی تر باشد، برسیم.

آرایه های شهری مشهد را دوست داشتنی تر می نماید

صدرا یوسفی در گفت وگو با ارانیوز و با حضور در دفتر این خبرگزاری در خصوص هنرهای شهری در مشهد و جشنواره خانه بهار، اظهار کرد: با روی کار آمدن شورای پنجم که نگاه متفاوتی، چه در بحث تبلیغات انتخاباتی و چه در برنامه هایی که بعداً در شورای اسلامی شهر مشهد ارائه شد مانند برنامه میان مدت شهرداری و...، عمدتاً جهت گیری های فرهنگی معین شد.

وی اضافه نمود: قاعدتاً در تغییرات و دوران گذار، به خصوص تغییرات مدیریتی در این سطح -که نگاه ها از هم متفاوت است و جهت گیری ها نیز فرق می نماید- همواره رکودهایی ایجاد می گردد. البته پس از آن، توقع می ورد که با شتاب بیشتری عمل گردد.

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد اظهار داشت: ما در حوزه هنر و هنرهای شهری و موضوع خانه هنرمندان و اداره امور هنری که ذیل سازمان فرهنگی اجتماعی مشهد نهاده شده است، بر اساس برنامه شهردار -چه در دوره قبل و چه در این دوره- و سیاست های کلی شورای اسلامی شهر، فعالیت هایی مدنظر نهاده شد و یک هدف را برای خود معین کردیم. ما به این جمع بندی رسیدیم که با برگزاری جشنواره استقبال از بهار و در سه سال گذشته، جشنواره ای تحت عنوان خانه بهار یک سابقه و پیشینه ای در مشهد، به عنوان شهری که در این زمنیه پیش رو بوده است، به وجود آوریم.

یوسفی ادامه داد: با آنالیز وضع موجود هدفی برای خود معین کردیم که مشهد به عنوان کانون هنرهای شهری کشور و هنر شناخته گردد. مطالعات پیرامون این موضوع این را می رساند که استفاده از هنر در فضای شهری یک رفتار فعال بین مدیریت شهری و شهروندان است که این رفتار خدمات متقبالی ایجاد می نماید. شهروندی که به گالری، تئاتر، سینما و... می رود و از دیدن آرایه های هنری سطح شهر لذت می برد، به شهروندی با رفتار بهتری برای شهر تبدیل می گردد.

وی عنوان نمود: بر اساس نظریات مختلف این شهروند احساس تعلق بیشتری به شهر پیدا می نماید و این احساس تعلق باعث رفتار بهتر می گردد و این امر مدنظر تمام افرادی که در حزوه شهری فعالیت می نمایند، است؛ به این شکل که وقتی مردم احساس تعلق به شهر داشته باشند، رفتارهای شهروندی شان نیز بهتر می گردد و در رشد و تعالی شهر مشارکت می نمایند.

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد تشریح کرد: در شهرهای در حال توسعه دو نوع رویکرد توسعه وجود دارد؛ یکی توسعه ای که شهر به مثابه کالای مبادله ای در نظر گرفته می گردد و همه چیز بر اساس معیار ارزش اضافه نموده تجاری مدنظر است. اما در کنار این مسئله شهر می تواند شکلی هنری نیز داشته باشد، به این معنی که می تواند به مثابه یک اثر هنری دیده گردد، چرا که اثر هنری واجد شرایط مالی نیز هست؛ از طرف دیگر پیغام های شهری به وسیله هنر بسیار بهتر به مردم می رسد و بهترین رسانه برای رساندن آنچه که برای شهر مورد احتیاج است در حوزه هنر وجود دارد. به همین دلیل این موارد الویت و هدف ما در این زمینه است.

وی افزود: برای نیل به این مقصود برنامه های متفاوتی داریم، از جمله کلان پروژه جشنواره هنرهای شهری مشهد تحت عنوان خانه بهار که با استفاده از تجربه 12 ساله گذشته و البته برطرف ایراداتی که بر آن حاکم بود، به سمت تخصصی شدن موضوع هنر در سطح شهر سوق پیدا کرد. طرح های نوروزی یکی از بخش های این جشنواره است که با ارائه در شهر داشته های هنری شهر را افزایش می دهد.

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد توضیح داد: در کنار این فعالیت نیز رویدادهای مهمی در دو سال اخیر رخ داده است، مانند برگزاری نخستین سمپوزیوم مجسمه سازی و رویدادهای مختلفی که با استفاده از ظرفیت نخبگان و اساتید هنر در موضوع هنر انجام شد. هم چنین ما کوشش کردیم جریان هنری در سطح شهر کمترین آسیب را داشته باشد و امیدواریم که با ادامه حمایت مدیریت شهری کارها با شتاب ادامه پیدا کند.

یوسفی ادامه داد: در زمینه نام جشنواره فقط ما تغییر ایجاد نکردیم، بلکه این تغییر در دوره های گذشته نیز رخ داده است و به علت اقبالی که مردم به نورورز دارند، هر دوره ای مدیریت شهری دوست دارد که با برند خود و با یک عنوان جدید این رویداد را رقم بزند و شاید می خواهد بگوید که این چیزی متفاوت از گذشته است که تصمیم گیری برای این داستان جوانب مختلفی دارد و امیدواریم که عنوان خانه بهار ماندگار گردد.

وی اظهار داشت: یک تغییر رویکرد تخصصی و علمی در دوره اخیر رخ داده است. کلام من نقد بر فعالیت های دوره های قبلی نیست و هر دوره بر اساس آنچه که مدنظر داشتند و آنچه که فکر می کردند مورد احتیاج شهر است، برنامه ریزی هایی انجام داده اند و البته هر دوره از لحاظ نگاه و دیدگاه با دوره قبل خود متفاوت است و دیدی که در دوره قبل وجود داشته در حال حاضر وجود ندارد، اما جشنواره در دوره آقای مظفری شکوفایی بیشتری داشته است که این قطعاً به برنامه ای که مدنظر متولیان آن دوره بوده، مربوط است و برنامه، برنامه ای بوده که قصد داشته فضای شهر را از فضایی خشک و خاکستری به یک فضای رنگی تغییر دهد.

دبیر جشنواره خانه بهار گفت: در دوره ای 900 المان در نوروز در سطح شهر نصب شد که واقعاً فضای شهری را تغییر داد و این کار باعث شد مردم احساس متفاوتی نسبت به شهر پیدا نمایند که بسیار مورد احتیاج آن دوره بود که این فعالیت بازخوردی کشوری نیز داشته است و همه در خصوص مشهد و فعالیت های هنری آن صحبت می کردند، اما امروز ما به دنبال این نیستیم که 900 المان در شهر نصب گردد. هدف ما این است آثاری که در سطح شهر انجام می گردد واجد ارزش های هنری ویژه مشهد باشند، چرا که نمی خواهیم به گذشته بازگردیم بلکه می خواهیم رو به جلو حرکت کنیم تا آثار هم از دید مردم و هم از دید متخصصین که نگاه تخصصی هنری دارند، ارزش داشته باشد.

وی اضافه نمود: با اینکه ما کارهای بسیاری در زمینه هنرهای موقت در شهر انجام دادیم، اما مشهد از نظر آرایه های هنری ثابت و دائم بسیار فقیر است؛ حتی زمانی که ابوالحسن صدیق مجسمه فردوسی رادر آرامگاه فردوسی و مجسمه نادر را در آرامگاه نادر نصب کرد ما یادمان های دائمی در تراز ملی و بین المللی در مشهد نداشتیم. به همین خاطر ما کوشش داریم آرایه هایی در سطح شهر با داشتن ویژگی های هنری و ارزشمند برای شهر به یادگار بماند.

مدیرعامل خانه هنرمندان مشهد ادامه داد: برگزاری سمپوزیوم سردیس مفاخر تراز نگاه مخاطب به سردیس را در شهر تغییر داد و امروز خود ما نسبت به کارهایی که 6 ماه پیش انجام می دادیم، نقد داریم و معتقدیم که باید در فضایی بهتر عمل کنیم، چرا که در این سمپوزیوم استادان شاخص، سردیس چهره های شاخص را ساختند که این امر باعث رشد تراز هنری در مشهد می گردد.

یوسفی توضیح داد: در خانه بهار تعداد آثار نسبت به سال قبل حدود دوبرابر شده اما با همین ویژگی ها باید از ظرفیت ها استفاده کنیم و آرایه هایی که به سطح شهر می آیند، باید آرایه های ارزشمندی باشند تا ماندگار شده و باعث رشد ذائقه مخاطب شوند. ذائقه مخاطب زمانی که اثری خوب ببیند رشد پیدا می نماید و البته این فعالیت ها هم چنین باعث ارتباط بین المللی می گردد.

وی در خصوص بخش جدید جشنواره خانه بهار اظهار داشت: با توجه به مجموعه ای از فعالیت هایی که در حوزه هنر شهری مدنظر بوده است تا امروز ارتباط سیستمی با حوزه دانشگاهی نداشته ایم، البته این موضوع را پیگری کردیم و تفاهم نامه همکاری بین شهرداری مشهد و دانشگاه هنر منعقد و بخش دانشگاهی برای اولین بار وارد جشنواره شد. در راستای این تفاهم نامه ارتباطی با تمام شبکه های دانشگاه هنر برقرار کردیم و به نظر ما آنچه خونی تازه در رگ های این فرایند جاری می نماید، پرداختن به حوزه فضای دانشگاهی است که امیدواریم سال جاری نتایج اولیه ای نیز داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 361

به "آرایه های شهری مشهد را دوست داشتنی تر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرایه های شهری مشهد را دوست داشتنی تر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید