چرا یلدا برای ایرانی ها پر اهمیت شد؟

به گزارش ارانیوز، به هر سمت و سو که نظر کنید رنگ و نشانه ای از یلدا دیده می گردد. وانت ها و میوه فروش ها هنداونه و انار هایشان را به رخ می کشند. فروشگاه ها زمینه را با یلدا هماهنگ نموده اند و شیرینی فروش ها کیک یلدایی تدارک دیده اند تا از قافله جا نمانند.

چرا یلدا برای ایرانی ها پر اهمیت شد؟

به گزارش خبرنگاران، اگر سری هم به فضای وب بزنید، بیشتر خبر ها و مطالب رنگ و بوی یلدایی دارند. با این حال به نظر می رسد که جشن یلدای سال جاری علی الظاهر پر رنگ تر از سال های قبل است.

وجه زیبایی شناختی یلدا تقویت شده است

دکتر جبار رحمانی، استادیار انسان شناسی فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در این رابطه به خبرنگاران گفت: یک آیین زمانی پر رنگ می گردد که یا ریشه بسیار کهنی دارد یا اینکه کارکرد بسیار مهمی را ایفا می نماید. البته وجه دوم اهمیت بیشتری دارد. چرا که اگر یک آیین کهن، کارکردی که جامعه انتظارش را دارد، نداشته باشد، به مرور زمان و خود به خود کنار گذاشته می گردد.

او معتقد است وقتی آیینی رونق پیدا می نماید، بدین معناست که گام گام ایفای نقش اش بیشتر و بیشتر می گردد. به تعبیری مردم آیین را دوباره کشف می نمایند و چیز های که انتظارش را دارند در آن می بینند.

این استاد انسان شناس فرهنگی اضافه کرد: در این چند دهه اخیر آیین های شادمانه جامعه ایرانی تضعیف شده است. در واقع این آیین ها نه تنها حمایت نشدند بلکه بخشی از آن ها تضعیف هم شدند، در نتیجه بار عاطفی و شادمانه جامعه از لحاظ جشن هایی که داشت کم بود. اما اتفاقی که در طول چند سال اخیر افتاده، این است که آدم ها به شکل خودجوش آیین هایی که بار شادمانه دارند را تقویت نموده اند. حالا این آیین می تواند تولد، یلدا و جشن های دیگر از این قبیل باشد.

رحمانی با اشاره به اینکه یلدا قابلیت بسیار خوبی برای با هم بودن های شادمانه دارد، گفت: آدم ها وقتی کنار هم جمع می شوند، بالاخره روابط شان تقویت می گردد و در نتیجه حال شان هم بهتر خواهد شد. این باعث شده که آدم ها توجه بیشتری به آن داشته باشند. چون قرار است تجربه خوشایندی پیدا نمایند.

او ادامه داد: از طرف دیگر اتفاقی که در این چند سال اخیر افتاده، این است که وجه زیبایی شناختی این آیین تقویت شده است. در واقع برای یلدا موسیقی فراوری می گردد و تم، استایل و سبک در پوشش، موسیقی، آرایش و تزیینات و... تعریف شده است. همه این ها دست به دست هم داده تا یلدا رونق بگیرد. وقتی جشنی رونق بگیرد، خود به خود اقتصاد هم رونق می گیرد. مثلا الان شما به هر فروشگاهی سر بزنید تم یلدا دارد، چون می داند که مشتری و جامعه این را می خواهد. بنابراین او هم کالایش را در این زمینه عرضه می نماید. در مجموع جامعه در آن حداقل خود که میوه و آجیل ساده است آغاز می نماید تا در سطوح بالاتر از این تجربه خوش آیند استفاده نمایند، به خصوص در وضع فعلی که بار عاطفی منفی جامعه زیاد است، آن ها از این کورسویی که به وسیله یلدا و یا این چنین آیین ها پیش روی شان قرار می گیرد، کوشش می نمایند که بهره ببرند.

این انسان شناس معتقد است که جامعه به نوعی درحال تنظیم کردن خود است. این نشانه خوبی است و نشان می دهد که جامعه برای سلامتی خودش کوشش می نماید.

او می گوید که کرونا تا حدودی بر تقویت برگزاری آیین یلدا در میان ایرانیان تاثیر محدودی داشته، اما بیشتر میل جامعه به تنظیم عاطفی و هیجانی خود است، که باعث توجه بیشتر به این آیین شده است.

رحمانی درباره جنبه هویت ملی آیین یلدا هم گفت: در واقع جامعه تمام لایه ها را با هم دارد و اگر دستگاه های سیاستگذار نخواهد در این مسئله دخالت نمایند و تفرقه بیندازند، جامعه خودش می آید و همه چیز را تنظیم می نماید. در چنین شرایطی آنکه علاقه دارد سمت یلدا می رود و در کنار آن فرد دیگری هم به سمت آیین جهانی کریسمس می رود، یا هر دوی آن ها را با هم دارد. در چنین شرایطی می توانند کریسمس را داشته باشند که یک تجربه و آیین جهانی است و هم جشن یلدا را برگزار کند.

منبع: فرارو
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1671

به "چرا یلدا برای ایرانی ها پر اهمیت شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا یلدا برای ایرانی ها پر اهمیت شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید