7 تصویر خیره کننده و عجیب از خورشید گرفتگی که احتمالا ندیده اید!

به گزارش ارانیوز، هومر در ادیسه می نویسد: خورشید در بهشت نابود شده است و غباری شیطانی دنیا را فرا گرفته است. هومر در این گزاره به یک خورشید گرفتگی بزرگ اشاره می نماید که در 16 آوریل 1178 قبل از میلاد رخ داد. خورشید گرفتگی تأثیر قابل توجهی در زندگی بشر داشته و به طور سنتی در جوامع باستانی آن را نشانه ای از عذاب قریب الوقوع می دانستند.

7 تصویر خیره کننده و عجیب از خورشید گرفتگی که احتمالا ندیده اید!

به گزارش فرادید، برای مثال چینی های باستان فکر می کردند خورشید گرفتگی به این معنی است که اژد ها سعی می نماید خورشید را بخورد. اینکا ها نظریه مشابهی داشتند مبنی بر اینکه موجودی در کوشش است ستاره ما را نابود کند.

امروزه، کارشناسان و اخترشناسان شیفته خورشید گرفتگی هستند چرا که برای جمع آوری اطلاعات در خصوص خورشید و در رابطه با زمین فرصت خوبی را برای آن ها فراهم می نماید، همانطور که در عکس های بی نظیر و شگفت انگیزی که منتشر می نمایند این اطلاعات و اکتشافات دیده می گردد.

باتوجه به رویداد های نجومی که هرساله اتفاق می افتد و سال 2023 هم از این قاعده مستثنی نیست، در این گزارش 8 عکس زیبای منتشر شده از خورشید گرفتگی در سراسر دنیا را جمع آوری نموده ایم که در ادامه می توانید ببینید:

خورشید گرفتگی کامل در استرالیا

در یک تعریف دقیق، خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می افتد که ماه بین خورشید و زمین قرار می گیرد و بخشی یا تمام نور خورشید را مسدود می نماید. (ماه گرفتگی زمانی اتفاق می افتد که زمین بین ماه و خورشید قرا می گیرد) خورشید گرفتگی می تواند کامل، جزئی یا حلقوی باشد و فقط برای مدت کوتاهی در قسمت های خاصی از زمین قابل مشاهده است. کسوف کامل، که هر یا دو سال یک بار اتفاق می افتد، زمانی رخ می دهد که ماه به طور کامل جلوی خورشید را می گیرد.

در این تصویر کسوف کاملی را می بینید که در 3 دسامبر 2002 در استرالیا رخ داده است، اولین خورشید گرفتگی برای این کشور در سال 1976 به وقع پیوست. به گفته ناسا، مردم استرالیا نادرترین نمایش آسمانی را به مدت 32 ثانیه دیدن کردند. ماه، کامل خورشید را پوشانده و حلقه ای از نور را ایجاد می نماید. این تصویر ترکیبی از عکس خورشید گرفتگی (که تاج هاله مانند را نشان می دهد) با داده های گرفته شده به وسیله تلسکوپ تصویربرداری فرابنفش SOHO است.

خورشید گرفتگی جزئی در ایتالیا

این تصویر، نمایی از خورشید گرفتگی جزئی است که در 4 ژانویه 2011 در ایتالیا رخ داد. به نظر می رسد که این عکس در شب گرفته شده است، اما باید توجه داشته باشیم که خورشید گرفتگی تنها در روز می تواند رخ دهد. خورشید گرفتگی جزئی زمانی اتفاق می افتد که ماه قسمتی از خورشید را مسدود می نماید. در مجموع، سال 2011 سالی برای خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی بود. Space.com می نویسد: 2011 ترکیبی نادر از چهار خورشید گرفتگی جزئی و دو ماه گرفتگی کامل است. این خورشید گرفتگی خاص در خاورمیانه، شمال آفریقا و بسیاری از منطقه ها اروپا قابل مشاهده بود.

خورشید گرفتگی حلقوی در اندونزی

هنگامی که خورشید گرفتگی آسمان های قرمز خونی و خورشید های هلالی شکل را به وجود می آورد جای تعجب نیست که مردم باستان آن ها را نشانه ای از عذاب قریب الوقوع می دانستند. در اینجا نمایی از یک خورشید گرفتگی حلقوی را می بینید که در جاکارتا، اندونزی، در 26 ژانویه 2009 به وقع پیوست. خورشید گرفتگی حلقوی زمانی اتفاق می افتد که ماه در دورترین نقطه در مدار خود از زمین قرار گرفته است. در 15 ژانویه 2010، طولانی ترین ماه گرفتگی حلقوی از سال 1992 در مرکز آفریقا، اقیانوس هند و شرق آسیا قابل مشاهده بود. به مدت 11 دقیقه و هشت ثانیه که انتظار می رود این رکورد تا 23 دسامبر 3043 حفظ گردد.

خورشید گرفتگی کامل به وسیله SOHO

این تصویر کسوفی را نشان می دهد که از فضا و زمین در 29 مارس 2006 دیده می گردد. یک خورشید گرفتگی فرصت خوبی برای مطالعه تاج یا جو بیرونی خورشید است. ناسا نقطه برتر رصدخانه هلیوسفر خورشیدی مبتنی بر فضا (SOHO) را با تصویری از تاج که به وسیله اکسپدیشن اکلیپس کالج ویلیامز در جزیره کاستلوریزو، یونان ثبت شده است، ترکیب نموده است. تنها زمان خورشید گرفتگی است که مردم روی زمین می توانند تاج خورشید را ببینند که در این تصویر به وسیله SOHO برجسته شده است. این شبکه یعنی SOHO در سال 1995 به عنوان بخشی از یک همکاری بین المللی برای مطالعه خورشید راه اندازی شد.

خورشید گرفتگی کامل از فضا

این عکس نمایی دیگر از خورشید گرفتگی 29 مارس 2006 است. ناسا این تصویر را اینگونه توصیف می نماید: سایه ماه از ایستگاه فضایی بین المللی، در 230 مایلی بالای سیاره، در حین یک خورشید گرفتگی کامل در حدود ساعت 4:50 صبح چهارشنبه 29 مارس، بر روی زمین می افتد. دریای مدیترانه را می توان بیرون از سایه دید. این تصویر به وسیله خدمه اکسپدیشن 12 از جمله فرمانده بیل مک آرتور و مهندس پرواز والری توکارف گرفته شده است. از زمین، این خورشید گرفتگی در امتداد یک بخش باریک در شرق برزیل از آفریقا تا جنوب غربی آسیا قابل مشاهده بود.

خورشید گرفتگی یا حلقه الماس؟

ناسا این تصویر را کسوف حلقه الماس نامید - لحظه کلیدی که ماه تقریباً به طور کامل به وسیله خورشید پوشانده شده است. دیدنی خورشید گرفتگی از زمین می تواند خطرناک باشد. ناسا می گوید تابش اشعه خورشیدی که به زمین می رسد از تابش فرابنفش (UV) در طول موج های بیشتر از 290 نانومتر تا امواج رادیویی در محدوده متر را شامل می گردد. بافت های چشم انسان بخش قابل توجهی از این تابش را به شبکیه حساس به نور در پشت چشم منتقل می نمایند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض این اشعه می تواند منجر به سوختگی شبکیه گردد.

در طی یک ماه گرفتگی جزئی یا حلقوی، یا حتی زمانی که 99 درصد خورشید پوشیده شده است، هنوز اشعه کافی وارد چشم می گردد که آسیب قابل توجهی را به چشم می رساند. در زمان کسوف، خورشید را فقط باید به وسیله فیلتر های مخصوص رصد کرد.

خورشید گرفتگی جزئی در هند

در این تصویر یک خورشید گرفتگی جزئی در جیپور، هند، در 19 مارس 2007 را می بینید. این اولین خورشید گرفتگی در سال 2007 بود و در شرق آسیا و بخش هایی از شمال آلاسکا قابل مشاهده بود.

اکنون می دانیم که با وجود اینکه خورشید 400 برابر بزرگتر از ماه است، به نظر می رسد مقدار این دو جسم از زمین یکسان به نظر برسد. در نتیجه، آن ها می توانند جلوی راه یکدیگر قرار بگیرند و هریک دیگری را مسدود کند. اما حتی با رسیدن به این درک و دانش، اینکه چرا برای مردم، چه در گذشته و چه در حال حاضر، این رویداد های نجومی تا این حد مجذوب کننده و خیره نماینده است، سؤالی است که به نظر می رسد پاسخی ندارد جز اینکه انسان شیفته زیبایی و کشف این زیبایی است به خصوص اینکه در فضا باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1913

به "7 تصویر خیره کننده و عجیب از خورشید گرفتگی که احتمالا ندیده اید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 تصویر خیره کننده و عجیب از خورشید گرفتگی که احتمالا ندیده اید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید