آدم ها 3 جور می سوزند

به گزارش ارانیوز، سوختگی درجه اول، ساده ترین نوع سوختگی است که تنها لایه خارجی پوست را شامل می شود. پوست معمولا قرمز می شود و ممکن است متورم و دردناک شود. لایه خارجی پوست به طور کامل نسوخته است. به طور کلی این نوع سوختگی در منزل قابل درمان است، مگر در مواردی که سوختگی بخش وسیعی از بدن را فرا گرفته باشد.

آدم ها 3 جور می سوزند

آدم ها 3 جور می سوزند

آشنایی با درجات سه گانه سوختگی و راه های برخورد با آن

سرما بارزترین ویژگی زمستان است و طبیعتا گرم کردن محیط کار و زندگی، یکی از اولین نیازهای فصل. این نیاز در اغلب موارد از طریق بخاری ها و چراغ هایی تامین می شود که امکان بروز سوختگی را افزایش می دهند. اما اگر احیانا به چنین مسئله ای برخورد کردیم، باید چه کار کنیم؟

سوختگی ها علل مختلفی دارند؛ از جمله آتش گرفتگی، سوختن با بخار، برق، مواد شیمیایی و مایعات یا اشیای داغ یا... سوختگی ممکن است آسیبی جزیی بر جای گذارد که به تنهایی هم قادر به درمان آن باشید یا به فوریت های مرگباری منجر شود که نیازمند درمان سفت و سخت است. افتراق یک سوختگی جزیی از سوختگی جدی مستلزم مشخص درجه آسیب بافتی است. سوختگی ها را به سه دسته تقسیم بندی می کنند.

سوختگی درجه اول

سوختگی درجه اول، ساده ترین نوع سوختگی است که تنها لایه خارجی پوست را شامل می شود. پوست معمولا قرمز می شود و ممکن است متورم و دردناک شود. لایه خارجی پوست به طور کامل نسوخته است. به طور کلی این نوع سوختگی در منزل قابل درمان است، مگر در مواردی که سوختگی بخش وسیعی از بدن را فرا گرفته باشد.

سوختگی درجه دوم

هنگامی که لایه خارجی پوست کاملا سوخته و لایه دوم (هیپودرم یا زیرجلد) هم درگیر شده به این نوع آسیب ها سوختگی درجه دوم اطلاق می شود. تاول هایی پدیدار شده و پوست کاملا سرخ و لکه لکه (خال دار یا لک و پیس) می شود. درد و ورم شدید از علایم و نشانه های متعاقب آن هستند. اگر این نوع سوختگی، قطری کمتر از 5 تا 8 سانتی متر داشته باشد، امکان مداوای آن در منزل وجود دارد اما اگر بخش وسیع تری را درگیر کرده یا سوختگی روی دست، پا، صورت، کشاله ران یا یک مفصل بزرگ باشد از اورژانس تقاضای کمک کنید.

سوختگی درجه سوم

سوختگی های درجه سوم، خطرناک ترین و جدی ترین نوع سوختگی هستند. در این نوع سوختگی همه لایه های پوست و گاهی بافت های عمقی تر آسیب می بینند. در سوختگی های درجه سوم معمولا ناحیه ای از پوست کاملا سیاه و مثل زغال شده است. بیمار ممکن است درد شدید در صورت، آسیب قابل ملاحظه عصب، درد ناچیز یا اصلا دردی نداشته باشد. این نوع سوختگی نیاز به مراقبت های اورژانسی دارد.

سوختگی ناشی از آتش

سوختگی های ناشی از تماس با آتش، به طور مثال، مواردی که در اطراف آتش اردوگاه یا هنگام بازی بچه ها با کبریت رخ می دهند، باید بر اساس درجه و وسعت سوختگی تحت درمان قرار گیرند. سوختگی درجه اول در بخش کوچکی از بدن مثل انگشت را می توان مانند یک سوختگی جزیی درمان کرد اما سوختگی هایی که وسیع بوده یا به بافت های عمقی توسعه پیدا کرده اند ممکن است نیازمند مراجعه به اورژانس باشد.

اصول درمان در سوختگی های جزیی

برای درمان سوختگی های جزیی کافی است محل سوختگی را به مدت 15 دقیقه زیر شیر آب سرد بگیرید تا خنک شود.

اگر امکان چنین کاری وجود ندارد ناحیه سوخته را زیر آب سرد فرو ببرید یا روی آن کمپرس سرد بگذارید. یخ را مستقیما روی سوختگی قرار ندهید زیرا این کار می تواند به سرمازدگی و آسیب بیشتر بافت منجر شود.

وقتی محل سوختگی خنک شد، کمی لوسیون یا کرم مرطوب کننده روی آن بمالید تا سوزش آن را برطرف ساخته و از خشکی پوست جلوگیری کند.

از مالیدن خمیر دندان و سیب زمینی روی سوختگی اجتناب کنید. محل سوختگی را با یک گاز استریل بپوشانید و خیلی شل، باندپیچی کنید تا فشاری بر زخم وارد نشود. پانسمان، هوا را از زخم دور نگه می دارد و درد را هم کاهش می دهد.

گاهی تاول هایی پر از مایع برای محافظت بافت در برابر عفونت تشکیل می شوند. تاول ها را سوراخ نکنید اما اگر خودبه خود پاره شدند، محل تاول را با آب و کمی صابون بشویید و سپس روی آن پماد آنتی بیوتیک گذاشته و باندپیچی کنید. پوست مرده اطراف تاول های پاره شده را می توان گرفت.

برای تسکین درد و التهاب می توان از استامینوفن یا بروفن استفاده کرد.

اصول درمان در سوختگی های شدید

در سوختگی های شدید باید بلافاصله از اورژانس تقاضای کمک کنید و تا رسیدن اورژانس به کارهای زیر مشغول شوید.

خاطر جمع شوید که علت سوختگی برطرف شده. لباس های سوخته چسبیده به پوست را برندارید، فقط اطمینان حاصل کنید فرد آسیب دیده در تماس با مواد سوزاننده نباشد.

مطمئن شوید فرد آسیب دیده، نفس می کشد. اگر نفس نمی کشد تنفس دهان به دهان را آغاز کنید. اگر گمان می کنید راه هوایی فرد مسدود شده ابتدا تلاش خود را به باز کردن آن معطوف سازید.

اگر به نظر می رسد فرد در شرایط شوک واقع شده است به درمان شوک اقدام کنید.

ناحیه سوخته را با گاز استریل خشک یا پارچه تمیز بپوشانید. از پتو یا حوله استفاده نکنید. علت آن، تمایل این مواد به چسبیدن به سطح سوختگی است. به ناحیه سوختگی پماد بمالید و سعی نکنید تاول ها را سوراخ کنید.

سوختگی های شیمیایی

مواد شیمیایی ممکن است به شیوه های گوناگونی مانند تحریک، آسیب دیدگی و یا جذب شدن از طریق پوست موجب ایجاد ضایعات وسیعی در بدن شوند که گاه می تواند مهلک باشد. علایم آسیب های حاصل از مواد شیمیایی، مشابه موارد حرارتی است زیرا مواد شیمیایی قوی دارای خاصیت سوزانندگی و خورندگی بالایی هستند که البته این مواد در مراکز صنعتی یافت می شوند اما آنچه در منازل باعث ایجاد سوختگی شیمیایی می شود، مواد به کار رفته در مواد شستشوی ظروف، اجاق گاز پاک کن ها و رنگ پاک کن ها و... است. سوختگی های شیمیایی همواره خطرناک اند و ممکن است به درمان مصدوم به طور اورژانس در بیمارستان نیاز باشد. در صورت امکان نام ماده شیمیایی و فرمول شیمیایی ترکیبات به کار رفته در آن را بررسی و یادداشت کنید. به حفظ سلامت خودتان توجه کافی داشته باشید و به این نکته دقت کنید که برخی از مواد شیمیایی بخارهای سمی از خود متصاعد می کنند.

اصول درمان در سوختگی های شیمیایی

ابتدا باید از خطرناک نبودن صحنه سانحه مطمئن شوید. تهویه کافی در فضای اطراف ایجاد و در صورت امکان محفظه حاوی مواد شیمیایی را مسدودکرده یا درپوش آن را بگذارید. در صورت لزوم، مصدوم را از صحنه خارج کنید.

مواد شیمیایی خشک و جامد را با برس و یا قلم مو از سطح آسیب دیده پاک و جدا کنید. سپس محل سوختگی را حداقل به مدت 20 دقیقه با آب فراوان شستشو دهید تا ماده شیمیایی پاک و بی اثر شده و جلوی پیشرفت سوختگی گرفته شود.

زمانی که محل آسیب دیدگی را در معرض جریان آب قرار دادید، به آرامی هرگونه لباسی را که دچار آلودگی شده است، از تن مصدوم بیرون آورید.

مصدوم را به بیمارستان رسانده و به دقت مجرای تنفسی او را تحت نظارت داشته باشید.

هرگونه جزییاتی را که در رابطه با نوع مواد شیمیایی از آن مطلع شده و ثبت کرده اید، به پرسنل درمانی ارایه دهید.

مروز خاطره ای تلخ

14 آذر 85 خبری تکان دهنده منتشر شد: در یکی از مدارس روستای درودزن استان فارس، چراغ علاء الدین در کلاس درس می افتد و کلاس آتش می گیرد. در این کلاس 6 دختر و 2 پسر دانش آموز گرفتار حریق می شوند. این دانش آموزان که تنها 8 سال داشتند گرفتار آتش شده و درنهایت با سوختگی بسیار شدید روانه بیمارستان می شوند و... این خبر چنان تأسف بار بود که وزارت بهداشت ناچار شد شرایط درمانی این افراد را پیگیری کند اما پس از فروکش کردن التهاب خبر، این دانش آموزان مصدوم و معصوم گویا به فراموشی سپرده شدند. این خاطره تلخ می تواند برای همه والدین و آموزگاران یادآور این نکته باشد که سوختگی همواره در کمین ما و فرزندان ماست و باید همواره با رعایت نکات ایمنی، احتمال وقوع و عوارض آن را به حداقل برسانیم.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1505

به "آدم ها 3 جور می سوزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدم ها 3 جور می سوزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید