مسائل زنجیره تامین جهانی یعنی کریسمس بدون هدیه

به گزارش ارانیوز، اختلال در زنجیره تامین که شیوع ویروس کرونا ایجاد نموده، سال جاری اقتصاد دنیا را با چالش روبرو نموده است بطوریکه انتظار می رسد بسیاری از هدیه های کریسمس به موقع به گیرنده تحویل داده نشوند.

مسائل زنجیره تامین جهانی یعنی کریسمس بدون هدیه

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرنگاران به نقل از راشاتودی، اختلال در زنجیره تامین سال جاری اقتصاد دنیا را با چالش روبرو نموده است. خریداران هدایای کریسمس قرار است با یک سورپرایز ناخوشایند روبرو شوند، زیرا محبوب ترین هدایا یا به شدت گران هستند یا به طور کلی در قفسه ها پیدا نمی شوند.

برای مثال، در انگلیس، بعضی از کالاهای پرطرفدار به صورت آنلاین با افزایش قیمتی بیش از 70 درصد به فروش می رسند در حالی که در فروشگاه های رسمی موجود نیستند. گجت هایی مانند کنسول های بازی، آی پدها و لوازم الکترونیکی خانگی کوچک به دلیل کمبود دنیای ریزتراشه ها کمیاب هستند.

به نوشته گاردین، مایکروسافت ایکس باکس سری X که در نوامبر 2020 رونمایی شد، معمولا حدود 600 دلار فروخته می گردد اما از هفته گذشته تقریبا در بیشتر خرده فروشی ها تمام شده است. این درحالی است که در فروشگاه های آنلاین به قیمت 900 دلار فروخته می گردد.

شیوع کووید 19 مسائل زیادی برای خرده فروشان و خریداران ایجاد نموده است و دلیل رکورد شدید و کاهش سطح فراوری در بحبوحه تعطیلی کارخانه ها بوده است. همه گیری باعث افزایش خریدهای آنلاین و ایجاد مسائلی در بنادر شده است، جایی که تعداد زیادی کشتی باری در انتظار تخلیه کانتینرها با یاری کارگران کم تعداد اسکله هستند.

در حال حاضر، کمبود راننده کامیون برای حمل این اجناس به محض تخلیه آنها و کمبود کارگران انبار برای تخلیه کامیون ها نیز وجود دارد. در نهایت، حتی جعبه های مقوایی برای بسته بندی خود کالا نیز با کمبود روبرو است و این شرایط پیچیده تقریبا در هر کشوری یکسان است.

در روسیه، در ماه گذشته به مردم هشدار داده شد که در هفته های پیش رو، قیمت لوازم خانگی در فروشگاه ها احتمالا 13 تا 15 درصد، ابزارهای برقی 11 درصد و لوازم الکترونیکی 9 درصد افزایش یابد.

بر اساس نظرسنجی اخیر تمام آنچه برای کریسمس می خواهم به وسیله شرکت بازاریابی الکترونیکی Emarsys به اندازه 30 درصد مصرف نمایندگان نگران هستند هدایای آنها به موقع در دسترس نباشد تا در روز کریسمس به گیرنده تحویل داده گردد.

کریسمس همواره فصل اوج فروش برای خرده فروشان بوده است اما کارشناسان می گویند در این دوره تعطیلات، ممکن است نه تنها گجت ها، بلکه کتاب ها، اسباب بازی ها و پوشاک هم با کمبود عرضه روبرو شوند.

در آمریکا، پلی استیشن 5 و سوییچ هر دو با مسائل موجودی انبار روبرو هستند، در حالی که پیدا کردن لپ تاپ، تلویزیون و گوشی های هوشمند در قفسه های فروشگاه ها نیز سخت است. خرده فروشان سعی می نمایند با گفتن اینکه، این اتفاق هر ساله در میان هجوم خرده فروشی قبل از تعطیلات رخ می دهد، خود را آرام نمایند.

با این حال، بسیاری از کارشناسان به مصرف نمایندگان توصیه می نمایند که در فروشگاه های محلی یا حتی مغازه های دستفروشی، هدایایی را در نظر گرفته و بخرند یا به یک کارت هدیه یا اشتراک یا حتی تصویری از هدیه ای که به دلیل تاخیر در تحویل به موقع زیر درخت کریسمس قرار نگرفته است، اکتفا نمایند.

بعضی از کارشناسان پیش بینی می نمایند که این شرایط تا کریسمس آینده یا حتی بعد از آن حل نگردد و 18 تا 24 ماه طول می کشد تا اوضاع حتی به حالت نیمه عادی بازگردد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 بهمن 1400 بروزرسانی: 17 بهمن 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1650

به "مسائل زنجیره تامین جهانی یعنی کریسمس بدون هدیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل زنجیره تامین جهانی یعنی کریسمس بدون هدیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید