کتاب تزار عشق و تکنو؛ روایتی مجذوب کننده از تاریخ صد سال اخیر روسیه

به گزارش ارانیوز، کتاب تزار عشق و تکنو داستانی درباره صدسال اخیر کشور روسیه است. این کتاب از 9 داستان مجذوب کننده کوتاه تشکیل شده که هر کدام به شکلی ظریف به داستان قبلی ارتباط دارند. نویسنده کوشش می نماید تا به یاری این 9 داستان، سیمای یک قرن اخیر روسیه را ترسیم کند. نباید فراموش کرد که تزار عشق و تکنو برخلاف دیگر داستان ها، اثری درباره انسان های عادی است؛ هر چند سیاست و رنج های آن بر روی زندگی آن انسان های عادی اثر می گذارد. با این وجود ما می توانیم به راحتی خودمان را جای شخصیت های این کتاب بگذاریم و آن ها را به خوبی درک کنیم. به راستی کمتر اثری توانایی آن را دارد تا یک قرن از تاریخی مثل روسیه را پوشش بدهد و در عین حال حوصله سربر و تقلیل گرایانه نباشد. پیش از آشنایی با کتاب تزار عشق و تکنو مختصری درباره نویسنده آن خواهیم آموخت.

کتاب تزار عشق و تکنو؛ روایتی مجذوب کننده از تاریخ صد سال اخیر روسیه

درباره آنتونی مارا نویسنده کتاب تزار عشق و تکنو

آنتونی مارا در سال 1984 در شهر واشنگتن دی سی آمریکا دیده به دنیا گشود. کودکی او در همان شهر گذشت. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی گرفت و تحصیلات تکمیلی اش را در دانشگاه آیووا، در رشته نویسندگی خلاق ادامه داد. در این دانشگاه نویسندگان مطرح و نامداری فارغ التحصیل شده اند و اساتید معروفی در آن تدریس می نمایند. مارا پس از آن یاری هزینه تحصیلی استگنر را برای شرکت در دوره دو ساله نویسندگی در دانشگاه استنفورد دریافت کرد و پس از آن در همان جا مشغول به تدریس شد. رمان اول مارا که منظومه ای از پدیده های حیاتی نام داشت؛ در سال 2012 به چاپ رسید و برنده جوایز متعددی از جمله جایزه جان لئونارد از سوی حلقه منتقدان کتاب ملی آمریکا، جایزه بارنز و نوبل برای برترین نویسنده تازه کار و جایزه ادبی آتن در یونان شد . این نویسنده در سال 2017ددر لیست برترین نویسندگان جوان آمریکایی نهاده شد . نشریه گرانتا این لیست را هر ده سال یک بار منتشر می نماید. آنتونی مارا در سال 2018 نیز برنده جایزه پنجاه هزار دلاری سیمپسون شد.

آنتونی مارا تباری ایرلندی ایتالیایی دارد و به نظرش داستان ها ابزارهایی هستند که به یاری آن ها ما می توانیم همدیگر را درک کنیم داستان تزار عشق و تکنوی او نیز این گونه است و با این که بر روسیه تمرکز دارد؛ حس همدردی و همدلی همه خوانندگانش را برمی انگیزد. آنتونی مارا در حال حاضر 40 ساله است و در ایالات متحده آمریکا زندگی می نماید.

درباره کتاب تزار عشق و تکنو

نوشتن کتاب تزار عشق و تکنو همزمان با تالیف منظومه ای از پدیده های حیاتی در سال 2013 به خاتمه رسید و در ابتدا از نه داستان کوتاه مستقل از یک دیگر تشکیل شده بود. اما نویسنده زمان زیادی را به بازبینی اثر اختصاص داد و داستان های مستقل، ماهیتی در هم تنیده پیدا کردند. بازبینی کتاب تزار عشق و تکنو، 3 سال به طول انجامید و داستان ها صورتی یافتند که اگر هر کدام از آن ها کنار گذاشته شوند؛ انسجام کل کتاب از بین می رود.

این کتاب از سه بخش و نه فصل تشکیل شده است و داستان هایش از نظر زمانی در رفت وبرگشت هستند. تزار عشق و تکنو در سال 1937 و در شهر لنین گراد آغاز می شود. دوره ترسناک تسویه های استالینی برقرار است و سانسور به شکلی جدی دنبال می شود. حکومت شوروی که قرار بوده یاریی برای ضعیفان باشد خود به بزرگ ترین دشمن ملت تبدیل شده است. تزار نابود شده است اما به جای آن ترور، سرکوب، خفقان، سانسور و نظارت دائم سازمان های اطلاعاتی بر مردم آمده است. خبرچینی، جاسوسی و سرسپردگی تکریم می شوند و هیچ امیدی وجود ندارد. اولین داستان آغاز بهت آوری دارد. داستان های بعدی کتاب نیز به دوران خروشچف، برژنف، گورباچف، سقوط کمونیسم در اوایل دهه نود میلادی، جنگ های روسیه و چچن و قدرت گرفتن ولادیمیر پوتین تعلق دارند.

کتاب تزار عشق و تکنو از چند نظر مجذوب کننده و ساختارشکن است.اول این که بخشی از داستانش در شهری صنعتی در سیبری اتفاق می افتد که ساکنانش به علت نزدیکی به مواد سمی ناشی از فعالیت کارخانه ها، به بیماری های مختلفی مبتلا می شوند و این نقیضه ای برای حکومتی است که قرار بود شرایط زندگی بهتری برای کارگران ایجاد کند اما آن ها را به سوی مرگ پیش می راند. دومین مولفه مهم این داستان ها نیز اشاره به جنگ چچن است؛ معمولا روایت داستان های روسیه، ماهیتی مرکزگرایانه دارند و بیشتر داستان های آن ها در شهرهای روس زبان اتفاق می افتد و کمتر گروه های دیگر مورد توجه قرار می گیرند اما در این داستان، بخشی از اتفاقات در گروزنی و ارتفاعات چچن رخ می دهد. معمولا روایات جنگ چچن و روسیه کمتر مورد توجه مخاطبان نهاده شده است. داستان تزار عشق و تکنو با سفر در طول تاریخ روسیه دست آخر به زمان معاصر در سال های 2011- 2013 می رسد و فصل خاتمهی آن در سالی نامعلوم در خارج از مدارات این دنیا و در فضا رخ می دهد.

نقد کتاب تزار عشق و تکنو

در داستان تزار عشق و تکنو یک نقاشی از پیوتر زخارف چچنتس که در سال 1843 کشیده شده است؛ موضوع دارد و تقریبا در همه داستان ها حضورش محسوس است. نقاش در توصیف این تصویر نوشته است که کار مهمی نیست اما در این کتاب، اثر مرتعی خالی در بعدازظهر به داستان معنا و اهمیت می بخشد. داستان تزار عشق و تکنو، اثری در رابطه با انسان های عادی است . افرادی که دوست دارند با صرف نظر از نزاع ها و مجادلات ایدئولوژیک زندگی راحت و آرامی داشته باشند اما دست تقدیر آن ها را در مسیر خاصی قرار داده است. بعضی از داستان ها برای چند نسل از یک خانواده اتفاق می افتند و بعضی دیگر این گونه نیستند. این کتاب بن مایه سیاسی قدرتمندی دارد و به خواننده نشان می دهد که با وجود تغییر دولت ها و حکومت ها در روسیه همان مکانیسم استبدادی دوباره بازتولید شده است؛ هر چند که مانند دوره استالین افراد به اردوگاه کار اجباری فرستاده نمی شوند اما اکنون هم قدرت در دست الیگارش هاست و آن ها با زورگویی، ترور مخالفان و حامی پروری کنترل کشور را در دست دارند.

نکته مهمی که در این داستان باید مورد توجه قرار بگیرد؛ آمریکایی بودن نویسنده است. او هیچ گاه در سن پطرز بورگ، مسکو یا گروزنی بزرگ نشده است با این وجود با اتکا به منابع تاریخی، اثری را خلق می نماید که باعث هم ذات پنداری روس ها با تزار عشق و تکنو می شود. این اتفاق به دو علت رخ می دهد، اولی به علت قلم فوق العاده توانمند نویسنده است و دومی به درک یکسان و هم ذات پردازانه انسان ها از ظلم و ستم باز می شود، همان طور که اشاره کردیم این داستان درباره انسان های عادی نوشته شده است.

خواندن کتاب تزار عشق و تکنو را به چه کسانی توصیه می کنیم؟

اگر علاقه مند به رمان های تاریخی هستید و فضای روسیه قرن بیست و بیست ویک برایتان مجذوب کننده است؛ خواندن این کتاب را به شما توصیه می کنیم. علاقه مندان به داستان هایی که درباره استبداد نوشته شده اند نیز از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

درباره ترجمه کتاب تزار عشق و تکنو

کتاب تزار عشق و تکنو به وسیله مریم حسین زاده به فارسی ترجمه شده و نشر نو آن را با همکاری نشر آسیم در سال 1400 به چاپ رسانده است.

این کتاب 360 صفحه دارد و برای خواندنش به حدودا 6 ساعت زمان احتیاج داریم.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 31 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1402 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1946

به "کتاب تزار عشق و تکنو؛ روایتی مجذوب کننده از تاریخ صد سال اخیر روسیه" امتیاز دهید

1 کاربر به "کتاب تزار عشق و تکنو؛ روایتی مجذوب کننده از تاریخ صد سال اخیر روسیه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب تزار عشق و تکنو؛ روایتی مجذوب کننده از تاریخ صد سال اخیر روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید