هوش مصنوعی خط میخی هخامنشیان را رمزگشایی می کند!

به گزارش ارانیوز، در گزارش تازه آکسفورد آکادمیک، گروهی از توسعه دهندگان هوش مصنوعی نحوه استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP) را برای ترجمه لوح های خط میخی از اکدی به انگلیسی توضیح می دهند.

هوش مصنوعی خط میخی هخامنشیان را رمزگشایی می کند!

در این گزارش آمده است: صد ها هزار لوح گلی که به خط میخی حک شده اند، تاریخ سیاسی، اجتماعی، مالی و علمی بین النهرین باستان را مستند می کنند. با این حال، بیشتر این اسناد به دلیل تعداد زیاد و تعداد محدودی از کارشناسان که قادر به خواندن آن ها هستند، ترجمه نشده و غیرقابل دسترسی باقی می مانند..

اما استفاده از هوش مصنوعی برای خواندن متن قدیمی به سادگی اجرای یک تصویر از طریق یک افزونه ChatGPT نیست.

گای گوترز، یکی از نویسندگان این گزارش، در مصاحبه ای به Decrypt گفت: چالش اصلی ما فقدان حجم زیادی از داده ها است. تنها میزان کمی از داده ها وجود دارد که می توانید برای آموزش مدل ها استفاده کنید؛ ما توانستیم به ده ها هزار نمونه برسیم.

گوترز گفت: اکدی زبان بسیار مهمی است. این زبان رایج در خاورمیانه قدیم و بین النهرین بود. مردم در بین النهرین به زبان های مختلفی صحبت می کردند و از زبان اکدی برای برقراری ارتباط استفاده می کردند.

در همین حال، خط میخی حدود 3400 سال قبل از میلاد به وجود آمد و یکی از اولین سیستم های نوشتاری است که برای ثبت چندین گویش باستانی از جمله سومری، اکدی، هیتی، آرامی و پارسی باستان استفاده می شد.

قدیمی ترین اثر ادبی به جای مانده، حماسه گیلگمش، که در سال 1853 کشف شد، بیش از 4000 سال پیش به زبان اکدی با خط میخی نوشته شده است.

در ماه مه، یک تیم تحقیقاتی ایتالیایی مقاله ای منتشر کرد که در آن جزئیات چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی مکان های باستانی برای اکتشافات باستان شناسی در دشت های سیل آلود بین النهرین را شرح می داد. در اوایل این ماه، محققان از هوش مصنوعی برای کشف ژئوگلیف های نازکا، حکاکی های انسان و حیوانات در پرو استفاده کردند.

منبع: فرارو
انتشار: 14 تیر 1402 بروزرسانی: 14 تیر 1402 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 1965

به "هوش مصنوعی خط میخی هخامنشیان را رمزگشایی می کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی خط میخی هخامنشیان را رمزگشایی می کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید