یک گیاه آپارتمانی دکوری برای نوروز

به گزارش ارانیوز، تهران (پانا) - گیاه کریپتانتوس یا ستاره زمینی از گیاهان زینتی و آپارتمانی است که برگ های پهنی دارد و دارای انواع مختلفی با رنگ های قرمز، سبز و سفید می باشد.

یک گیاه آپارتمانی دکوری برای نوروز

کریپتانتوس یک گیاه خانگی و دکوری است که به ستاره زمین معروف می باشد و تقریباً یک گیاه عجیب با برگ های صاف و مسطح محسوب می گردد . قد کوتاهی دارد.

انواع مختلفی از رنگ ها از جمله قرمز ، سبز و سفید در آن به کار رفته است و بخشی از خانواده گیاهی بروملاید محسوب می گردد . این گیاه متعلق به کشور برزیل است . این گیاهان می توانند تا حدود شصت سانتی متر رشد کنند.

متاسفانه ستاره های زمین بعد از گل دادن ، عمر کوتاهی دارند . قلمه زدن باعث افزایش طول عمر این گیاه می گردد . در این قسمت از نمناک راهکارهای مراقبتی مخصوص آن را به شما معرفی خواهیم کرد.

راهکارهایی برای مراقبت از کریپتانتوس

سایز و رشد

ستاره زمین به صورت مسطح رشد می کند . برگ های آن موج دار هستند و الگوی راه راه دارند . معمولاً در رنگ های مختلف از جمله قرمز، سبز، سفید و صورتی در دسترس می باشند.

گیاه کریپتانتوس می تواند تا حدی بزرگ گردد و بیرون از منزل ، بهترین محل برای نگهداری از آن است و می تواند تا 60 سانتی متر رشد کند . اگرچه که قد آن خیلی بالا نخواهد رفت.

گل دهی و رایحه

این گیاه یک بار گل می دهد . گل های آن به رنگ سفید و لوله ای هستند و بخشی از آن ها به دلیل مسطح بودن دیده نمی گردد . این گل ها رایحه بسیار کمی دارند که اغلب قابل تشخیص نیست و همچنین ممکن است گل دادن آن ها چند سال طول بکشد . بعد از اینکه گل ها رویش می کنند ، کم کم عمر این گیاه تمام می گردد.

نور و دما

کریپتانتوس در بیرون از منزل می تواند در دماهای سخت و شدید نیز رشد کند. البته انواع صورتی این گیاه نمی تواند دمای زمستان را دوام بیاورد و یخ می زند و بیشتر تمایل به دمای مرطوب دارند.

زمانی که از کریپتانتوس در داخل منزل نگهداری کنیم ، شاهد عمر بیشتری از آن ها خواهیم بود زیرا دمای معمولی اتاق برای آن ها خوشایند است . دما در بیرون از منزل نیز باید بین 65 تا 75 درجه سانتیگراد باشد.

نور غیرمستقیم در طول روز بهترین گزینه برای این گیاهان می باشد . بهتر است که در داخل منزل آن ها را زیر پنجره قرار دهید، مگر اینکه پنجره بیش از حد بزرگ و جنوبی باشد و نور بیش از حد مستقیمی به آن نرسد . این گیاه نیاز به نور زیادی دارد اما این نور نباید مستقیم باشد . اشعه های uv بسیار زیاد باعث سوختن برگ ها می گردد و آن ها را از بین می برد.

آب و غذا

در طول تابستان باید مداوم به گیاه آب داد و در زمستان نیز باید مقدار آب دادن را کاهش داد.

کود مایع در فصل بهار برای این گیاه مناسب است . در فصل تابستان و پاییز نیز نباید کود اضافی به آن بدهید.

نکته : هرگز این گیاه را سرشار از آب نکنید همیشه به خاک آن آب بریزید زیرا آب وارد شده در برگ ها محبوس می گردد و باعث رشد قارچ و بیماری در پی آن می گردد.

خاک و کاشت گیاه

برای این گیاه باید از خاک مرطوب متخلخل و با زهکشی خوب استفاده کنید و همچنین باید شرایط خاک آن برای این گیاه گلدانی مناسب باشد . مقداری شن در خاک این گیاه می تواند زهکشی آن را افزایش دهد و خاک را مرطوب نگه دارد.

عوض کردن جای این گیاه معمولاً در موارد نادری مورد نیاز است . کریپتانتوس خیلی سریع رشد می کند و فقط چند سال زنده است . معمولاً ریشه های آن بسیار ظریف هستند و بعد از عوض کردن گلدان ، زنده نمی مانند.

نگهداری

این گیاهان نیاز به نگهداری سختی ندارند ، فقط باید گل ها و برگ های مرده را از آن جدا کنید.

این گیاهان در بیشتر نواحی زمین باید در داخل خانه رشد داده شوند و باید آن ها را در یک گلدان نگهداری کنید.

تمام انواع آن به خودی خود زیبا هستند و شکل منحصر به فردی دارند.

همچنین به راحتی می تواند در کنار گیاهان دیگر قرار بگیرد.

همنشینی آن ها با گیاهی مثل گل ارکیده باعث بهبود رشد آن ها خواهد شد.

جالب ترین انواع کریپتانتوس ها عبارتند از:

کریپتانتوس آکلیس که لبه های برگ آن قهوه ای رنگ هستند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 تیر 1401 بروزرسانی: 2 تیر 1401 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1773

به "یک گیاه آپارتمانی دکوری برای نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک گیاه آپارتمانی دکوری برای نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید