مایکروسافت به روش فرکانسی پردازنده PS5 حمله کرد

به گزارش ارانیوز، در حالی که تنها چند ماه به عرضه کنسول های بازی نسل نهم، یعنی Xbox Series X و PlayStation 5 باقی مانده است، برآورد ها در خصوص سخت افزارهای این دو کنسول و رجحان آنها همچنان ادامه. فرکانس GPU/CPU این دو کنسول به خودی خود یکی از مواردی است که این روزها به شدت خبرساز شده و اینک یکی از مدیران Xbox ، فرکانس متغیر PS5 را به چالش کشیده است. ایکس باکس یا پلی استیشن 5؟ مسئله این است!

مایکروسافت به روش فرکانسی پردازنده PS5 حمله کرد

شرکت سونی در کنسول پلی استیشن 5 از سیستم فرکانس متغیر استفاده نموده است. به زبان ساده تر می توان گفت که فرکانس بخش پردازنده (CPU) و تراشه گرافیکی (GPU) متغیر بوده و به مانند بسیاری از سخت افزارهای کلاس دسکتاپ، بسته به نوع پردازش تغییر خواهد نمود. بر خلاف سونی، مایکروسافت فرکانس ثابت را انتخاب نموده و حال این دو تکنیک در روبروی یکدیگر قرار گرفته اند.

قدرت تراشه پلی استیشن 5 به 10.28 ترافلاپ در ثانیه رسیده و قدرت تراشه ایکس باکس سری ایکس نیز 12 ترافلاپ در ثانیه است. حال تعیین شده است که قدرت اعلامی از سونی، در حالت بوست و حداکثر فرکانس این تراشه است. آقای مدیر برنامه Xbox Series X به تازگی و طی یک مصاحبه اختصاصی، اطلاعاتی را در این زمینه ارائه نموده است. وی به مسئله فرکانس متغیر پرداخته و گفت: ما (مایکروسافت) هم می توانستیم به سادگی از سیستم فرکانس متغیر برای تراشه اصلی (CPU/GPU) استفاده کنیم.

اما این مسئله، توسعه دهندگان بازی را برای ساخت عناوینی که از حداکثر پتانسیل XBX استفاده می نمایند، با مشکلاتی روبرو نموده و کار برای آنها سخت می گردد. با اعلام یک فرکانس ثابت، شاهد عملکردی با ثبات هستیم که در نتیجه توسعه دهندگان به خوبی از تمامی پتانسیل سخت افزاری ایکس باکس سری ایکس استفاده خواهند کرد. وی در ادامه گفت: مایکروسافت به دنبال شکست رکورد اعداد نبوده و اعلام ترافلاپ در ثانیه بالاتر، جزو اولویت های این شرکت نیست.

آقای جیسون رونالد مایکروسافت می توانست رویکردی مشابه با PS5 را در زمینه فرکانس در پیش گرفته و در نتیجه می توانستیم شاهد افزایش توان عملیاتی (ترافلاپ در ثانیه) باشیم. ما به جای کوشش به منظور شکار رکورد و اعلام اعداد و ارقام بالاتر از رقیب، بر روی بهینه سازی عملکرد تمرکز نموده و توسعه دهندگان بستری مناسب را برای ساخت بازی با نهایت توان XBX در اختیار دارند. ما همیشه در زمینه عملکردی پایدار و مداوم صحبت می کنیم.

آقای رونالد در ادامه گفت: ما می توانستیم از فرکانس های متغیر استفاده کنیم؛ اما واقعیت این است که در این صورت بهینه سازی بازی ها، برای توسعه دهندگان به یک چالش جدی مبدل می شد. حتی اگر این اقدام منجر به افزایش ترافلاپ در ثانیه می شد، باز هم برای مایکرسافت بهبود عملکرد و ساخت بازی هایی بهینه در اولویت است. نماینده مایکروسافت در این مصاحبه به سراغ سرعت درایو SSD کنسول های نسل نهم رفته و در زمینه سرعت نقل و انتقال داده ها نیز اطلاعاتی را ارائه داده است.

وی با اشاره به سرعت پایین تر I/O کنسول Xbox Series X به نسبت PlayStation 5 گفت: اعداد روی کاغذ داستان را به صورت کامل نشان نمی دهند. مواردی بیش از این اعداد در میان هستند. فناوری Sampler Feedback Streaming (SMS)، امکان بارگذاری بافت ها را به ما داده و درایو SSD می تواند در مواقع لزوم به حافظه اصلی دستگاه (RAM) نیز اضافه گردد.

افزون بر آن، ما از یک کتابخانه سطح پایین (API) جدید موسوم به Direct Storage را پیاده سازی نموده ایم که به ما امکان دسترسی مستقیم به سطح پایین کنترلر NVME را می دهد. این مسئله منجر به مدیریت کارآمد عملیات I/O می گردد. به هر حال با عرضه هر دو کنسول، خواهیم دید که ادعای کدام شرکت مبنی بر بهینه بودن تکنیک های فوق صحیح است.

منبع : شهر سخت افزار

منبع: آی تابناک
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: eranews.ir شناسه مطلب: 798

به "مایکروسافت به روش فرکانسی پردازنده PS5 حمله کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایکروسافت به روش فرکانسی پردازنده PS5 حمله کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید