چرا لغو ویزا گروهی روسیه و ایران مهم است؟ ، برنامه اجرایی موافقت نامه لغو ویزا گروهی از مهر ماه

به گزارش ارانیوز، مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری به تشریح موارد اساسی در لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان ایران و دولت فدراسیون روسیه پرداخت.

چرا لغو ویزا گروهی روسیه و ایران مهم است؟ ، برنامه اجرایی موافقت نامه لغو ویزا گروهی از مهر ماه

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

محمد قاسمی مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت توریستی در گفت وگو با میراث آریا در مورد برگزاری اولین نشست کمیته فنی مشترک توریستی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بیان نمود: در هشتم فروردین ماه 96 موافقت نامه ای میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان دو کشور امضا شد اما این موافقت نامه به این دلیل که فاقد برنامه اجرایی بود، نتوانست جاری و ساری گردد.

او به پیگیری های جدی یک سال گذشته معاونت توریستی برای نهایی سازی مفاد و ضمائم این برنامه اجرایی و رد و بدل های پی درپی متون اصلاح شده سند بین طرف ایرانی و طرف روس و همچنین برگزاری کمیته فنی مشترک همکاری های توریستی ایران-روسیه اشاره نمود و اضافه کرد: نهایتا کمیته فنی مشترک برای رسیدگی به چالش ها، موانع و موارد اجرایی تشکیل و اولین نشست آن به میزبانی طرف روس در هفته گذشته به صورت مجازی برگزار گردید.

قاسمی توضیح داد: در این نشست، برنامه اجرایی موافقت نامه لغو ویزا گروهی سفر شهروندان دو کشور نهایی شد و در سفر دکتر مونسان به روسیه که اواخر مهرماه انجام می گردد به امضای طرفین خواهد رسید که پس از امضا قابل اجرا خواهد بود.

او تسهیل ویزا را از چند جنبه مهم ارزیابی کرد و اضافه کرد: این لغو با تمامی لغوها متفاوت است زیرا تنها مشمول افرادی می گردد که در قالب تور اقدام به سفر می نمایند و از نظر مالی نسبت به توریستانی که به صورت انفرادی سفر می نمایند آورده مالی بیشتری را نصیب کشور می نمایند.

قاسمی در مورد این نگرانی که ممکن است لغو ویزا تنها به نفع طرف روس باشد و بیشتر از ایران به روسیه جذب توریست انجام گردد، شرح داد: توریستی ماهیتا امری دوسویه است؛ تا اعزامی نباشد جذبی هم نخواهد بود. در این داد و ستد نمی توان خودبیانه و یک طرفه عمل کرد. این لغو شرایط یکسان و برابری را برای طرفین فراهم می آورد، حال این کوشش بخش خصوصی دو کشور و همچنین رویکرد آژانس های معرفی شده مبنی بر جذب یا اعزام است که معین می نماید تراز این تبادل به نفع کدام طرف خواهد بود. قطعا اگر آژانس هایی که معرفی می شوند تمرکز را صرفاً بر اعزام توریست به کشور مقابل بگذارند نتیجه کاملا به نفع ما نخواهد بود. البته شهروندان ایرانی در خارج از کشور فی نفسه به عنوان یک عامل انسانی در تصویرسازی، معرفی و بازاریابی تعاملی مقصد توریستی ایران می توانند نقش بسزایی را ایفا نمایند.

او توضیح داد: روسیه کشور همسایه است و از روابط تجاری، مالی، سیاسی بالایی با ایران برخوردار است. همچنین از آنجا که کشورهای مشترک المنافع و روس زبان که در همسایگی ما هستند، در حوزه فرهنگی ما می گنجند و در زمره بازارهای هدف ایران قرار دارند در سیاست های کلان توریستی خود عمدتا از این کشور تبعیت می نمایند این احتمال که در این راستا نیز روسیه را الگو قرار دهند، زیاد است.

رئیس هیئت ایرانی لغو ویزا را ذاتا دارای ماهیت اعتمادسازی هم در نزد مردم کشور طرف مقابل و هم در اذهان اتباع سایر کشورها دانست و از کم شدن موانع سفر، صرفه جویی در هزینه و وقت در کنار این اعتمادسازی به عنوان نتایج این امر نام برد.

قاسمی در مورد تایید و معرفی آژانس های مسافرتی داخلی به طرف روس به چند نکته اشاره و بیان نمود: سه سال پیش لیستی از اسامی آژانس های مسافرتی داخلی ارسال شد که باید به روز گردد. اگر چه در این به روزرسانی قطعا معیارهایی نظیر سابقه حضور فعالانه در بازار روسیه، توان وتمایل به تورآوری از این کشور و قابلیت تعامل و مذاکره با آژانس های روس از پیش شرط های اساسی به شمار می رود اما در نهایت پارامترها و ساختارهای معین فهرست اصلی بر اساس نظرات و با همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی انجام خواهد شد.

مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت توریستی در خاتمه با تاکید بر مشارکت و تعامل بخش خصوصی و دولت اضافه کرد: در کوششیم در سفر وزیر محترم به روسیه به منظور امضای سند، هیئتی از بخش خصوصی او را همراهی کند و نشست B2B میان بخش خصوصی دو کشور با هدف آشنایی چهره به چهره، بازاریابی مستقیم، انجام مذاکرات رو در رو و عقد قراردادهای کاری برگزار گردد.

منبع: چمدان
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 929

به "چرا لغو ویزا گروهی روسیه و ایران مهم است؟ ، برنامه اجرایی موافقت نامه لغو ویزا گروهی از مهر ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا لغو ویزا گروهی روسیه و ایران مهم است؟ ، برنامه اجرایی موافقت نامه لغو ویزا گروهی از مهر ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید