بازسازی کلوسئوم، بزرگترین تماشاخانه امپراطوری روم

به گزارش ارانیوز، عظیمترین تماشاخانه امپراطوری روم یا همان کولوسئوم یکی از برترین جاذبه های گردشگری دنیا در ایتالیا و عظیم ترین تماشاخانه در رم است. این بنا دارای معماری، مهندسی و همچنین گذشته بسیار شگفت انگیزی است که اکنون آن را به نمادی برای کشور ایتالیا و رم مبدل نموده است. تماشاخانه کولوسئوم شاهد اعدام ها و نبردهای خونین گلادیاتورها با یکدیگر و یا با حیوانات وحشی بوده است تا باعث سرگرمی تماشاچی ها، امپراطور و اشرفایان باشد. اخیرا طی اخبار واصله گویا قرار است کف این مجموعه عظیم و تاریخی را بازسازی نمایند! با ما در ادامه این مطلب با موضوع بازسازی کف عظیمترین تماشاخانه امپراتوری رم همراه باشید تا این موضوع را آنالیز کنیم.

بازسازی کلوسئوم، بزرگترین تماشاخانه امپراطوری روم

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

برای رزرو آنلاین ارزان ترین بلیط هواپیما داخلی و خارجی روی تصویر زیر کلیک کنید:

کولوسئوم، بزرگترین تماشاخانه امپراطوری روم

آمفی تئاتر کولوسئوم (به ایتالیایی: کلوسئو Colosseo) توسط امپراتور وسپاسین، بنیانگذار سلسله فلاویان، به عنوان هدیه این خاندان به شهروندان رم ساخته شد. این بنا در زمان ساخت آمفی تئاتر فلاویان نام داشت.

ساخت کولوسئوم، بزرگترین آمفی تئاتر دنیای باستان، در سال 70 میلادی شروع و 10 سال بعد به صورت رسمی توسط امپراتور تیتوس افتتاح شد. امروزه کلوسئوم در کنار رومان فروم، فواره تروی، کلیسای سن پیتر، میدان سن پیتر، میدان ناوونا، میدان کاپیتولین، میدان ونیز، قلعه سنت آنجلو، طاق نصرت کنستانتین، پله های اسپانیایی و معبد پانتئون، جزو مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر رم به شمار می آید.

بازسازی کولوسئوم

این آمفی تئاتر بارها بر اثر آتش و زلزله تخریب شده است و تا انتها قرن پنجم به طور مداوم ترمیم شد؛ اما برای مدت کوتاهی در سال 523 پس از بسته شدن تعمیر نشد. در سال 526 بربرین توتیلا (barbarian Totila) و ارتش وی به منظور دست یابی به مقادیر با ارزشی از برنز، بخش هایی از این مکان را تخریب کردند. پس از آن رومی ها از سنگ های این مکان برای ساخت خانه هایشان استفاده نمودند. اما اخیرا خبر رسیده است که قسمتی از کولوسئوم باستانی رُم که زمانی محل نبرد گلادیاتورها بوده است به یاری فناوری پیشرفته بازسازی خواهد شد. در اخبار اخیرا منتشر شده، وزارت فرهنگ ایتالیا گفت میخواهد میدان نبرد بنای تاریخی کولوسئوم را با یاری فناوری پیشرفته به شکوه پیشین بازگرداند.

بر اساس پروژه بازسازی این بنا، یک شرکت معماری مسوولیت ساخت طبقه جدیدی به عنوان میدان مبارزه را برعهده خواهد داشت. انتظار می رود این پروژه تا دو سال دیگر به انتها برسد. تماشاخانه کولوسئوم که در سال 80 میلادی ساخته شده است زمانی میدان نبرد چوبی داشت که کف آن با شن پوشانده شده بود. در زیر این بخش چوبی اتاقک هایی قرار گرفته است که گلادیاتورها و حیوانات پیش از ورود به میدان در آن جا منتظر می ماندند. در حوالی 1800 میلادی، باستان شناسانی که کاوش در بخش زیرین این بنا را شروع نموده بودند این میدان نبرد چوبی را برداشتند. درحال حاضر با توجه به نبودن این طبقه چوبی، بازدیدنمایندگان می توانند از بخش های بالایی این بنا که زمانی جایگاه تماشاگران بوده اند نمایی از بخش زیرین این تماشاخانه را مشاهده نمایند.

اما میدان نبرد جدید کولوسئوم که با یاری فناوری پیشرفته ساخته خواهد شد این قابلیت را خواهد داشت که به سرعت بخش زیرین بنا را بپوشاند یا امکان تابش نور و تهویه هوا را برای اتاقک های زیرین فراهم کند؛ چرا که این طبقه جدید از چندین قطعه متصل به یکدیگر ساخته خواهد شد که قابلیت حرکت کردن را خواهند داشت. کولوسئوم پس از ماه ها تعطیلی، از چند هفته گذشته با کاهش محدودیت های ناشی از شیوع کرونا در ایتالیا مجددا بازگشایی شد.

معماری این تماشاخانه

فونداسیون از ستون هایی از جنس سنگ تراورتن ساخته شده بود که در حلقه های بتونی متوالی قرار می گرفتند. کانال هایی، فونداسیون را به منظور جریان یافتن آب زیرزمینی قطع می کردند زیرا در غیر این صورت، سیل این ناحیه را فرا می گرفت.

بعد از کشته شدن نرون، مجسمه کلسئوس نرویوس با افزودن تاجی از خورشید، به خدای خورشید تغییر ماهیت داد. بعدها این مجسمه از مکان اولیه خود برداشته شد تا برای معبد ونوس و روم در دوره هادریان فضای بیشتری ایجاد کند. در حال حاضر، محل قرارگیری پایه این مجسمه غول پیکر با پایه جدیدی از سنگ توفا معین شده است. قطر بزرگ ساختمان بزرگ بیضی شکل کولوسئوم 188 متر و قطر کوچک آن 156 متر است، همچنین ارتفاع آن به 48 متر می رسد. نمای این بنای باشکوه از سنگ مرمر پوشیده شده بود و 160 مجسمه حیرت انگیز، طاق های طبقات فوقانی آن را زینت می بخشیدند.

کولوسئوم از چهار طبقه تشکیل شده بود که طبقه بالایی آن شامل جایگاه هایی برای زنان و طبقات فرودست جامعه می شد. پایین ترین طبقه به شهروندان برجسته روم تعلق داشت. در زیرزمین آن، اتاق هایی با دستگاه های مکانیکی و قفس هایی برای نگهداری حیوانات وحشی وجود داشت. قفس ها می توانستند (به وسیله دستگاه مکانیکی) به بالا حرکت نمایند که باعث می شد حیوانات در میانه میدان نبرد ظاهر شوند.

فلسفه ساخت کولوسئوم

امپراطور از کولوسئوم استفاده می کرد تا مردم را با برگزاری رقابت های رایگان سرگرم کند. این رقابت ها نماد قدرت و اعتبار به شمار می رفت و راهی برای افزایش محبوبیت او در نزد مردم بود.

رقابت ها برای یک روز کامل یا حتی چندین روز متوالی ادامه می یافت. رومی های باستان معمولاً رقابت ها را با نمایش های طنز و نشان دادن حیوانات عجیب شروع می کردند و درنهایت، با برگزاری مبارزاتی مرگ آور بین گلادیاتورها یا گلادیاتورها با حیوانات وحشی پایان می دادند. این مبارزان معمولاً بردگان، اسرای جنگی یا جنایت کاران محکوم بودند، البته گاهی رومی های آزاد و حتی امپراطورها هم در این رقابت ها شرکت می کردند.

در جشنواره گشایش این آمفی تئاتر بزرگ که 100 روز به طول انجامید، بیش از 5000 حیوان وحشی کشته شدند. یکی از آمار های کشته شدگان کلوسئوم مربوط به فستیوالی است که در سال 240 بعد از میلاد برگزار گردید. برای این جشن تعداد کشته شدگان به این توضیح آمده است: 2000 گلادیاتور، 70 قلاده شیر، 40 اسب وحشی، 30 فیل، 30 قلاده یوزپلنگ، 20 الاغ وحشی، 19 زرافه، 10 گوزن شمالی، 10 کفتار، 10 ببر، 1 اسب آبی و 1 کرگدن!

وجه تسمیه این تماشاخانه

احتمالاً نام کولسئوم از مجسمه بزرگ و باشکوه کلسئوس نرویوس (Colossus Neronis) که در نزدیکی ورزشگاه قرار داشته نشأت گرفته اما غیر از آن با نام آمفی تئاتر فلاوین (Flavian) یا فلاویوس نیز مشهور بوده است. در آن موقع کلوسئوم در مهم ترین بخش از جهت مسافران در مابین سنت پیترز (St. Peters) تا لاتران (Lateran) قرار گرفته و یک منطقه حومه شهری در این بخش ایجاد نموده بود.

کولوسئوم برای جنگ های گلادیاتور ها، شکار حیوانات، بازآفرینی جنگ های معروف و درام هایی بر پایه اسطوره های قدیمی استفاده می شده و مایه نشاط تماشاچی ها، امپراطور و اشرفیان را فراهم می نموده است. از نکات قابل توجه این آمفی تئاتر باستانی این است که تمام افراد رومی می توانستند به صورت رایگان برای تماشای برنامه ها به اینجا بیایند، همچنین در زمان برنامه به تماشاچی ها غذا و خوراکی هم داده می شد.

انتها جنگ های خوفناک

جنگ های گلادیاتوری در سال 407 توسط امپراطوری مسیحی هونوریوس (Honorius) غیر قانونی و جنگ با حیوانات وحشی نیز در سال 523 غدغن اعلام شد و این پهنه دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. بر اساس نوشته های یک اسقف و تاریخ نگار کلیسا به نام تئودورت (Theodoret)، هونوریوس جنگ های خونین گلادیاتورها را به خاطر یک راهب به نام تلماخوس (Telmachus) غدغن کرد. تلماخوس تنها شهید کولوسئوم است که شواهدی در خصوص کشته شدن آن وجود دارد.

از دیگر اعدام های مسیحیان اولیه در قرن های اول تا سوم در این مکان هیچ شاهدی باقی نمانده و حکم یک افسانه را دارد. هرچند ممکن است که شهادت هایی در کولوسئوم اتفاق افتاده باشد اما معمولاً اعدام مسیحیان (به محض شناسایی) در آمفی تئاترهای دیگری مثل آمفی تئاتر شهر لیون یا سیرک نرو در واتیکان صورت می گرفته است. این اعتقاد که مسیحیان در اینجا به شهادت می رسیدند در انعکاس پاسخ پاپ گریگور بزرگ (Gregory the Great) در مقابل درخواست امپراطوری بایزانتین (Byzantine) برای برخی از عتیقه جات رومی ایجاد شده که در بین همه آن اشیاء قیمتی یک کیسه از خاک کولوسئوم را برای او فرستاد.

افسانه های معروف راجب این تماشاخانه

بنا بر برخی افسانه های قرون وسطایی، کولوسئوم دروازه ورود به عالم مردگان است، جایی که ارواح مرده در جستجوی صلح ابدی (که احتمالاً هرگز هم نخواهند یافت) سرگردان هستند، زیرا به شکلی خشونت بار و نابهنگام جان خود را از دست داده اند. افسانه ای دیگر می گوید که گیاهان زیادی از سرزمین های دوردست در محیط کولوسئوم پیوند زده شده اند. این گیاهان به همراه کفش های رهگذران یا پنجه حیواناتی که به دست امپراطورهای شیطان صف ازمیان رفته بودند، آورده شده اند.

بازدید از کولوسئوم

کولوسئوم تقریباً هرروزه به استثنای 25 دسامبر و اول ژانویه، به روی عموم باز است. برای بازید می توانید از 8:30 صبح تا 5 بعدازظهر در زمستان و 7:30 در تابستان مراجعه کنید. در برخی مواقع، می توان از رینگ سوم و محوطه زیرزمین آن هم بازدید کرد. همچنین در برخی روزهای هفته در فصل تابستان، امکان دیدن آمفی تئاتر در شب وجود دارد. بلیط ورودی تا دو روز اعتبار دارد و شامل بازدید از میدان رومن فروم و تپه پالاتن می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1364

به "بازسازی کلوسئوم، بزرگترین تماشاخانه امپراطوری روم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی کلوسئوم، بزرگترین تماشاخانه امپراطوری روم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید