چای یا قهوه، کدام سالم تر است؟

چای و قهوه، دو نوشیدنی محبوب و پرمصرف در دنیا هستند اما سوال اینجاست: بالاخره کدام یک برای سلامتی مفید است؟

چای یا قهوه، کدام سالم تر است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، چای و قهوه، دو نوشیدنی محبوب و پرمصرف در دنیا هستند. اما سوال اینجاست: بالاخره کدام یک برای سلامتی مفید است؟

کافئین به داشتن اثرات مثبت و منفی اش بر روی سلامتی انسان معروف است. این ماده در نوشیدنی های موردعلاقه مردم اعم از چای و قهوه یافت می گردد، اما میزان تاثیرگذاری کافئین به روش آمادسازی، زمان دم کردن و مقدار مصرف آن بستگی دارد.

مقدار مناسب کافئین برای سلامتی انسان، روزانه 400 میلی گرم است. اگر بخواهیم مقدار کافئین موجود در این دو نوشیدنی را با هم دیگر مقایسه کنیم، میزان کافئین موجود در چای کمتر از قهوه است.

یک فنجان چای سیاه حاوی 14-70 میلی گرم کافئین است در حالی که قهوه حاوی 95-200 میلی گرم.

چای و قهوه هر دو دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که از بدن در برابر انواع صدمات محافظت می نماید که همچنین ضرر های نیز دارد.

هر دو نوشیدنی در درجه اول حاوی ماده ای هستند که به آن ها عطر و طعم دلپذیری می دهد.

چای دارای مقدار کافئین کمتر و سرشار از تیانین است که مغز را تحریک می نماید. مطالعات نشان داده اند که مصرف تیانین همراه با کافئین، موجب حفط هوشیاری، تمرکز و توجه می گردد.

طبق مطالعات، مصرف کافئین ممکن است به شما یاری کند که کالری بیشتری بسوزانید. این کاهش وزن حتی امکان دارد حدود 3-13 درصد باشد. جدای از این، قهوه با جلوگیری از فراوری سلول های چربی، خاصیت چربی سوزی دارد؛ بنابراین اگر می خواهید روند کاهش وزن خود را سرعت بخشید، قهوه گزینه مناسبی است.

هر دو نوشیدنی می توانند باعث ایجاد لکه روی دندان های شما شوند. به گفته کارشناسان اما، رنگ دانه های موجود در چای تاثیر بیشتری از قهوه روی دندان های شما می گذارد.

به گفته پریانکا روتاجی، متخصص تغذیه بالینی، چای به دلیل میزان کمتر کافئین نسبت به قهوه، بهتر است. اما روش تهیه آن نیز مهم است. وی می گوید: مصرف بیش از حد هر کدام از این نوشیدنی ها، آنتی اکسیدان ها را تحت تاثیر قرار می دهد که برای سلامتی مضر است. به غیر از این ضرر، مقدار قندی هم که به نوشیدنی ها اضافه می کنید، در این مضر بودن نقش دارد.

وی اضافه می نماید: افزودن مقدار زیادی قند به این دو نوشیدنی، برای سلامتی مفید نیست. علاوه بر این، وقتی شیر در چای یا قهوه خود می ریزید، میزان کلسیم شیر را نیز از بین می برید.

چای و قوه، هردو خواص و مضرات خود را دارند. با این حال، چای، انتخابی مناسب تر از قهوه است. اما این بدین معنا نیست که در مصرف آن زیاده روی کنید. اگر می خواهید سالم بمانید، روزانه بیش از دو فنجان چای مصرف نکنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: بروزرسانی: 5 آذر 1398 شناسه مطلب: 152

به "چای یا قهوه، کدام سالم تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چای یا قهوه، کدام سالم تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید