پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال 96

به گزارش ارانیوز، بازار مسکن شهر تهران این روزها تحت تاثیر پنج عامل و محرک مهم به توضیح زیر است:

پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال 96

جهت دریافت خدمات درب ضد سرقت چینی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

  • نزدیک شدن قیمت به کف
  • رشد نسبی ارزش افزوده بخش ساختمان
  • التهاب بازار اجاره در تابستان سال جاری
  • کاهش نرخ سود بانکی
  • انتظار برای کاهش سود تسهیلات

بر این اساس، بازار مسکن، راستا خود را برای ورود به دوره رونق سپری می نماید. کارشناسان پیش بینی می نمایند قیمت مسکن در آینده با افزایش 10 درصد و متناسب با نرخ تورم خواهد بود؛ هرچند گروهی از کارشناسان هم معتقدند بازار مسکن جهش قیمتی نخواهد داشت.

به گزارش مجله ی دلتا به نقل از ایسنا یکی از دلایل عدم جهش یک باره قیمت مسکن بازگشت این بازار به راستا قبل از سال 1384 است که دولت یازدهم دوباره این بازار را شیوه نظام پس انداز مبتنی بر تقاضای واقعی تجهیز می نماید.

درروزهای اخیر نرخ دلار از مرز 4000 تومان گذشت. تجربه نشان داده است با این که رشد قیمت دلار در کوتاه مدت تاثیرمنفی در بازدهی بخش مسکن دارد اما در بلندمدت به افزایش قیمت مسکن منجر می گردد.

همچنین آنالیز رشد ارزش افزوه بخش ساختمان از سال 1391 نشان می دهد که این بخش پس از یک دوره طولانی رکود، هم اکنون به رشد مثبت رسیده است.

رشد این بخش در سال های 1391 تا 1395 به ترتیب برابر با 3.6-، 3.1-، 0.4-، 13.5- و 14.9 بوده است؛ اما بر اساس آمار جدید فعالیت های بخش ساختمان پس از 18 فصل رشد مداوم منفی، در زمستن سال 1395 به رشد مثبت 4 درصد رسیده است که افزایش صدور پروانه های ساختمانی دلیل این رشد اعلام می گردد.

تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در شهر تهران در سه ماهه چهارم سال 1395 در مقایسه با فصل مشابه پارسال افزایش 40.6 درصدی را تجربه نموده و در مجموع افزایش صدور پروانه های ساختمانی در کل مناطق شهری کشور در سه ماهه خاتمهی پارسال نسبت به فصل مشابه سال 94 به 20.4 درصد رسیده است.

همچنین شورای پول و اعتبار در هفته های اخیر بانک ها را مکلف نموده است بیش از 15 درصد سود به سپرده ها پرداخت ننمایند. این اقدام در صورت جدیت و پیگیری می تواند منجر به کاهش جذابیت سپرده گذاری و ورود سرمایه ها به بخش مسکن گردد.

انتظار برای ورود 15 هزار میلیارد تومان سرمایه از محل صندوق پس انداز مسکن یکم به بازار مسکن کل کشور نیز می تواند مقداری خرید و فروش را افزایش دهد.

از ابتدای سال 1394 که بانک مسکن صندوق پس انداز مسکن یکم (خانه اولی ها) را با نرخ سود راه اندازی کرد تا کنون 282 هزار نفر در این صندوق سپرده گذاری نموده اند که رقمی بالغ بر 5000 میلیارد تومان است و پیش بینی می گردد بانک مسکن نیز 10 هزارمیلیارد تومان بر آن بیفزاید و این پول به بازار مسکن تزریق گردد.

البته از زمان راه اندازی این صندوق که سود آن در یک فرایند تدریجی از 14 به 13، 11 و سپس به 9.5 درصد کاهش یافت، فقط20 هزار نفر تسهیلات دریافت نموده اند.

علت این مساله این است که در روزهای ابتدایی استقبال از این تسهیلات کم بود و به تدریج افزایش یافت. به همین دلیل زمان سررسید بخش عمده ای از تسهیلات هنوز فرا نرسیده و احتمالا در سال آینده عمده تقاضا به وسیله این صندوق وارد بازار مسکن خواهد شد.

همچنین گفته می گردد وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد هایی برای کاهش سود و افزایش مدت بازپرداخت تسهیلات خانه اولی ها ارایه نموده که توسط بانک مرکزی در حال آنالیز است.

اهمیت این 15 هزار میلیارد تومان این است که متکی به بودجه دولت نیست و توسط مردم انجام می گردد. بنابراین توسعه پایداری را تضمین می نماید؛ زیرا تقاضاها به تدریج وارد بازار مسکن خواهند شد و شوک قیمتی ایجاد نخواهند کرد.

حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک، درباره پیش بینی قیمت مسکن در شهر تهران می گوید: نیمه دوم سال جاری خاتمه دوره رکود مسکن خواهد بود؛ اما جهش قیمت نخواهیم داشت.

وی پیش بینی می نماید افزایش قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم باشد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 10 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 551

به "پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال 96" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال 96"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید