نکاتی که باید پیش از سفر به آنتالیا بدانیم

به گزارش ارانیوز، همان طور که پیش تر اشاره کردیم، آنتالیا از جمله شهرهای مهم و توریستی کشور ترکیه است.

نکاتی که باید پیش از سفر به آنتالیا بدانیم

این شهر که به اسم مرکز گردشگری و تفریحی ترکیه محسوب می شود، دارای جاذبه های فراوانی است. در آنتالیا بلوارهای زیبا با درختان نخل و لنگرگاه های متعدد خود نمایی می نمایند. بافت خاص منطقه که شامل خیابان های کم عرض و پیچ در پیچ بوده، به همراه خانه های قدیمی که به وسیله دیوارهایی محصور شده، بسیار جلب توجه می نماید. اگر شما هم قصد سفر به آنتالیا را دارید، در ادامه می توانید با نکاتی که ممکن است در این شهر به دردتان بخورد، آشنا شوید.

تلفن همراه

اگر شرکت تلفن همراه شما قابلیت رومینگ داشته باشد، می توانید از موبایل خود در تمامی شهرهای ترکیه از جمله آنتالیا بهره ببرید. پوشش و آنتن دهی تلفن همراه در بیشتر نقاط گردشگری و هم شهرهای عظیم ترکیه بسیار خوب و قوی است؛ بنابراین احتیاجی به نگرانی راجع به این موضوع وجود ندارد. با این حال اگر می خواهید مدت زمان طولانی در آنتالیا بمانید، بهتر است یک سیم کارت اعتباری ترکیه ای تهیه کنید تا هزینه تماس هایتان خیلی بالا نرود. تلفن همراه خود به همراه گذرنامه تان را به یکی از فروشگاه های مربوطه در آنتالیا ببرید تا با استفاده از کد IMEI گوشی موبایل و هم اطلاعات شخصی تان بتوانید یک سیم کارت نو خریداری کنید.

تعداده تلفن های اضطراری

قبل از این که به آنتالیا سفر کنید، توصیه می کنیم تعداده تلفن های اضطراری ترکیه را همراه خود داشته باشید تا در صورت احتیاج با مشکل خاصی روبرو نشوید. بعضی از این تعداده ها را برایتان لیست نموده ایم:

  • 115 پلیس
  • 112 اورژانس
  • 110 آتش نشانی
  • 118 اطلاعات تعداده تلفن
  • 161 اطلاعات پستی ترکیه

برق

جریان برق خانه ها و ساختمان های آنتالیا مانند دیگر شهرهای ترکیه، 220 ولت است. پریزهای برق ترکیه هم عمدتا مانند ایران از استاندارد دوشاخه بهره می برند که شما را از تبدیل های سه شاخه بی احتیاج می نماید. بنابراین می توانید با خیالی آسوده، دستگاه های برقی خود اعم تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و غیره را به راحتی شارژ کنید. البته تعداد اندکی از منطقه ها ترکیه از برق 110 وقت استفاده می نمایند که آنتالیا شامل آن نمی شود، پس جای نگرانی نیست.

تعطیلات رسمی

موزه ها، مکان های تاریخی و منطقه ها گردشگری مشابه، در روز نخست تعطیلات در آنتالیا بسته هستند اما معمولا از روز دوم و سوم، مجددا آغاز به کار می نمایند. در صورت احتیاج می توانید اطلاعات مورد احتیاج را از مکان های مربوطه هم کسب کنید.

پوشش

در آنتالیا اگر از اماکن مذهبی و مقدس مانند مساجد تماشا می کنید، بهتر است لباسی پوشیده و موقر بر تن داشته باشید تا حرمت این مکان ها حفظ شود. اگر لباس مناسب به همراه نداشته باشید، می توانید در ورودی مسجد ها از مسئولین امر به تهیه آن اقدام کنید. تهیه این لباس ها معمولا رایگان است. پوشش مناسب برای مردان هم واجب است. بعلاوه رعایت سکوت در مساجد آنتالیا هم از جمله نکات لازم است. اگر با صدای بلند در این مکان ها بخندید، ممکن است موجب آزردگی خاطر مردم این شهر شود.

بلیط هواپیما و هتل

اگر می خواهید در طول تعطیلات مذهبی به آنتالیا سفر کنید، حتما بلیط هواپیما و هتل خود را مدتی پیش از سفر رزرو کنید. بعلاوه اگر با خودروی شخصی خود قصد سفر به آنتالیا را دارید، بایستی مراقب جاده ها باشید؛ عظیمراه های ترکیه در ایام تعطیلات، شدیدا شلوغ و پر رفت و آمد هستند. ترک ها هم مانند دیگر مردم دنیا، در روزهای تعطیل به مسافرت می فرایند. البته بیشتر آن ها به جای استفاده از خودروهای شخصی خود، با اتوبوس های بین شهری سفر می نمایند. تمامی جاده ها و عظیمراه های ترکیه در طول روزهای تعطیل، بسیار شلوغ هستند. بعلاوه در شهرهای کوچک ترکیه، بیشتر فروشگاه ها در این ایام تعطیل هستند. این موضوع ممکن است سفر شما را مختل کند. اگر می خواهید از آنتالیا به استانبول هم سری بزنید، این نکته را به خاطر داشته باشید که بازار عظیم این شهر، همیشه روز اول و گاهی روز دوم تعطیلات، بسته است.

ماه مبارک رمضان

مردم مسلمان ترکیه هم مانند دیگر مسلمانان دنیا، در ایام ماه مبارک رمضان روزه می گیرند. البته گردشگران و مسافرانی که در این ماه به آنتالیا و دیگر شهرهای ترکیه سفر می نمایند، اجازه خوردن و نوشیدن دارند؛ اما ادب حکم می نماید در ملأ عام و در مقابل دیدگان روزه داران این کار را نکنید. در ماه رمضان، بعضی از رستوران های شهرهای کوچک ترکیه در طول روز بسته هستند اما بیشتر رستوران ها در شهرهای عظیمی مانند آنتالیا و هم هتل ها به فعالیت خود ادامه می دهند.

آب شیر

آب شیر تمامی شهرهای ترکیه از جمله آنتالیا، سالم و آشامیدنی است. آب ترکیه دارای کلر بوده و به لحاظ بهداشتی در سطح خوبی واقع شده است. البته بعضی ممکن است به علت کلر دار بودن آب این کشور، از بوی آن خوششان نیاید. با این حال، آب معدنی تقریبا در تمامی فروشگاه های آنتالیا موجود است. درضمن می توانید با خیالی آسوده، دندان های خود را با آب شیر مسواک بزنید.

رانندگی در آنتالیا

اگر می خواهید در آنتالیا یا دیگر شهرهای ترکیه رانندگی کنید، بایستی گواهینامه رانندگی بین المللی (International Driving Permit) داشته باشید. گواهینامه رانندگی بین المللی، مدرکی است که به مسافران و گردشگران اجازه می دهد در بیش از 160 کشور دنیا، بدون احتیاج به گذران هیچ گونه امتحانی، رانندگی نمایند. اعتبار این گواهینامه یک سال پس از تاریخ صدور است.

خدمات درمانی

دکترها و دندان پزشک های آنتالیا در مراکز درمانی عظیم مانند بیمارستان یا مطب های شخصی خود در حال فعالیت هستند. بیمارستان های خاصی در استانبول و آنتالیا وجود دارد که مختص خارجی ها است. تقریبا تمامی داروخانه های ترکیه تحت مالکیت اشخاص حقیقی است.

پروازهای داخلی ترکیه

مواد مخدر

ترکیه بیشترین مجازات را برای جرائم مربوط به مواد مخدر در نظر گرفته است. هرگونه فروش، حمل یا استفاده از مواد مخدر در ترکیه شدیدا ممنوع بوده و در صورت مشاهده، با اشد مجازات برخورد خواهد شد. آنتالیا هم از این قاعده مستثنی نیست.

کفش

این نکته را در نظر داشته باشید که مردم ترکیه به ویژه آنتالیا، مانند ایرانیان با کفش وارد خانه نمی شوند. بنابراین اگر یکی از خانواده های ترک شما را به خانه خود دعوت کرد، پیش از ورود به خانه کفش های خود را در بیاورید. البته در بیشتر خانه های مردم آنتالیا، دمپایی هایی برای میهمانان وجود دارد تا در صورت احتیاج مورد استفاده قرار گیرد.

چای

چای مخصوص ترکی، از جمله پرطرفدارترین نوشیدنی های مردم ترکیه و آنتالیا به تعداد می رود. ترک ها هم مانند ایرانیان، در وعده صبحانه خود و هم در طول روز، چایی می نوشند. ترک ها حتی در مراسم خاص هم معمولا با چای از میهمانان خود پذیرایی می نمایند. برای نمونه اگر در فروشگاه های آنتالیا به خرید بروید، ممکن است مغازه داران به شما یک فنجان چای تعارف نمایند.

صادرات کالاهای عتیقه

صادرات کالاهای عتیقه از ترکیه، مطلقا ممنوع است. به یاد داشته باشید اگر هنگام ورود به این کشور، عتیقه جات خاصی به همراه دارید، حتما آن را در گذرنامه خود ثبت کنید تا موقع خروج از کشور به مسئله ای بر نخورید.

قهوه

وقتی از ترکیه و آنتالیا تماشا می کنید، شاید با خود فکر کنید که به سرزمین قهوه آمده اید. اما حقیقت این است که حتی یک اصله درخت قهوه هم در ترکیه وجود ندارد. شرایط آب و هوایی ترکیه مناسب کشت قهوه نیست؛ به همین علت، ترک ها همیشه و از سال 1540 میلادی، اقدام به واردات قهوه می نمایند. چیزی که موجب معروفیت قهوه ترک در دنیا شده، روش تهیه و سرو آن است. قهوه ترک بسیار داغ سرو می شود. اگر این قهوه به درستی تهیه شود، کف زیادی روی آن را می گیرد که به آن کوپوک گفته می شود. هر چه این کف بیشتر باشد، قهوه هم بهتر و خوشمزه تر خواهد بود. کم بودن میزان کف روی قهوه، نشان از کیفیت پایین دانه های قهوه تهیه شده دارد. اگر قهوه ای که در آنتالیا سفارش دادید، دارای کف کمی بود، آن را قبول نکنید و هر چه که گارسون می گوید را نپذیرید. به یاد داشته باشید که نباید قهوه ترک را هم بزنید، چرا که دانه های ته نشین شده قهوه باید همان جا بمانند. قهوه را آرام آرام بخورید، زیرا روش خوردن قهوه ترک همین گونه است. کیفیت قهوه از مکانی به مکان دیگر در آنتالیا فرق دارد. در بعضی از کافه-رستوران های شیک و لوکس آنتالیا، قهوه در ظروف خاصی به نام CEZVE تهیه می شود. این ظروف ممکن است از جنس برنج، مس یا سفال باشد که دارای یک دسته عظیم و ظرفیت بالایی است. وقتی که قهوه دم کشید، خدمتکار فنجان شما را پر خواهد نمود. قهوه ترک به همراه میزانی آب با دمای فضای مورد نظر سرو می شود.

سیستم سرمایشی

سیستم سرمایشی هتل ها، رستوران ها، مسافرخانه ها و دیگر اماکن آنتالیا، به کیفیت دیگر شهرهای کشورهای اروپایی نیست. البته هتل ها و رستوران های لوکس این شهر، از این قاعده مستثنی هستند. بعضی از رستوران ها و اقامتگاه های آنتالیا برای خدمات سرمایشی خود، هزینه اضافی از مشتریان دریافت می نمایند.

تاکسی

تاکسی های ترکیه (TAKSI) بسیار فراوان بوده و همیشه آماده خدمت رسانی به مشتریان هستند. نرخ تاکسی های تمامی شهرهای ترکیه از جمله آنتالیا، دو نوع است؛ نرخ روز و نرخ شب. کرایه شب از نیمه شب آغاز شده و تا 6 صبح ادامه می باید که هزینه آن، 50 درصد بیشتر از کرایه روز است. هزینه های اضافی مانند کرایه عبور از پل های خاص یا کرایه قایق هم می تواند به هزینه تاکسی اضافه شود. انعام دادن به راننده تاکسی در آنتالیا ضروری نیست، اما کار پسندیده ای در این شهر به تعداد می رود.

عبور از خیابان ها

عبور از خیابان های عظیم آنتالیا ممکن است کار خطرناکی باشد. هنگام عبور از خیابان های شلوغ این شهر، همیشه از خطوط عابر پیاده رد شوید. طبق قانون و عرف، رانندگان ملزم به رعایت قانون هستند و باید به عابران پیاده اجازه عبور دهند، اما متأسفانه بعضی از رانندگان این شهر، این گونه نیستند. بنابراین همیشه به هنگام عبور از خیابان های آنتالیا، جوانب احتیاط را رعایت کنید.

رستوران

بیشتر رستوران های آنتالیا، غذاهای خود را در ویترین جلویی خود قرار داده و بعضی هم کباب ترکی را جلوی درب آن طبخ می نمایند. بعلاوه در صورت احتیاج می توانید از خدمتکار رستوران بخواهید تا میزان کمی از غذا به اسم نمونه برایتان بیاورد. بعلاوه می توانید از خدمتکار سوال کنید تا در صورت امکان، منوی غذا را به زبان های دیگر مانند انگلیسی هم برایتان بیاورد. البته حواستان باشد که اغلب اوقات، قیمت غذاها در منوهایی که به زبان خارجی هستند، بیشتر از منوهای ترکی است. تقریبا تمامی رستوران های آنتالیا، 10 یا 15 درصد به مبلغ صورتحساب تان برای هزینه سرویس اضافه می نمایند. بنابراین احتیاجی نیست انعام خاصی بپردازید. البته کارکنان بیشتر هتل ها، اقامتگاه ها، پارکینگ ها و غیره در آنتالیا، انتظار انعام دارند که پرداختش به خود شما بستگی داشته و اجباری در آن نیست.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1455

به "نکاتی که باید پیش از سفر به آنتالیا بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکاتی که باید پیش از سفر به آنتالیا بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید