کود شیمیایی، سوخت کشتی های اقیانوس پیما در آینده

به گزارش ارانیوز، شرکت های حمل و نقل امیدوارند که به کار بردن آمونیاک بتوانند به جلوگیری از تغییرات نامطلوب آب و هوا یاری کند، زیرا سوزاندن آمونیاک، دی اکسید کربن فراوری نمی کند که یک گاز گلخانه ای و مسئول گرمایش زمین محسوب می گردد.

کود شیمیایی، سوخت کشتی های اقیانوس پیما در آینده

در راستای کوشش صنایع حمل و نقل بین المللی برای کاهش فراوری دی اکسید کربن، ممکن است تا 10 سال دیگر در کشتی های اقیانوس پیما از آمونیاک به عنوان سوخت استفاده گردد.

آمونیاک که ماده اصلی کود های شیمیایی است می تواند به جای گازوئیل که آلودگی بالایی دارد، در موتور کشتی ها سوزانده گردد.

شرکت های حمل و نقل امیدوارند که به کار بردن آمونیاک بتوانند به جلوگیری از تغییرات نامطلوب آب و هوا یاری کند، زیرا سوزاندن آمونیاک، دی اکسید کربن فراوری نمی نماید که یک گاز گلخانه ای و مسئول گرمایش زمین محسوب می گردد.

البته فراوری آمونیاک فراوری مقادیر زیادی از گاز دی اکسید کربن به همراه دارد،، ولی یک گزارش می گوید که فن آوری های تازه می تواند این مشکل را رفع کند.

حمل و نقل دریایی حدود دو درصد از کل دی اکسید کربن دنیا را فراوری می نماید که معادل کل گاز کربنیکی است که در آلمان فراوری می گردد.

در گزارشی که انجمن سلطنتی علوم در بریتانیا منتشر نموده ضمن اشاره به اینکه کارخانه های فراوری آمونیاک حدود 1.8 درصد از دی اکسید کربن متصاعد شده در دنیا را فراوری می نمایند می گوید با فن آوری های تازه می توان آمونیاک تهیه کرد، اما بدون افزودن به کربن موجود در فضا.

یک راه نگهداشتن و جلوگیری از انتشار دی اکسید کربن فراوری شده در جو، حفظ و دفن این گاز در سنگ های زیرزمینی است.

راه دیگر البته فراوری آمونیاک به اصطلاح سبز است که برای فراوریش از انرژی های تجدیدپذیر استفاده می گردد و در نتیجه طی فرایند فراوری، دی اکسید کربن متصاد نمی گردد.

البته پرسش عمده این است که برای فراوری آمونیاک به میزان گسترده در دهه های آینده، آیا انرژی پاک به اندازه کافی در دسترس خواهد بود؟

مزیت آمونیاک چیست؟

آمونیاک به عنوان ماده اصلی مواد شیمیایی، منسوجات، مواد منفجره، مواد سردنماینده و کود های شیمیایی به صورت عمده به نقاط مختلف دنیا حمل می گردد. وقتی که این ماده به شکل بی رویه در زمین رها گردد، سبب آلودگی هوا و آب شده و می تواند با سایر مواد ترکیب گردد و گاز های موسوم به گلخانه ای فراوری کند.

گزارش انجمن سلطنتی لندن به کشاورزان توصیه می نماید که کود آمونیاک را با دقت بیشتری استفاده نمایند. بنا به این گزارش، استفاده تقریبا گسترده از آمونیاک در کشاورزی، یک شبکه دنیای از بنادری را به وجود آورده که این ماده در آن ها مبادله یا نگهداری می گردد.

بنا براین، زیرساخت لازم برای نگهداری آمونیاک سرد به عنوان سوخت در آینده موجود است. به طور مثال در آمریکا، یکی از خطوط لوله انتقال آمونیاک بیش از 32 هزار کیلومتر طول دارد.

از کِی می توان آمونیاک را به عنوان سوخت کشتی ها استفاده کرد؟

شرکتی که کارش طراحی موتور کشتی است، در حال ساخت موتوری دو زمانه با سوخت آمونیاک است. شرکت Man Energy Solutions امیدوار است که این موتور تا سال 2024 آماده گردد.

به گفته سخنگوی این شرکت، نخستین کشتی هایی که از سوخت آمونیاک استفاده خواهند کرد احتمالا کشتی های بزرگی هستند که آمونیاک را به عنوان کود حمل می نمایند، زیرا آن ها از نحوه حمل و نقل این ماده آگاهند. به گفته او، احتمالا آمونیاک هم قیمت سوخت های جایگزین مانند ال پی جی، گاز مایع یا متانول خواهد بود.

گزارش انجمن سلطنتی در عین حال می گوید که این سوخت ها، در مقایسه با گازوئیل، راندمان پایینی دارند و به همین دلیل کشتی هایی که از آن استفاده می نمایند باید سوخت بیشتری ذخیره نمایند.

به همین دلیل گزارش تأیید می نماید که هیدروژن برای استفاده در کشتی ها سوختی بسیار پرحجم و جاگیر خواهد بود.

مشکل دیگر این است که هر چند سوزاندن آمونیاک ممکن است دی اکسید کربن فراوری نکند، ولی اکسید نیتروژن فراوری می نماید که آنهم یک گاز گلخانه ای است. این گزارش می افزاید که برای حل این مسأله، باید فن آوری های مناسب فراوری گردد.

آیا امیدواری بیش از حد درباره آمونیاک وجود دارد؟

نویسنده ارشد گزارش انجمن سلطنتی، پروفسور بیل دیوید، به بی بی سی گفت که آمونیاک تنها سوخت بدون کربنی است که به شما امکان سفر در اقیانوس می دهد.

البته او هشدار داد که از نظر میزان تصاعد گاز در فرایند صنعتی، آمونیاک بعد از سیمان و فولاد قرار می گیرد، بنا بر این باید فرایند فراوری آمونیاک را کربن زدایی کنیم.

یک گزارش دانشگاهی به نام صفر مطلق ابراز بدبینی کرد که صنایع فراوری آمونیاک بتوانند با سرعتی گسترش یابند که توان فراوری سوخت برای کشتی ها را داشته باشد و در عین حال بتوان از آن کربن زدایی کرد.

سازمان بین المللی دریانوردی که وابسته به سازمان ملل است، اعلام نموده است تا سال 2050 میزان تصاعد گاز های گلخانه ای ناشی از صنعت کشتیرانی باید در مقایسه با سال 2008 به نصف برسد.

منبع: فرادید
انتشار: 16 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 فروردین 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 476

به "کود شیمیایی، سوخت کشتی های اقیانوس پیما در آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کود شیمیایی، سوخت کشتی های اقیانوس پیما در آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید