چرا قیمت کنسرو افزایش یافت؟

به گزارش ارانیوز، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: سال جاری نرخ گوجه فرنگی تحویلی به کارخانه های گوجه فرنگی بین 5 تا 5،500 هزار تومان بوده و نسبت به سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش پیدا نموده است.

چرا قیمت کنسرو افزایش یافت؟

به گزارش مهر، تن ماهی و رب گوجه فرنگی دو قلم از صنایع کنسروی کشور هستند که مشمول قیمت گذاری دستوری بوده و نرخ آن ها از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان معین می گردد. در حالی که گوجه فرنگی امروز 19 خرداد در میادین تره بار مرکز شهر حدود 10 هزار تومان است و نسبت به نرخ آن در نیمه دوم سال روند کاهشی داشته فراوریکنندگان رب گوجه فرنگی گلایه مند از عدم تغییر قیمت این محصول غذایی هستند.

میرمحمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره چرایی این موضوع گفت: سال جاری نرخ گوجه فرنگی تحویلی به کارخانه های گوجه فرنگی بین 5 تا 5،500 هزار تومان بوده و نسبت به سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش پیدا نموده است.

وی با بیان اینکه قیمت گوجه فرنگی تحویلی به کارخانه های رب گوجه سال 1401، 3 هزار تومان بود، اضافه نمود: در کنار افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ حمل و نقل نیز تغییر داشته و بر اساس خبر منتشر شده از سوی دولت سال جاری هزینه حمل بار 30 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: هزینه حمل یک کامیون بار گوجه فرنگی با وزن بین 15 تا 20 تن از جنوب کشور برای کارخانه های استان تهران حدود 25 میلیون تومان تمام می گردد. یعنی فقط هزینه حمل و نقل هر کیلو گوجه فرنگی برای تبدیل به رب 1،000 تومان است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه به این دو موضوع باید افزایش 27 درصدی حقوق و دستمزد را نیز اضافه نمود، یادآور شد: بار تحویلی به کارخانه های رب گوجه فرنگی مربوط به کشت سال گذشته بوده و بار های سال جاری با توجه به افزایش قیمت بذر، کود و. به طور قطع افزایش بیشتری خواهد داشت. علاوه بر اینکه هزینه های مربوط به ظرف، بسته بندی و… نیز افزایش یافته است. میررضوی ادامه داد: تمام این هزینه ها دارای فاکتور بوده و مستند وجود دارد.

فراوری رب صرفه مالی ندارد

این فعال صنایع غذایی کشور با اشاره به نرخ ثابت رب گوجه فرنگی در یک سال گذشته، گفت: تقریباً تیر سال گذشته بود که نرخ هر قوطی 800 گرمی رب گوجه فرنگی 45 هزار تومان معین شد و همچنان همان قیمت بدون تغییر ثابت به جای مانده است.

وی اظهار کرد: فراوری رب با قیمت سال گذشته صرفه مالی ندارد و اگر فراوریکننده فعال نباشد زارعان با مشکل روبرو خواهند شد، زیرا تمام کشت این محصول برای مصارف تازه خوری نیست؛ بنابراین درخواست فراوریکنندگان از مراجع ذی ربط اصلاح قیمت رب گوجه فرنگی است. در غیر این صورت کارخانه های کوچک تعطیل شده و کارخانه های بزرگ نیز ناگزیر به کاهش تیراژ فراوری خود خواهند بود.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار کرد: این روند مغایر با شعار سال مبنی بر افزایش فراوری و مهار تورم است، زیرا باید فراوری مستمر با تیراژ بالا ادامه داشته باشد تا نرخ تورم کنترل و مهار گردد.

میررضوی گفت: سندیکای صنایع کنسرو ایران آنالیز قیمت ها را به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف کنندگان و فراوریکنندگان تحویل داده و طی جلسه ای موضوع مورد آنالیز نهاده شد. جلسه بعدی برای معین تکلیف قیمت رب گوجه فرنگی در این هفته است.

افزایش 100 درصدی قیمت ماهی تن

سال جاری قیمت کنسرو ماهی هم از 39 تا 50 هزار تومان به 69 تا 82 هزار تومان تغییر نموده است. میررضوی درباره این افزایش حدود 70 درصدی شرح داد: نرخ تن ماهی به قیمت ماهی تحویلی جامعه صیادان جنوب کشور بستگی دارد. سال گذشته یک کیلو ماهی تن 51 هزار تومان بود و قیمت کنسرو 39 هزار تومان، اما در حال حاضر قیمت این ماهی به حدود 135 هزار تومان رسیده یعنی بیش از 100 درصد قیمت مواد اولیه افزایش پیدا نموده است.

وی اظهار شد: جامعه صیادان روزانه قیمت ها را تغییر می دهند و، چون کنترلی روی عملکرد آن ها وجود ندارد مواد اولیه فراوریکننده با قیمت بالا به دست آن ها می رسد، اما در نهایت باید محصول نهایی را با قیمت دستوری به فروش برسانند.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: تقریباً 70 درصد یک کنسرو 180 گرمی، ماهی است و باقی روغن و… است از این رو قیمت تمام شده این محصول بستگی به نرخ ماهی دارد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 خرداد 1402 بروزرسانی: 24 خرداد 1402 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1956

به "چرا قیمت کنسرو افزایش یافت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا قیمت کنسرو افزایش یافت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید